کادر درمان‌ بخش‌خصوصی؛ اولویت اول اما بدون  واکسن

در شهر تهران ده‌ها هزار مطب و دفتر کار مشغول ارائه خدمت به مراجعان و بیماران هستند. هزاران فوق تخصص ریه، متخصص داخلی و عفونی و طب اورژانس و پزشک عمومی مستقیم در حوزه کرونا و هزاران پزشک عمومی و متخصص، دندانپزشک و داروساز و رشته‌های دیگری نظیر علوم آزمایشگاهی و تصویربرداری پزشکی و فیزیوتراپیست و تغذیه و فعالان حدود چهل رشته تخصصی در تمام حوزه‌های تشخیصی و درمانی دیگر مشغول به کار هستند. خوشبختانه تقریبا تمامی اعضای سازمان نظام پزشکی به همت سازمان و با همراهی معاونت بهداشتی وزارت و دانشگاه‌های علوم پزشکی واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، اما باورنکردنی است که کارکنان و کادر درمانی همکار این اعضا تاکنون واکسینه نشده‌اند. این در حالی است که براساس سند ملی دستیاران و کارکنان درمان در اولویت اول واکسیناسیون هستند. مشاغل دقیقا مشابه آنها در حوزه دولتی مدت‌ها است دز دوم واکسن خود را هم دریافت کرده‌اند.  روند اجرایی این کار این‌گونه بوده که ثبت‌نام برای واکسیناسیون کارکنان و کادر درمان در شهر تهران توسط سازمان نظام پزشکی انجام و تزریق توسط سه دانشگاه‌ علوم پزشکی سطح شهر تهران انجام شود. ثبت‌نام انجام و فهرست‌ها برای هر سه دانشگاه سطح تهران ارسال‌شده است، اما تزریق توسط دانشگاه‌های سه‌گانه انجام نمی‌شود. چرا؟ کسی پاسخ این سوال را نمی‌داند.

می‌دانید دستیار اول دندانپزشکی که باید کنار دست دندانپزشک یا حتی جلوتر از او کار دندان فرد بیمار را انجام دهد و هنوز واکسینه نشده چه حالی دارد؟ یا دستیار فوق تخصصی ریه که کار اسپیرومتری را انجام می‌دهد، یا منشی متخصص عفونی که در تمام‌روزها فقط و فقط با بیماران کرونایی سروکار دارد، یا دستیار فیزیوتراپیستی که کاملا مستقیم تماس بسیار نزدیک با بیماران دارد، یا کارکنان علوم آزمایشگاهی که هر روز از ده‌ها بیمار نمونه می‌گیرد، یا کادر تصویربرداری که هر روز ده‌ها بیمار را روی دستگاه حالت می‌دهد تا سی‌تی‌اسکن شوند. همه این‌ها و ده‌ها شغل دیگر هنوز دز اول واکسن خود را دریافت نکرده‌اند و هرروز هم شاهد این هستند که اولویت‌های بعد از آنها در سند ملی واکسیناسیون (مثل معلمان و راننده تاکسی‌ها و کارمندان بانک‌ها و کارگران میدان‌های میوه و تره‌بار و...) قرار می‌گیرند و واکسینه می‌شوند. جالب است که هیچ مقامی در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح تهران به این گروه و به سازمان نظام پزشکی پاسخگو نیست که چرا واکسیناسیون اکثریت این گروه (واکسیناسیون تنها درصد بسیار کمی از آنها انجام‌ شده) انجام نمی‌شود. جالب است که طبق صورت‌جلسه‌های موجود، مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح تهران ضمانت کرده‌اند که این واکسیناسیون را انجام دهند و نداده‌اند و حتی دستورات دکتر رئیسی و دکتر زالی هم در این زمینه انجام‌ نشده است.

از ریاست ستاد ملی کرونا و کلیه مسوولان بهداشتی و درمانی کشور درخواست داریم دستورات لازم را صادر بفرمایند تا در اسرع وقت نسبت به واکسیناسیون این گروه اقدام کنند. برای در نظر گرفتن اهمیت موضوع فقط تصور کنید که این ده‌ها هزار نفر کارکنان و کادر اداری مطب‌ها، داروخانه‌ها، دندانپزشکی‌ها، رادیولوژی‌ها، آزمایشگاه‌ها و... که با خطر هر روزه و هر ساعته روبه‌رو هستند، در اعتراض به واکسینه نشدن خود، دست از کار بکشند. می‌دانید در آن صورت چه اتفاقی برای نظام سلامت خواهد افتاد؟