مدیرعامل شرکت «تهویه سازان وطن» به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: اسپلیت یا همان کولر گازی، مناسب‌ترین گزینه برای نصب و راه‌اندازی سیستم تهویه در محیط‌های کوچک مانند منازل مسکونی و دفاتر کار کوچک به شمار می‌رود. استفاده از داکت اسپلیت نیز امکان‌پذیر است، ولی نیازمند زیر ساخت‌هایی است و به ندرت استفاده می‌شود.

میرنادر سید آقایی، ادامه می‌دهد: برای نصب و راه‌اندازی سیستم تهویه مکان‌های اداری که شامل چند بخش و اتاق‌های کوچک است، استفاده از اسپلیت گزینه مناسب و مقرون به صرفه‌ای نیست. برای این موارد می‌توان از داکت اسپلیت یا مینی چیلر‌ها استفاده کنیم که البته اجرای این سیستم‌های تهویه مطبوع مستلزم زیرساخت‌هایی است که باید از قبل تعبیه شوند.

وی می‌افزاید: محیط‌های بزرگی مانند اداره‌ها، واحد‌های تجاری کوچک و واحد‌های مسکونی که بیش از ۱۵ واحد دارند، برای انتخاب سیستم تهویه باید گزینه مقرون به صرفه را مد نظر داشته باشند. مناسب‌ترین گزینه‌ها برای نصب و راه‌اندازی سیستم تهویه در این ساختمان‌ها استفاده از داکت اسپلیت، چیلر و فن‌کوئل‌ها است که بسته به شرایط می‌توان هر یک را انتخاب کنیم. مدیر عامل تهویه‌سازان وطن در ادامه به سیستم تهویه مخصوص محیط‌های وسیع اشاره می‌کند و می‌گوید: انتخاب گزینه مناسب و مقرون به صرفه برای نصب و راه‌اندازی سیستم تهویه مطبوع در محیط‌هایی مانند ساختمان‌های اداری و تجاری وسیع مانند پاساژ‌ها، برج‌ها و هلدینگ‌های بزرگ امری دشوار بوده و نیازمند دریافت مشاوره و بررسی‌های بیشتر است. در این موارد می‌توان از ترکیبی از سیستم‌های تهویه متناسب با ظرفیت واحد استفاده کرد. وی همچنین به مساله کرونا و نقش سیستم‌های تهویه مطبوع اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی صحبت از تهویه مطبوع می‌شود در واقع منظور اجرای استاندارد سیستمی‌ است که هوای محیط بسته‌ای را متناسب با ایده‌آل ترین شرایط تنفسی و آسایش افراد حاضر تنظیم کند. در نتیجه اجرای این سیستم علاوه بر تامین سرمایش و گرمایش در فصول مختلف باید شاخص‌های آلودگی هوا و میزان هوای تازه نیز لحاظ شود؛ اما پرسش اینجاست که چگونه هوای بیرون از محیط را به داخل منتقل کنیم بدون اینکه کمترین آلودگی را به همراه داشته باشد. برای این کار در ورودی هوای تجهیزات تهویه مطبوع از فیلتر استفاده می‌شود و با استفاده از فیلتراسیون آلودگی‌های موجود در هوا در دستگاه‌هایی مانند داکت اسپلیت به دام می‌افتند. این آلودگی‌ها شامل باکتری‌های مضر، گرد و غبار، برخی ویروس‌ها و... می‌شوند. سید آقایی ادامه می‌دهد: متناسب با کاربری‌های مختلف نیاز به پاکسازی و فیلتراسیون هوا متفاوت است؛ مثلا فیلتراسیون در یک محیط مسکونی نسبت به یک اتاق عمل بسیار متفاوت است. قطعا قدرت فیلتر کردن تجهیزات تهویه مراکز درمانی باید چند برابر باشد. این فیلتراسیون می‌تواند توسط انواع توری‌های آلومینیومی‌و پارچه‌ای، فیلتر هپا، لامپ‌های UV و... اتفاق بیفتد. لامپ‌های UV در این بین اهمیت خاصی دارند، زیرا اشعه UV  خاصیت ضدعفونی را هم روی سطح و هم در هوا دارد. البته اثرگذاری اشعه UV به میزان دما و رطوبت هوا وابسته است. مدت زمان پیشنهادی قرار گرفتن در مقابل این اشعه ۳۰ دقیقه است، ولی در صورتی که دما خارج از محدوده ۲۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بالای ۶۰درصد باشد، مدت زمان قرارگیری باید طولانی‌تر شود. وی تصریح می‌کند: در فیلتر‌های هپا اما موضوع متفاوت بوده و از استاندارد بالاتری برخوردار است. از این جهت در تجهیزات مراکز درمانی حساس از این مدل فیلتر استفاده می‌شود؛ مثلا مدل اچ۱۴، ۹۹درصد ذرات با ابعاد بزرگ‌تر از ۰۳/ ۰ میکرون را فیلتر می‌کند.