عوامل مهم در بهبود عملکرد تایر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که علاوه بر شرکت‌های خودروساز، مورد توجه عموم مصرف‌کنندگان و تایرهای موجود در بازار جایگزینی نیز است خاصیت نرمی‌و راحتی سرنشین (Ride Comfort) یا خاصیت خوش‌سواری تایر است. مسلما بسیاری از رانندگان و استفاده‌کنندگان از خودرو تجربه حس متفاوت عبور خودرو از ناهمواری‌های خیابان‌ها، پستی و بلندی‌ها، سرعت‌گیر‌ها یا حتی آسفالت‌های زبر و درشت را با تایرهای مختلف داشته‌اند یا با رانندگانی که از سفتی، کوبش، خشکی یا ناراحتی خودرو و تایر در سطوح مختلف خیابان‌های شهری گله‌مند و شاکی بوده‌اند برخورد داشته‌اند. نکته مهم این است که چه چیزی باعث تفاوت این عملکرد در تایرها و خودروهای مختلف می‌شود و چگونه مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرد:

خوش سواری مرتبط  با لرزه‌های خودرو در اثر  ناهمواری‌های جاده و سایر عوامل تحریک (مانند لرزش موتور و...) و تاثیرات آن بر سرنشینان خودرو است. برای ایجاد یک سواری خوب، این لرزش‌ها را باید تا حد ممکن از سر‌نشینان جدا کرد. در حقیقت این لرزش‌ها باید جذب و دفع شود و از انتقال آنها به سر‌نشین خودرو جلوگیری کرد.

منظور از دینامیک خوش‌سواری، بررسی شدت ارتعاشات و لرزش‌های وارده به سرنشین خودرو است. ارتعاش، عبارت از حرکت تکراری اجسام نسبت به موضع تعادل است و در خودرو انواع مختلف دارد که عبارتند از نوفه (Noise)، ارتعاش (Vibration)  و زبری (Harshness) که به مجموعه آنها اصطلاحا NVH اطلاق می‌شود. نوسانات Noise دارای دامنه کوچک و فرکانس‌های بالا  (معمولا بیشتر از ۱۰۰ هرتز) هستند به گونه‌ای که احساس نشده ولی شنیده می‌شوند. Harshness نوساناتی است که هم شنیده شده و هم احساس می‌شوند. فرکانس این نوسانات از نویز کمتر و از ۲۵ هرتز بیشتر است. منظور از

Vibration ارتعاشاتی هستند که دارای فرکانس‌های کم است (کمتر از ۲۵ هرتز). این ارتعاشات احساس شده اما شنیده نمی‌شوند. در بحث راحتی سفر، منظور از لرزش همان Vibration است. در خودرو، منابع مختلف ارتعاشی  وجود دارد که برخی از آنها از اجزای داخل خودرو سرچشمه می‌گیرند: مانند لرزش‌های موتور و سیستم انتقال قدرت که بیشتر ماهیت Harshness داشته و دسته دوم ارتعاشاتی که از منابع خارجی سرچشمه می‌گیرند مانند ارتعاشات ناشی از نیروهای ایرودینامیکی ناشی از باد که بیشتر ماهیت noise دارند و نهایتا ارتعاشات ناشی از جاده که بیشتر از جنبه Vibration  مدنظر هستند. از بین منابع ارتعاشی فوق، ارتعاشات ناشی از ناهمواری‌های جاده از سایر عوامل مهم‌ترند و در حقیقت مهم‌ترین عامل ایجاد ارتعاش در خودرو هستند. به همین دلیل در بررسی مساله خوش‌سواری، ابتدا باید منشأ ایجاد ارتعاشات منتقل شده به خودرو از جانب جاده را بررسی کرد. ارتعاشات ناشی از جاده در وهله اول توسط تایر و در مرحله بعد توسط سیستم تعلیق تا حدود بسیار زیادی جذب و مستهلک می‌شود.  

سطح ارتعاشات منتقل شده به سرنشین خودرو، مبنای قضاوت در مورد کیفیت خوش‌سواری خودرو است. در این میان پارامترهایی همچون مدت زمان، فرکانس و دامنه ارتعاشات منتقل شده، بر شدت و میزان اثر‌گذاری آن بر آسایش و راحتی سرنشین و نهایتا بر کیفیت خوش‌سواری خودرو و تایر تاثیر دارد. انتخاب مرز آسایش انسان (‌سرنشین خودرو) به سبب نایکسانی احساس افراد از لرزه ها و تا حدودی نبود یک روش پذیرفته‌شده واحد و عمومی‌برای ارزیابی پاسخ انسان به ارتعاشات، دشوار است. این معیار در استاندارد ISO ۲۶۳۱  تشریح شده و اندازه‌گیری ارتعاشات و میزان قابلیت انسان در برابر ارتعاشات و ضربات، ذکر شده است. در این استاندارد، نوسانات وارد شده به یک شخص از نظر شدت، به سه دسته زیر تقسیم می‌شود: حد آسایش: حدی که انسان می‌تواند اعمال معمولی روزمره را به‌راحتی انجام دهد. حد خستگی: حدی که پس از آن انجام کارهای دقیق به خطر می‌افتد. حد تحمل: حدی که پس از آن به انسان حالت سرگیجه و بیهوشی دست می‌دهد.

موضوع مهم دیگر، محدوده فرکانس‌های منتقل شده به سرنشین است که تلاش می‌شود در محدوده فرکانس‌های حساس بدن انسان نباشد و با جذب فرکانس‌های مضر توسط تایر، احساس راحتی و نرمی ‌بیشتر و رانندگی لذت بخشی به سرنشین خودرو دست یابد.

تکمیل زیر‌ساخت‌های لازم برای پایش، بهینه‌سازی و ارتقای عملکردهای مورد انتظار از خودرو، از دیدگاه مصرف‌کنندگان و خودروسازان و کلیه گروه‌های مشتریان از راهبردهای مهم  کمیته نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی است. این کمیته متشکل از مدیران فناوری و تحقیقات و توسعه شرکت‌های زیر‌مجموعه گروه صنعتی رازی است که با طرح‌ریزی پروژه‌های نظر‌سنجی از گروه‌های مختلف مشتریان و نیز مقایسه فنی و آزمون‌های عملکردی محصولات تولیدی گروه با رقبای داخلی و خارجی، سعی در تجمیع اطلاعات فنی محصولات تولیدی داشته و همچنین با تعریف اهداف عملکردی و ایجاد زیرساخت‌های اندازه‌گیری و پایش، و بهره‌برداری از دانش فنی روز، به بهینه‌سازی و ارتقای خواص عملکردی و همگام‌سازی محصولات تولیدی با نیازمندی‌های مصرف‌کنندگان نهایی می‌پردازد. در این زمینه با توجه به اهمیت و جایگاه خوش‌سواری و نرمی ‌تایر در جلب رضایت مصرف‌کنندگان، با افتخار اعلام می‌کند که محصولات تولیدی گروه صنعتی رازی با برندهای گلدستون و یزد تایر، از نرمی‌ و خوش‌سواری بسیار مطلوبی در مقایسه با رقبای موجود برخوردارند و این مهم نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه فناوری در مدیریت ارشد سازمان است.