نکته حائز اهمیت اینکه تهویه مطبوع صرفا مربوط به ساختمان‌های مسکونی نیست؛ دانشمندان معتقدند دما و رطوبت محل کار تاثیر مستقیمی ‌بر میزان بهره‌وری کارمندان دارد و بالاترین سطح بهره‌وری در دمای حدودا ۹/ ۲۱ درجه سانتی‌گراد اتفاق می‌افتد. همچنین تحقیقات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی نشان می‌دهد بهبود کیفیت هوای داخلی دفاتر اداری می‌تواند منجر به عملکرد بهتر و افزایش بهره‌وری ۶ تا ۹درصدی شود. برخی نظرسنجی‌ها نیز حاکی از آن است که ۲۹درصد از کارمندان اداری به دلیل دمای نامطلوب محیط، به طور متوسط بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در روز قادر به کار موثر نیستند. اگر چه از نظر تئوری می‌توان هر سیستم تهویه مطبوعی را برای هر ساختمانی استفاده کرد، ولی در عمل به دلیل وجود عواملی چون هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری، محدودیت‌های فضا و مکان، طرح معماری موقعیت محلی ساختمانی و ارزیابی و تجربه مهندسی طراح و مهم‌تر از همه میزان مصرف انرژی، تعداد و نوع سیستم‌های تهویه مطبوع مناسب برای هر ساختمان محدود خواهد بود.

سال ۱۳۸۰ با تلاش‌های گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، با هدف افزایش قابل توجه راندمان و هوشمند‌سازی در صنعت تهویه مطبوع شرکتی با عنوان «بهینه‌ساز تهویه» شکل گرفت که در ادامه با توجه به رشد قابل ملاحظه و میل مدیران شرکت به پیشرفت هر چه بیشتر شرکت «هوارام» به عنوان زیرمجموعه هلدینگ انرژی ایجاد شد. به این ترتیب محصولات هوارام با پشتوانه ۵۰ ساله توان بالای لجستیک، مهندسی، تولید، فروش و خدمات پس از فروش شرکت انرژی، جایگاهی جدید در بازار تهویه مطبوع کشور پیدا کرد. «هوارام» به تولید صنعتی هواسازهای آپارتمانی برای تامین سرمایش و گرمایش و آب گرم مصرفی در جهت رفاه و آسایش بیشتر مصرف‌کنندگان اقدام کرد و امروزه محصولات متنوع این شرکت جایگاه ویژه‌ای در بازار تهویه مطبوع کشور پیدا کرده و حتی امروزه به ظرفیت صادرات بیش از ۱۰۰۰ دستگاه رسیده است.

 از سودمان کم می‌کنیم

میثم فقیهی، مدیر عامل شرکت «هوارام» به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در صنعت تهویه مطبوع کشور معمولا از روش‌های قدیمی یا از محصولات وارداتی که با اقلیم و شرایط اقتصادی و فرهنگی هماهنگ نیست، استفاده می‌کنند. ما خود را متعهد به طراحی و تولید محصولات هوشمند و با کیفیت، برای تامین هوای متناسب با استانداردهای جهانی صنعت تهویه مطبوع و متناسب با شرایط بومی ‌می‌دانیم و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد. همچنین تمامی ‌محصولات هوارام به صورت ماژولار تولید می‌شود و دارای استاندارد CE است.

وی می‌افزاید: حدود ۵۰درصد مواد اولیه مورد استفاده ما برای تولید، وارداتی است و قیمت دستگاه‌ها در سال جدید از ۳۰ تا ۱۰۰درصد افزایش داشته است. با وجود این با توجه به رکود صنعت ساختمان و صنعت تهویه مطبوع سعی کرده‌ایم از موجودی انبار مواد اولیه سال‌های پیش استفاده کنیم و تا حد امکان از سود خودمان کم کنیم.

از حدود دو سال پیش با شیوع کرونا موضوع تهویه مطبوع بیشتر از گذشته مورد تاکید قرار گرفت. آیا کرونا تاثیری بر بازار این صنعت داشته است؟ فقیهی در پاسخ به این سوال می‌گوید: با وجود مباحثی که در این خصوص مطرح شده، اما تاثیری بر بازار نداشته و میزان خرید سیستم‌ها بر همان روال سابق طی شده است.

 چالش «ترک کار» برای کارفرماها

مدیرعامل شرکت هوارام با اشاره به عملکرد سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه سازمان تامین‌اجتماعی با عملکرد نامطلوب خود مشکلات زیادی برای کارفرمایان به وجود آورده است. به طور نمونه با وجود ثبت ترک کار پرسنل از طرف شرکت، شاهدیم که سال‌ها بعد به دلیل نبود یک سیستم مدیریتی درست، شرکت‌ها همچنان مشمول پرداخت هزینه‌ها و جرایمی مانند بیمه می‌شوند. متاسفانه بیش از ۲۰ سال از رایزنی‌های ما برای حل این مساله ساده می‌گذرد، اما همچنان به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی می‌افزاید: ما دائما در حال نوآوری هستیم و «کوره هوای گرم» از جمله جدید‌ترین محصولات ماست که بدون نیاز به آب گرم و موتورخانه و صرفا با وصل شدن به گاز راه‌اندازی می‌شود و از مزیت‌های این نوع دستگاه‌ها می‌توان به گرمای بسیار پاک ایجاد شده و همچنین راندمان بالا و مصرف کم انرژی اشاره کرد. این محصول به ویژه در ساختمان‌های ویلایی بسیار کاربرد دارد؛ چرا که سیستم‌های پکیج و موتورخانه در این ویلاها به هیچ وجه انتظارات را برآورده نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت هوارام در مورد صادرات محصولات شرکت می‌گوید: ما صادرات قابل توجهی به عراق داریم، اما واقعیت این است که به دلیل قیمت بالای مواد اولیه برای تولیدکننده ایرانی، از نظر قیمتی نمی‌توانیم با بسیاری از بازرگانان خارجی رقابت کنیم و به همین دلیل برای صادرات به کشورهای دیگر دچار مشکل هستیم.

 حل مشکلات در گرو اقتصاد کلان

وی با اشاره به اینکه شرایط برای تولیدکننده سخت شده است، تصریح می‌کند: خرید مواد اولیه به‌ویژه مواد وارداتی برای تولیدکنندگان صنعت تهویه مطبوع بسیار سخت شده است و امیدوارم دولت جدید موانع تولید را رفع کند. با وجود این اعتقاد دارم نمی‌توانیم صرفا برای یک صنعت خاص دنبال نسخه باشیم، بلکه حل مشکلات صنایع مختلف در گرو اقتصاد کلان است. کما اینکه  صنعت تهویه مطبوع به شدت به میزان ساخت‌وسازها وابسته است و در شرایطی که قیمت مسکن از توان خانوارها پیشی گرفته، طبیعی است که این بخش در رکود باشد. از طرفی امروزه اغلب مردم و حتی بسیاری از صنعتگران در انتظار تغییر شرایط دست نگه داشته‌اند که امیدوارم دولت جدید این امید را در جامعه زنده کند.