افزایش صادرات بدون رشد واردات، خام‌فروشی است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با بیان اینکه تجارت ایران و امارات روند افزایشی را طی می‌کند، گفت: در سال‌جاری این کشور در جایگاه نخستین شریک تجاری ایران به جای چین در حوزه واردات قرار گرفته است. وی تاکید کرد: در فروردین ماه سال‌جاری میزان واردات ایران از امارات ۷۸۸میلیون دلار، از چین ۶۵۶‌میلیون دلار، از ترکیه ۲۴۷‌میلیون دلار، از هند ۱۳۳‌میلیون دلار و از روسیه ۱۳۲‌میلیون دلار بوده که آلمان جایگاه خود را در این بخش به روسیه واگذار کرده است.

فرشید فرزانگان با بیان اینکه در زمینه صادرات، امارات در جایگاه سوم شرکای تجاری کشور قرار گرفته است، تصریح کرد: در همین مدت ایران به چین ۹۷۴‌میلیون دلار، به عراق ۴۲۸‌میلیون دلار، به امارات ۴۱۷‌میلیون دلار و به ترکیه ۱۷۷‌میلیون دلار صادرات داشته که در این میان ترکیه رشد قابل توجهی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه تجارت جهانی در نخستین فصل ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش ۱۰ درصدی پیدا کرده است، گفت: محرک اصلی رشد تجارت، صادرات اقتصادهای شرق آسیا است و در سایر مناطق در حال توسعه، تجارت با سرعت کمتری بهبود خواهد یافت، اما تجارت کشورهای پیشرفته به تدریج تقویت می‌شود.

فرزانگان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در فصل دوم ۲۰۲۱ بهبود کیفیت اقتصاد در دنیا سریع‌تر از دو رکود اقتصادی پیشین باشد، تصریح کرد: چشم‌انداز تجارت سال‌جاری میلادی وابسته به روند واکسیناسیون در جهان است، اما انتظار می‌رود بسته‌های محرک مالی از بهبود تجارت جهانی حمایت کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار کرد: بر همین اساس اقتصادهای قدرتمند به سرعت خود را احیا می‌کنند و انتظار می‌رود چین و آمریکا به عنوان عامل اصلی رشد جهانی، تاثیرات مثبتی در اقتصاد کشورهایی که تجارت آنها با این دو کشور تلفیق شده، بگذارند.

وی در خصوص انتظارات از دولت آینده تصریح کرد: کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی، تک‌رقمی‌ کردن تورم، بهبود محیط کسب‌و‌کار، اولویت‌دهی به شرکت‌های کوچک و متوسط، افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد، اصلاح ساختاری اقتصاد، کاهش نرخ بیکاری، افزایش اقتصادی، مشارکت و بهره‌برداری کارآمد و بهینه از منابع طبیعی، حفظ محیط زیست، کمبود آب و بحران‌هایی که در زمینه مصرف و اتلاف انرژی داریم چالش‌های پراهمیت کشور است که لازم است همواره به آن پرداخته شود.

فرزانگان تاکید کرد: تعامل با جهان به ویژه همسایگان، کشورهای آفریقایی، هند و چین با نگاه دوسویه به غرب و شرق به صورت همزمان از دیگر خواسته‌های فعالان اقتصادی است.

وی با بیان اینکه افزایش حجم تجارت، در صادرات و واردات اهمیت بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: گسترش صادرات بدون رشد واردات معنای خام‌فروشی مواد اولیه را می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات تصریح کرد: واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کشور در خطوط تولید، افزایش تولید کالا را به همراه دارد که در نتیجه اشتغال نیز افزایش می‌یابد و موجب کاهش صادرات منابع خام‌فروشی می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که افزایش صادرات بدون توجه به واردات می‌تواند به این معنا باشد که تولید کمتری در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه ارزش وارداتی ۱۵ کشور همسایه بالغ بر یک هزار و ۱۶۰میلیارد دلار است، تاکید کرد: در این میان ایران سهم ۲درصدی از بازار منطقه را در اختیار دارد و امارات متحده عربی با ۲۶۱میلیارد دلار حجم تجاری بزرگ‌ترین بازار صادراتی کشورهای منطقه محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مواد پتروشیمی‌ و پایه نفتی، محصولات شیمیایی سلولزی، مواد و صنایع فلزی، میعانات گازی، خودرو و قطعات آن، مواد صنایع معدنی غیر فلزی، میوه و تره‌بار، شیرینی و شکلات، صنایع تبدیلی، صنایع نساجی، برق و الکترونیک، محصولات لبنی، دام و طیور، لوازم خانگی و خشکبار پتانسیل‌های صادراتی کشور هستند.

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، در نیمه نخست این لیست صادراتی نیاز به بهبود مراودات بانکی دیده می‌شود اما در نیمه دوم لیست صادراتی مذکور احتیاج کمتری به تسهیل شرایط مالی دارند، بر همین اساس هر‌چه سخت‌گیری سیستم نقل و انتقالات پولی کاهش پیدا کند به تجارت اقلام اصلی تجاری کشور کمک بیشتری خواهد شد.

فرزانگان اظهار کرد: همچنین هزینه‌های حمل و نقل ایران در استاندارد جهانی بسیار زیاد است، اما کیفیت کمتری در این زمینه داریم که نیاز به چاره‌اندیشی دارد، زیرا میزان تجارت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ثبات در روند وضع قوانین و مقررات حفظ شود و موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد افزایش پیدا کند و همچنین بخشنامه‌های محدودیت‌زا در تجارت به عنوان موانع پراهمیتی است که باید برداشته شود.

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی، تقویت شرکت‌های فعال در حوزه صدور کالا و بهبود زیرساخت‌ها از دیگر نیازهای کشور در حوزه تجارت است.

وی در خصوص واردات کالا از کشورهای دیگر به امارات و در نهایت ایران گفت: یکی از دلایل رشد تجارت با این کشور، ورود کالای کشورهای دیگر به امارات و سپس به ایران است که البته برای تجارت مطلوب نیست و باعث افزایش هزینه‌های ورود کالا می‌شود.

به گفته فرزانگان، امکانات قابل توجهی در خصوص صنایع لجستیک، حمل‌ونقل و بنادر در امارات به صورت توسعه‌یافته وجود دارد و در این مدت نیز به ویژه دبی همکاری بسیار خوبی را برخلاف فشارهای جهانی با ایران داشتند.

وی تاکید کرد: در دوران شیوع کرونا نیز همکاری ایران و امارات ادامه داشته است و پیش‌بینی می‌شود در شرایط پیش‌رو نیز افزایش داشته باشد.

وی در خصوص تجارت کالاها در زمان شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: در این مدت صنایع داروسازی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات ارتباطی و اداری، مواد معدنی و غذایی رشد خوبی را رقم زده است و در مقابل سهم بخش انرژی، زیرساخت‌ها و تجهیزات حمل و نقل  در تجارت بین‌المللی کاهش یافته است.

در دو ماه نخست سال‌جاری ۲۲‌میلیون و ۲۰۰هزار تن کالای صادراتی و وارداتی به ارزش ۱۲میلیارد و ۸۰۰‌میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۶/ ۶ درصد و ۳۸درصد رشد را تجربه کرده است.