رضا نیک‌پور گفت: سیمان کردستان هم‌‌اکنون ۶۵میلیارد تومان زیان انباشته دارد این یعنی در سال‌های گذشته هزینه‌ها از درآمد پیشی گرفته است؛ بورس کالا محیط شفافی است و پشت پرده‌ای ندارد، قبل از ورود سیمان به بورس کالا هر پاکت سیمان ۱۹هزار تومان به دلال فروخته می‌شد و دلال تا ۶۰ هزار تومان در دی‌ ماه سال ۹۹ هر پاکت سیمان را می‌فروخت و با ورود به بورس کالا قیمت آن به ۲۵هزار تومان برای هر پاکت سیمان کاهش یافت.

وی با اشاره به تاثیر قطعی برق در افزایش قیمت عنوان کرد: ظرفیت تولید و فروش با قطعی برق از دست می‌رود و سیلو‌ها حداکثر تا یک هفته قادر به تامین نیاز بازار هستند و پس از آن بازار به دست دلالان می‌افتد، افرادی که سیمان‌ پاکتی را احتکار می‌کنند و زمینه گران‌فروشی را فراهم می‌کنند.

نیک‌پور ادامه داد: در تیرماه امسال در ۱۳ روز حدود ۴۰هزار تن تولید را از دست دادیم و از روزی که برق وصل شد تعهدات بعدی را پوشش دادیم و تعهدات قبلی قابل جبران نبود؛ قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان تاثیر زیادی در افزایش قیمت سیمان ندارد و دلالان تاثیرگذار بودند.

وی از همکاری وزارت صمت با بورس کالا خبر داد و افزود: طبق شنیده‌ها این همکاری برای ورود تمامی ‌صنعت سیمان به بورس کالا برای قطع شدن دست رانت‌خوارها انجام می‌شود تا در طول چند ماه آینده به تعادل خوبی در قیمت سیمان برسیم؛ برای ایجاد تعادل در قیمت سیمان در اوایل ورود به بورس کالا بالاتر از ظرفیت تولید عرضه کردیم و همین موضوع باعث شد قیمت از هر تن یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به کانال ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان برای هر تن سیمان برسد و تا حدودی تثبیت شود.

مدیرعامل سیمان کردستان با تاکید بر سبز بودن صنعت سیمان در کشور بیان کرد: صنعت سیمان به هیچ عنوان آلاینده نیست؛ غباری که از صنعت سیمان خارج می‌شود با قرارگیری روی درخت‌های ثمرده فقط باعث اختلال در فتوسنتز می‌شود و محصولات را ضعیف می‌کند و آلودگی یا میکروب ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت تولید ۲۴ نوع سیمان در شرکت سیمان کردستان عنوان کرد: به دلیل دستگاهی که داریم تنها شرکت سیمانی در کشور هستیم که توانایی تولید این نوع سیمان را دارد و همین ویژگی سیمان کردستان را در کشور منحصر به فرد می‌کند.

نیک‌پور افزود: شرکت سیمان کردستان با خط تولید ۲ هزار و ۲۰۰ تنی که با افزایش ظرفیت به ۳ هزار تن در روز رسیده است، کوچک‌ترین شرکت سیمان در کشور است؛ این در حالی است که ایجاد چنین کارخانه‌ای هم‌اکنون حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد؛ متاسفانه در طول ۴۰ سال گذشته در کشور به دلیل زیان‌ده بودن شرکت‌های سیمان هزینه نگهداری از دارایی‌ها انجام نگرفته است و نیاز است تا سیمان به قیمت واقعی برسد تا این هزینه در قالب افزایش سرمایه شرکت صرف بالابردن کارآیی تجهیزات مستهلک قدیمی‌ شود.

وی با اشاره به جبران ۴۰میلیارد تومان از زیان انباشته از سال گذشته تا به امروز عنوان کرد: هدف ما آن است که در سال‌جاری به سود ویژه برسیم و زیان انباشته را به طور کامل جبران کنیم؛ سابقه صادرات به کشورهای آفریقایی، جنوب‌شرق آسیا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس را داریم، اما پس از قطعی برق به دلیل تامین نیاز داخلی، صادراتی نداشتیم.

مدیرعامل سکرد در پایان در خصوص تامین سیمان استان کردستان اظهار کرد: در استان کردستان در ۹ ماه گذشته حداکثر خرید از سیمان کردستان روزانه ۳۵۰ تا هزار تن بود و از زمانی که به بورس کالا رفتیم این میزان در استان کردستان به ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تن افزایش یافت؛ این اتفاق به این معنا است که در گذشته افراد از خارج استان خرید سیمان داشتند و هم‌اکنون که بازار سیاه شکل گرفته انتظار دارند سیمان کردستان نیازشان را برطرف کند؛ با این حال از زمان وصل شدن برق به خارج از استان سیمان ندادیم و سیمان داخل استان را تامین می‌کنیم.