نگاهی به عملکرد «وتجارت» در بازار سهام

یکی از ویژگی‌های مهم در عملکرد بانک تجارت تاسیس هلدینگ مرکبی است که در حوزه‌های مختلفی اعم از سرمایه‌گذاری، توریسم، خدمات و‌... به فعالیت می‌پردازد. بسیاری از کارشناسان معتقدند هلدینگ‌داری بانک تجارت یکی از نقاط مثبت این مجموعه محسوب شده و می‌تواند به عنوان فاکتوری تعیین کننده در بازار سهام نیز اثرگذار باشد.

اما نباید فراموش کرد هر سهامدار یا تحلیلگری در بازار سرمایه برای سنجش عملکرد بانک‌ها بدون تعلل سراغ بررسی صورت‌های مالی بانک موردنظر می‌رود تا با توجه به دخل و خرج همان بانک برآوردی از ارزندگی سهام مجموعه به دست آورد. این اصل برای بانک تجارت نیز صادق است، زیرا وقتی وضعیت سهامش را در بازار سرمایه در کنار صورت‌های مالی می‌گذاریم متوجه نکات بسیار مهمی‌ می‌شویم که از جمله آنها می‌توان به مواردی مانند خروج از زیان در سال۹۸، جذب مشتری از طریق ارائه تسهیلات بیشتر، افزایش قابل توجه سپرده‌های بانکی در سال ۹۹ (در مقایسه با ۹۸) و... اشاره کرد.

همان‌طور که گفته شد بانک تجارت در دو سال اخیر نه تنها از سیکل زیاندهی فاصله گرفته، بلکه روی ریل سودآوری و جذب سپرده بیشتر افتاده و تلاش دارد شکافی که به تدریج در سال‌های اخیر ایجاد شده بود را از طریق افزایش جذابیت خدمات به مشتریان پر کند و به نظر می‌رسد تا به امروز در این کار موفق بوده است.

ارائه تسهیلات بانکی خرد یکی دیگر از مولفه‌های مثبت در روند نوسانات ارزش سهام بانک تجارت محسوب می‌شود زیرا تسهیلات دهی به مردم یکی از ابزارهای کلیدی برای افزایش قدرت مانور بانک‌ها در زمینه جذب نقدینگی بوده و بانک تجارت نیز از این قاعده مستثنی نیست. با نگاهی به حسابرسی‌های انجام شده در زمینه فعالیت بانک تجارت متوجه تاثیرگذار بودن استراتژی‌های این مجموعه در جلب نظر مشتریان می‌شویم، چرا که گزارش‌های مربوط به پاییز ۹۹ خبر از رشد ۳۷ درصدی منابع سپرده‌ای بانک تجارت در مقایسه با سال ۹۸ می‌دهد. از طرفی هم تمرکز بانک تجارت بر امر جذب سپرده‌گذاران منجر به افزایش میزان درآمد این بانک از محل کارمزدها شده که در این مورد نیز رشد بیش از۵۱ درصدی خالص درآمدهای کارمزدی بانک تجارت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ به روشنی قابل مشاهده است.

این گزاره پیرامون عملکرد بانک‌ها به معنای موفقیت‌آمیز بودن سازوکار مدیریتی مجموعه بوده که می‌تواند به عنوان فاکتور تعیین‌کننده‌ای برای سهامداران در بورس اوراق بهادار باشد.

البته این نکات مثبت پیرامون فعالیت‌های بانک تجارت به معنای بی‌نقص بودن این مجموعه در زمینه خدمات رسانی به مشتریان و حصول توفیق در صنعت بانکداری نیست، زیرا با نگاهی به صورت‌های مالی متوجه بالا بودن میزان بدهی این بانک می‌شویم که به عنوان نکته‌ای منفی در اذهان سرمایه‌گذاران لحاظ می‌شود.

اما روی هم رفته به نظر می‌رسد استنباط غالب در بین سهامداران، مثبت بودن تحلیل‌های بنیادی بانک تجارت است. البته با توجه به تغییر دولت و احتمال استارت روند کاهشی نرخ دلار بانکی‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، اما انتظار می‌رود خانواده بانکی‌ها روزهای نسبتا بهتری را در بازار سرمایه پیش‌رو داشته باشند، زیرا بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند امکان پایین نگاه داشتن نرخ ارز به صورت دستوری فقط در کوتاه مدت وجود دارد و نمی‌توان نسبت به اثربخش بودن این سیاست در بلندمدت دل بست. از همین رو پیش‌بینی می‌شود بانکی‌ها پس از دوره رکود، بار دیگر و در نیمه دوم سال‌جاری به میدان رقابت بازگردند و نظر حقیقی‌ها را به خود جلب کنند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شدگمانه‌زنی‌ها پیرامون سیاست‌های احتمالی دولت سیزدهم در حوزه بازار ارز فعالان اقتصادی را متقاعد کرده که در هفته‌های پیش رو به احتمال زیاد شاهد کاهش دستوری نرخ دلار خواهیم بود که این اتفاق می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای در بازار سهام نیز داشته باشد. اگر فرض را بر تحقق این سناریو بگذاریم (که احتمال وقوعش کم نیست) به نظر می‌رسد باید منتظر کوچ نقدینگی از سمت کامودیتی‌ها و برخی از سهم‌های بزرگ بازار سرمایه به سمت صنایعی مانند بانکداری باشیم، البته عده‌ای معتقدند چنین توازنی می‌تواند به نفع داراها نیز تمام شود، اما با توجه به مختصات فعلی بازار به نظر می‌رسد برگ برنده بانکی‌ها به مراتب قوی‌تر از سایر رقبا خواهد بود. حال اگر چنین تحلیلی رنگ واقعیت به خود بگیرد انتظار می‌رود بانک‌هایی که عملکرد شفاف‌تری از خود به نمایش گذاشته‌اند به عنوان مقاصد اصلی کوچندگان در بورس تهران محسوب شوند. تحلیلگران بر این باورند عملکرد «وتجارت» این نوید را به سهامدارانش می‌دهد که در هفته‌های آینده روزهای بهتری در انتظارشان خواهد بود، چراکه سرمایه‌گذاران عموما خرد در بورس برای خرید این سهم بیش از پیش ترغیب می‌شوند که این مساله نیز به معنای رشد ارزش سهام بانک تجارت در بازار سهام خواهد بود.

البته ارزیابی تکنیکالیست‌ها درباره «وتجارت» حاکی از رشد ملایم این سهم در صورت اجرای سیاست کنترل نرخ ارز از سوی دولت ابراهیم رئیسی است، بنابراین می‌توان گفت نمی‌توان جهش شارپی را برای «وتجارت» در هفته‌های آتی مشاهده کرد، اما روند رو به رشد این سهم دور از انتظار نخواهد بود.