امید بوئینگ به توسعه بازار 777

ازجمله ویژگی‌های ظاهری این هواپیما که به‌وسیله آنها می‌توانید به‌راحتی ۷۷۷ را شناسایی کنید می‌توان به ارابه‌های فرود آن‌که هر یک به ۶ چرخ مجهز شده‌اند، دنباله تیز آن و همچنین بدنه‌اش که مقطعی کاملا دایره‌ای دارد، اشاره کرد. این هواپیما نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرم‌افزارهای رایانه‌ای انجام ‌شده است. این موضوع سبب شد تا بسیاری از آزمایش‌ها روی آن در محیط‌های شبیه‌سازی‌شده صورت گرفته و به این ترتیب از صرف میلیون‌ها دلار هزینه برای آزمایش‌های پروازی جلوگیری شود. نخستین هواپیمای ۷۷۷ در سال ۱۹۹۴ به پرواز درآمد.

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از   نیوزبریک، بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ ای آر یکی از موفق‌ترین هواپیماهای پهن‌پیکر برای شرکت بوئینگ است. این هواپیما مدل تجاری ۷۷۷–۳۰۰ B به شمار می‌رود و به‌عنوان جایگزینی برای ۷۴۷–۴۰۰ به بازار ارائه‌ شده است. این اتفاق در پی تصمیم بوئینگ برای تبدیل ۷۴۷ به یک‌گونه باری صورت پذیرفته است. دو حرف E و R مخفف عبارت برد گسترش‌یافته در زبان انگلیسی هستند. در این هواپیما ۱۰ درب خروج استاندارد به همراه ۲ درب خروج بالای بال‌ها تعبیه‌شده‌اند. طبق اعلام شرکت سازنده اصلی در آمریکای شمالی، بوئینگ از زمان عرضه آن در سال ۲۰۰۲، حدود ۸۷۹ سفارش ناخالص برای این مدل دریافت کرده است. بوئینگ ۷۷۷–۳۰۰ ای‌آر در واقع توسط ایرفرانس افتتاح شد، هرچند به دلیل مسائل سیاسی ژاپن ایرلاینز اولین بهره‌بردار آن معرفی شد. نخستین پرواز این هواپیما در ۲۴ فوریه ۲۰۰۳ انجام گرفت و اولین فروند از آن در ۲۹ آوریل ۲۰۰۴ به ایرفرانس واگذار شد. در اوج  فروش خود، بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER جدید حدود ۱۵۰میلیون دلار آمریکا ارزش داشت.  

 وضعیت کنونی هواپیمای B۷۷۷-۳۰۰ER  چگونه است؟

مانند بسیاری از هواپیماهای پهن‌پیکر، B۷۷۷-۳۰۰ER نیز از همه‌گیری کووید-۱۹ رنج‌برده است. براساس پایگاه داده‌های سی‌اچ‌ایویشن شرکت هوانوردی سوئیسی، در حال حاضر ، بیش از  ۶۵۵ فروند هواپیمای B۷۷۷-۳۰۰ER در سراسر جهان در ۴۱ خط هوایی فعالیت می‌کنند. این در حالی است که ۱۶۷ هواپیما از این مدل در ۲۷ ناوگان هوایی در حال حاضر به‌عنوان غیرفعال ثبت‌ شده‌اند و درنهایت، تنها سه مورد از این هواپیما در سراسر جهان وارد قبرستان هواپیماها شده‌اند. خطوط هوایی امارات با ۱۲۴ فروند از این هواپیما بزرگ‌ترین اپراتور هوایی میزبان  B۷۷۷-۳۰۰ER است که از این تعداد ۱۱۸ فروند فعال و شش هواپیما غیرفعال هستند. خطوط هوایی کاتای پاسیفیک و شرکت هواپیماییQatar Airways هر دو ۴۸ فروند و ایرفرانس ۴۳ فروند از این نوع هواپیما دارند. براساس اطلاعات موجود در وب‌سایت بوئینگ، این شرکت هنوز باید ۱۱ فروند هواپیمای B۷۷۷-۳۰۰ER را تحویل مشتریان خود دهد. شرکت هواپیمایی روسی Aeroflot دو فروند از آنها را دریافت می‌کند. پنج فروند را شرکت هواپیمایی بین‌المللی پاکستان دریافت می‌کند. درحالی‌که یک شرکت اجاره دهنده هواپیما با نام BOC Aviation Limited سه هواپیمای دیگر از این مدل را خریداری کرده و به‌زودی تحویل خواهد گرفت و یک مشتری ناشناس نیز آخرین فروند را سفارش داده است.

 اما ارزش آن در حال حاضر چقدر است؟

در حال حاضر تعیین قیمت استاندارد برای هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER دشوار است. ارزش یک هواپیما با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما طبق محاسبات ما قیمت این هواپیما به ۱۵۰میلیون دلار رسید. به‌عنوان‌مثال برای محاسبه قیمت از روش زیر استفاده کرده‌ایم. اول، بیایید ارزش اولین هواپیمای B۷۷۷-۳۰۰ER ارائه‌شده را ببینیم. نام آن F-GSQA است و در خطوط هوایی ایر فرانس کار می‌کند. عمر این هواپیما بیش‌از ۱۷ سال است. طبق گفته  ch-aviation شرکت هوانوردی سوئیسی و شرکت Collateral Verifications  ارزش فعلی بازار آن بیش از  ۱/ ۳۰میلیون دلار است. شرکت قطر ایرویز نیز دارای چند B۷۷۷-۳۰۰ER است که یکی از آنها به‌عنوان A۷-BAA ثبت شده است. این هواپیما ۷۶/ ۱۳ سال عمر دارد. قطر آن را در نوامبر ۲۰۰۷ دریافت کرد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ بازنشسته شود. ارزش فعلی بازار آن نیز  تقریبا ۳۹میلیون دلار آمریکا تخمین زده می‌شود. حال، بیایید ارزش بوئینگ‌های ۷۷۷-۳۰۰ER تحویل داده شده در دو سال گذشته را بررسی کنیم. بریتیش ایرویز هواپیمای G-STBM را در اکتبر ۲۰۲۰ دریافت کرد. عمر آن کمتر از یک سال است. به گفته سی‌اچ‌ایویشن، ارزش فعلی بازار آن ۵/ ۹۹میلیون دلار آمریکا است. بنابراین، می‌توانیم بگوییم که ارزش B۷۷۷-۳۰۰ER از ۳۰میلیون دلار تا ۱۰۰میلیون دلار آمریکا متغیر است.