احداث اسکله‌های کالای عمومی ‌و کانتینری در بندر انزلی و افزایش تعداد اسکله‌های بندر به ۱۳ پست، احداث شبکه جامع اطفای حریق در بندر شهید بهشتی، احداث ۱۱ پروژه دریایی و بندری در بندر شهید بهشتی چابهار و بهره‌برداری از ۲۰ پروژه دریایی و بندری در بندر شهید رجایی، شامل پایانه لجستیک کالا و کانتینر، مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی و ..... ازجمله دیگر اقدامات است. در این دوره، ظرفیت اسمی ‌بنادر کشور از ۲۴۰میلیون تن به ۲۶۵میلیون تن و ظرفیت کانتینری بنادر از ۶/ ۷میلیون TEU به ۸میلیونTEU  افزایش پیدا کرد. همچنین ظرفیت مسافری بنادر نیز از ۵/ ۲۴میلیون نفر به ۸/ ۲۴میلیون نفر رسید. در این مدت سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ‌ایران برای تسهیل کسب‌وکارهای حوزه دریایی ۱۵‌مجوز صادر کرده که ۱۲ مجوز الکترونیکی و سه مجوز غیرالکترونیکی بوده‌اند. همچنین از ۱۹ خدمت قابل‌ارائه در این سازمان، ۱۸ خدمت به‌صورت الکترونیکی درآمده‌اند.

 ۴میلیون و ۶۴۳ هزار تن؛ آخرین موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور

 دنیای‌اقتصاد: مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، میزان کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور تا ۹ مردادماه سال جاری را ۴میلیون و ۶۴۳ هزار و ۱۰۸ تن اعلام کرد. روانبخش بهزادیان درباره آخرین وضعیت کالاهای اساسی در بنادر کشور اظهار کرد: تا پایان ۹ مرداد سال‌جاری میزان کالاهای اساسی در ۱۲ بندر امیرآباد، نوشهر، انزلی، امام خمینی(ره)، شهیدرجایی، بوشهر، چابهار، آستارا، فریدون‌کنار، لنگه، شهید باهنر و خرمشهر، معادل ۴میلیون و ۶۴۳ هزار و ۱۰۸ تن است. وی ادامه داد: کالاهای اساسی شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی است. مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با میزان کالاهای اساسی به تفکیک بنادر خاطرنشان کرد: در بندر امیرآباد ۳۱۳هزار و ۴۱۲ تن، نوشهر ۱۵۷هزار و ۵۱۲ تن، انزلی ۶۵هزار و ۵۳ تن، امام خمینی (ره) ۳میلیون و ۴۶۶هزار و ۵۵۲ تن، شهیدرجایی ۴۳۳هزار و ۸۰۶ تن، بوشهر ۳۱۳ تن، چابهار ۱۳۳هزار و ۵۹۵ تن، آستارا ۳هزار و ۹۶۹ تن، فریدون‌کنار ۶۸هزار و ۴۸۹ تن، لنگه ۷۰ تن، شهید باهنر ۲۵۵ تن و بندر خرمشهر ۸۲ تن است. بهزادیان در مورد شناور کنار اسکله در بنادر کشور تا پایان ۹ مردادماه سال جاری اظهار کرد: ۱۹ فروند شناور کنار اسکله با تناژ ۳۵۰ هزار و ۴۷۶ تن قرار دارند و ۲۴ فروند شناور نیز با تناژ یک‌میلیون و ۱۲هزار و ۹۲۱ تن تا این تاریخ در لنگرگاه منتظر بودند. وی در مورد تعداد کامیون خروجی از بنادر امیرآباد، نوشهر، انزلی، امام خمینی(ره)، شهیدرجایی، چابهار، بوشهر، آستارا، فریدون‌کنار، لنگه، شهید باهنر و خرمشهر تا پایان ۹ مرداد ۱۴۹۹ اعلام کرد: ۳هزار و ۵۰۹ کامیون با تناژ ۸۰هزار و ۸۰۷ تن و تعداد ۱۲۲ واگن نیز با تناژ ۶هزار و ۸۳۲ تن از این بنادر خارج ‌شده‌اند.

ظرفیت ویژه دریا و پسکرانه بنادر برای توسعه صادرات ایران

دنیای‌اقتصاد: نایب ‌رئیس اول کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران بر ظرفیت ویژه حمل‌ونقل دریایی و وجود پسکرانه بنادر به‌منظور فعالیت‌های اقتصادی و توسعه صادرات تاکید کرد و گفت: حیات اقتصاد ایران چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی ندارد. رضا رستمی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از بخش‌خصوصی برای فعالیت حداکثری و سرمایه‌گذاری در حوزه دریایی و بندری اظهار کرد: با توجه به فضای تحریم در حوزه اقتصاد ایران که در چند سال گذشته آن را تجربه کرده است، راهی جز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌منظور حیات اقتصاد کشور باقی نمانده است و جز با حمایت و پشتیبانی کامل دولت، نمی‌توان اقتصاد ایران را شکوفا کرد. وی ادامه داد: دغدغه امروزه خانواده‌ها، معیشت و اشتغال است و این امر جز از طریق رونق تولید میسر نخواهد شد و پسکرانه بنادر از مهم‌ترین ظرفیت‌هایی است که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فعالیت‌های تولیدی، خدماتی، صنعتی و ارزش‌افزوده‌ای باشد. نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع و کشـاورزی ایران با اشاره به اینکه در کنار ظرفیت پسکرانه بنادر باید به‌خوبی از ظرفیت دریایی کشور برای صادرات استفاده کرد، گفت: نباید در مقابل فعالیت‌های اقتصادی بخش‌خصوصی سنگ‌اندازی شود و مجلس شورای اسلامی‌ در کنار دولت باید قوانینی را وضع و اجرایی کند که بخش‌خصوصی بتواند به بهترین شکل ممکن همراه و بازوی اقتصاد ایران باشد.