پیش از این‌ هایما S۵ توربو به خاطر داشتن جعبه دنده CVT  نسل ۲، مورد نقدهایی قرار می‌گرفت و برخی کارشناسان عدم هوشمندی این سیستم انتقال قدرت را به عنوان ضعف اصلی S۵ به حساب می‌آوردند، اما حال قرار است ‌هایما S۵ توربو پلاس به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک ۶ سرعته AT مجهز شود که این جعبه دنده را کمپانی HPT و DAE مهندسی کرده‌اند. جعبه دنده S۵ پلاس دارای سیستم مبدل گشتاوری و ضریب‌دهنده تقویتی است و از سویی به خاطر سیستم خنک کاری جدید، می‌تواند به قابلیت‌های حرکتی این کراس‌اوور چینی بیفزاید. هنوز به صورت رسمی‌تولید انبوه S۵ توربو پلاس آغاز نشده است، اما برخی احتمال می‌دهند که این کراس‌اوور مانند S۷ پلاس با برخی تغییرات جزئی در ظاهر به بازار عرضه شود. در بخش کابین به صورت قطعی می‌توان گفت که ‌هایما S۵ پلاس (۶ دنده اتوماتیک AT) مانند S۷ پلاس به جای داشتن تریم داخلی چرم یکدست، با روکش‌های صندلی ترکیبی چرم و پارچه به بازار می‌آید. در حال حاضر می‌دانیم که S۵ جدید با کد کلاس ۵۲۱۰۶ به بازار می‌آید که در کنار تفاوت در بحث جعبه دنده، تریم داخلی آن هم از نوع ترکیب چرم و پارچه خواهد بود. خودروی‌ هایما S۵ جدید با پیشرانه ۵/ ۱ لیتری توربوشارژ با توان ۱۴۸ اسب بخار عرضه خواهد شد. به نظر می‌رسد این خودرو با امکاناتی نظیر دیفرانسیل جلو، فرمان هیدرولیک، جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT، حالت تیپ ترونیک جعبه دنده، حالت اسپرت و برفی جعبه دنده، ۶کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سانروف، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، تریم داخلی چرم و پارچه، تهویه اتوماتیک، سنسور باد تایر، صندلی‌های برقی جلو، سنسور پارک عقب، سامانه کنترل حرکت در سربالایی و سامانه کنترل پایداری الکتریکی وارد بازار خواهد شد.

 تفاوت جعبه دنده AT و CVT

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت رسمی ‌گروه صنعتی ایران‌خودرو، با حضور جعبه دنده اتوماتیک AT در‌ هایما S۵ ارتقا یافته، شاهد هستیم که مصرف سوخت ترکیبی ۲/ ۰ لیتر به ازای هر صد کیلومتر نسبت به نسخه CVT افزایش پیدا کرده است. با توجه به کاتالوگ زیر، S۵ با مد کلاس ۵۲۱۰۶ مصرف سوخت ترکیبی ۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر را دارد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم و تجربه شتاب اولیه بهتر، لذت رانندگی بیشتر، کاهش فشار و استهلاک پیشرانه، شیب نوردی بهتر و مدیریت سرعت دقیق‌تر از جمله ویژگی‌های جعبه دنده‌های اتوماتیک AT مرحله‌ای به حساب می‌آید که امروز قرار است در نسخه ارتقا یافته‌ هایما S۵ نصب شود، اما از آن طرف جعبه دنده‌های CVT می‌توانند شتاب ثانویه بهتری را در اختیار راننده بگذارند و همچنین مصرف سوخت کمتری را در خودرویی مشابه ثبت کنند. سادگی ساختار فنی و تعمیرات کم‌خرج‌تر از جمله ویژگی‌های سیستم انتقال قدرت پیوسته در خودروها به حساب می‌آید. با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد در صورت تطبیق مناسب جعبه دنده جدید‌ هایما S۵ با پیشرانه این خودرو، بسیاری از نقدها به این کراس اوور چینی از بین برود. زیرا بخش عمده‌ای از انتقادها مربوط به‌هایما S۵ توربو CVT به خاطر سیستم انتقال قدرت آن بوده و حال احتمال آن بسیار است که با نصب جعبه دنده AT مرحله‌ای ایرادهایی مانند ضعف شروع حرکت در شیب‌ها، نبود لذت رانندگی کافی و شتاب اولیه نه چندان مناسب بر طرف شود.