دنا پلاس توربو اتوماتیک؛  ایمن‌ترین خودرو

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان نهاد بازرسی مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش عمده مسوولیت ارزشیابی کیفی خودروها در کشور را برعهده دارد. این شرکت نتایج این ارزشیابی را ضمن مقایسه با اهداف کیفی تعیین شده برای هرخودرو، براساس جدول سطوح کیفیت و حدود مجاز مصوب نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. گزارشی که از این بررسی‌ حاصل می‌شود را هرماه به وزارت صمت ارائه می‌کند. فرآیند ارزشیابی کیفی خودروها برای آگاهی از تمام ایرادات موجود در خودرو به وسیله هدایت آدیت به کشف عیوب عملکردی و تاثیر حداکثری ایرادات ایمنی طراحی شده است. گفتنی است در ارزشیابی کیفی، خودرو از نظر عیوب ظاهری و عملکردی مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

از نکات قابل توجه این گزارش این است که نشان می‌دهد تمام خودروهای مونتاژی در کشور چینی است که اکثر آنها فروش خوبی در بازارهای بین‌المللی ندارند. در سطح قیمتی یک و دو نیز با کیفیت ترین خودروها تیگو ۷ چری و‌هایما S۷ اتوماتیک اعلام شده است. دنا پلاس توربو اتوماتیک شرکت ایران خودرو با ۵ ستاره کیفی به عنوان بهترین خودرو در سطح قیمتی ۴ معرفی شده است.

 هایما S۷، چینی پرحاشیه

همان‌طور که گفتیم ایران خودرو در دو سطح قیمتی بهترین نمره قبولی را در بین بقیه شرکت‌ها و محصولات کسب کرد. در سطح قیمتی ۲ نیز چینی مونتاژی این شرکت رتبه اول را به خود اختصاص داد.‌ هایما که به دلیل تحریم خودرویی ایران توسط آمریکا حضور خود را کمرنگ کرد، به نظر می‌رسد تصمیمات جدیدی برای بازگشت به بازار ایران دارد.

مدیر برند‌هایما S۷ پلاس گفت: بر اساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران،‌ هایما S۷ پلاس در حال حاضر تنها خودروی دارای چهار ستاره کیفی در رده قیمتی بیش از ۵۰۰میلیون تومان است.

کامران سپهری اظهار کرد: بر اساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران،‌ هایما S۷ پلاس در حال حاضر تنها خودروی دارای چهار ستاره کیفی در رده قیمتی بیش از ۵۰۰میلیون تومان است. سایر خودروهای SUV تولید داخل موجود در این رده قیمتی، هنوز موفق به اخذ چهار ستاره کیفی نشده‌اند و به این ترتیب ‌هایما S۷ پلاس بالاترین کیفیت را در میان رقبا به خود اختصاص داده است.

وی افزود: پس از حضور موفق‌ هایما S۷ توربو شارژ در بازار ایران و رضایت کامل مشتریان از مشخصات فنی محصول از جمله قوای محرکه، موتور، گیربکس، ایمنی و همچنین استایل و طراحی، گروه صنعتی ایران خودرو براساس رویکرد خود در ارتقا و بهبود مستمر محصولات، ارتقای این محصول را نیز در دستور کار قرار داد و مدل S۷ پلاس عرضه شد.

مدیر برند ‌هایما S۷ پلاس با اشاره به تغییرات و بهبودهای انجام شده در این خودرو نسبت به نسخه S۷، بیان کرد: عمده تغییرات در قسمت داخلی خودرو صورت گرفته، به گونه‌ای که راننده از منظر راحتی، ارگونومی ‌و زیبایی داشبورد و سایر تزئینات حس راحتی بیشتری می‌کند.

وی عنوان کرد: خودروی ‌هایما S۷ پلاس دارای موتور ۸/ ۱ توربو است و قابلیت نصب موتور قوی‌تری در سطح ۲۴۰۰ سی‌سی با مصرف سوخت پایین‌تر را هم دارد. قوی‌تر بودن این موتور با توجه به بخش‌بندی قیمتی محصول، مزیتی است که می‌تواند ‌هایما را از سایر خودروهای هم رده موجود در بازار متمایز کند.

به گفته سپهری، گیربکس اتوماتیک AT۶ عملکرد بسیار مناسبی با شرایط جاده‌ای و آب و هوایی ایران دارد و مجموعه موتور به کار رفته در ‌هایما S۷ پلاس، یکی از نقاط قوت بالای این محصول است. وی افزود: با توجه به توربو بودن این خودرو، کالیبراسیون کامل موتور متناسب با شرایط جاده‌ای، آب و هوایی و بنزین موجود در ایران توسط شرکت ایپکو انجام شده که موجب شده این خودرو بتواند بهترین عملکرد با قابلیت اطمینان بالا و کمترین استهلاک را داشته باشد.

مدیر برند خودروی‌هایما S۷ پلاس، استایل این خودرو را تداعی‌کننده قدرت و پرستیژ دانست و گفت: این خودرو هم چنین دارای راحتی، ایمنی و سطح امکانات بالایی از جمله فرمان برقی، صندلی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه و سنسورهای نور و باران و… است.

وی با بیان اینکه خودروی ‌هایما S۷ پلاس تحت شبکه گسترده نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش ایران خودرو قرار دارد، تصریح کرد: این امر موجب می‌شود تا مشتریان نگرانی در ارتباط با خدمات پس از فروش خودروهای خارجی عرضه شده توسط ایران‌خودرو نداشته باشند.

سپهری در ادامه بیان کرد: گارانتی این محصول برای قوای محرکه پنج سال و ۱۰۰ هزار کیلومتر و برای سایر قطعات خودرو نیز سه سال و ۶۰هزار کیلومتر است، سهولت دسترسی به قطعات یدکی نیز وجه تمایز این خودرو نسبت به سایر خودروهای خارجی در بازار است که موجب رفع نگرانی مشتریان از خرید این خودرو می‌شود.

گفتنی است، تغییرات‌ هایما S۷ پلاس، نسبت به خودروی مبنا شامل مجموعه داشبورد جدید، مجموعه مولتی‌مدیا و سیستم جی‌پی‌اس جدید، پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع، غربیلک فرمان، کنسول وسط و اهرم ترمزدستی، رودری‌ها شامل روکش، قاب و کلید شیشه بالابر، روکش جدید صندلی‌ها و آینه‌های جانبی بیرونی می‌شود.

 دنا پلاس توربو، سوگلی ایران خودرو

در سطح قیمتی ۴ دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو با ۵ ستاره کیفی در صدر جدول ایستاد. در واقع می‌توان گفت که دنا پلاس ایران خودرو تنها سواری ۵ ستاره این گزارش است.

دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک دو مشخصه اصلی یعنی بهره‌گیری از پیشرانه قدرتمند ۱۵۰ اسب بخاری و گیربکس جدید و مدرن شش سرعته اتومات را یدک می‌کشد که پیش‌تر در هیچ خودروی تولیدی در کشور وجود نداشت.

این محصول نخستین خودروی اتوماتیک تمام بومی‌ کشور است که نه تنها در بخش فنی، بلکه در بخش امکانات نیز یکی از خودروهای پیشرو بازار در کلاس D به حساب می‌آید.

در قلب سوگلی جدید ایران‌خودرو پیشرانه EF۷ مجهز به توربو شارژر می‌تپد که توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه را دارد و حداکثر گشتاور آن از دور موتور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰، عدد ۲۱۵ نیوتن/ متر را نشان می‌دهد که بیانگر کشش فوق‌العاده این سدان ۴۵۵۹ میلیمتری است.

انتقال قدرت به محور جلو در این محصول از طریق گیربکس شش سرعته اتومات جدید ایران خودرو صورت می‌گیرد و شتاب ۱۱ ثانیه‌ای را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. دنا پلاس توربو در کنار ابعاد مناسب برای خانواده‌ها، مصرف سوخت ۹/ ۶ لیتر در جاده دارد و در سیکل ترکیبی مصرف آن به ۱/ ۸ لیتر می‌رسد و این در حالی است که بسیاری از رقبای مشابه این خودرو مصرف سوخت بالاتری دارند و این موضوع نشان‌دهنده فناوری بالای گیربکس و پیشرانه این خودروست.

دنا پلاس توربو اتوماتیک در بخش ایمنی از ۴ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی) بهره می‌برد و ترمزهای عقب و جلوی آن دیسکی است. این خودرو همچنین از سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز به صورت اتوماتیک بهره می‌برد.

در بخش فرمان نیز سیستم فرمان برقی روی این مدل نصب شده است. فرمان برقی، در سرعت‌های مختلف میزان نرمی‌متفاوتی را ارائه می‌کند که موجب سهولت فرمان‌پذیری در سرعت‌های پایین و مانورها و همچنین ایمنی با سفت شدن فرمان در سرعت‌های بالا می‌شود.

محصول جدید ایران‌خودرو از سیستم تهویه اتوماتیک نیز بهره می‌برد و سرنشینان عقب نیز با دریچه‌ای مجزا می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. کنترل سیستم صوتی، بلوتوث و کروز کنترل این خودرو از روی فرمان صورت می‌گیرد و نمایشگر تصویری آن به GPS، بلوتوث، بلندگوهای جلو و عقب و تیوتر مجهز شده‌اند.

چراغ‌های جلو و عقب این خودرو با طراحی جدید به لامپ‌های LED و چراغ روشنایی در روز مجهز هستند و چراغ مه‌شکن عقب و جلو نیز از آپشن‌های استاندارد این سدان جدید به حساب می‌آید. آئینه‌های جانبی نیز در دنا پلاس توربو اتوماتیک برقی، راهنمادار و تاشونده هستند.

ایران‌خودرو برای ایمنی محصول جدید خود سیستم ضد سرقت را در کنار سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیر مجاز ارائه کرده و از دوربین و سنسور عقب نیز بهره برده است.

با توجه به اینکه صندلی‌های خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک خودرو برای حفظ آرامش سرنشینان است، دنا پلاس توربو در این بخش بنا به سنت قدیمی ‌خانواده دنا، از سیستم تنظیم برقی هشت حرکته صندلی جلو و تنظیم برقی صندلی شاگرد بهره برده و زیر آرنجی برای سرنشینان جلو و عقب تعبیه شده است. ضمن اینکه دسترسی به صندوق عقب ۵۰۰ لیتری جادار این خودرو نیز مانند مدل‌های پیشین از داخل کابین میسر است.

همچنین آپشن محبوب ایرانیان، «سانروف» نیز به صورت استاندارد روی این خودرو قرار دارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک علاوه بر این مورد از کروز کنترل، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک و نمایشگر دمای محیط بهره می‌برد.

این گروه صنعتی مدعی است که ورود دنا پلاس توربو اتوماتیک به بازار طی روزهای آینده قطعا نگاه به تولیدات خودروسازان ایرانی را در بازار تغییر خواهد داد و مشتریان مشکل‌پسند را راضی خواهد کرد و در مقایسه با رقبای خود قیمت این محصول یکی از مهم‌ترین مولفه‌های این محصول است. خودروی دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک با قیمت مناسب می‌تواند بهترین انتخاب باشد؛ چراکه علاوه بر صرفه اقتصادی، توسط شبکه بزرگی از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش در سطح کشور پشتیبانی می‌شود تا خاطر تمامی‌خریداران و مشتریان را نیز از این حیث آسوده کند.

چراغ‌های جلو و عقب این خودرو با طراحی جدید به لامپ‌های LED و چراغ روشنایی در روز مجهز شده‌اند و چراغ مه شکن عقب و جلو نیز از آپشن‌های استاندارد این سدان جدید به حساب می‌آید. آئینه‌های جانبی نیز در دنا پلاس توربو اتوماتیک برقی، راهنمادار و تاشونده هستند.

بهره‌گیری از نوارهای کرومی‌دور شیشه‌های جانبی و دستگیره‌های کرومی ‌نیز مشخصه دیگری است که به القای جلوه پریمیوم به این سدان جدید کمک بسزایی می‌کند. تریم داخلی این خودرو تک رنگ مشکی است که با تزئینات دکوراتیو طرح چوب همراه شده و با تودوزی مخمل و کفپوش‌های موکتی حس آرامش در طول سواری را به سرنشینان القا می‌کند.