اجرای دومین پروژه فلوتاسیون سرمایه‌گذاری مس سرچشمه

 طراحی و اجرای کارخانه‌های فلوتاسیون بر اساس چه نیازسنجی صورت می‌گیرد و چه تاثیری بر تولید مس دارد؟

اصولا با توجه به هدف افزایش تولید مس محتوی در شرکت ملی صنایع مس ایران پس از بررسی امکان‌سنجی فنی و اقتصادی طرح‌ها و برآورد اولیه و بررسی‌هایی از این دست، نطفه پروژه در ناحیه کارفرمایی شکل می‌گیرد که پروژه تولید کنسانتره مس از سرباره یکی از پروژه‌های بسیار خوب شرکت ملی صنایع مس ایران در تولید مس محتوی است. همان‌گونه که مستحضر هستید بخش عمده‌ای از قیمت تمام‌شده تولید مس محتوی مرتبط با استخراج ماده معدنی است که می‌توان به این مهم در خصوص سرباره مس اشاره کرد که با توجه به این موضوع ورودی کارخانه فلوتاسیون سرباره عملا ماده معدنی است که قیمت تمام شده آن نیز فاقد هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم استخراج ماده معدنی است و از نگاهی دیگر می‌توان به این موضوع پرداخت که فلوته کردن سرباره مس در زنجیره ارزش تولید مس کاتدی عامل محرک و مثبتی به لحاظ افزایش ارزش‌افزوده در حلقه زنجیره ارزش مس کاتدی است؛ یعنی به‌صورت واضح‌تر اگر فرآیند ذوب را به تنهایی مورد بررسی قرار دهیم می‌تواند به‌عنوان یک عامل فزاینده و مثبت و تکمیلی در بررسی اقتصادی فرآیند ذوب قلمداد شود.

 وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری در دانش فنی و بومی‌سازی ساخت کارخانه‌های فلوتاسیون چگونه است؟

همان‌گونه که مستحضرید طراحی پایه پروژه فلوتاسیون مس سرچشمه پس از انجام تست‌ها و طراحی مفهومی، توسط شرکت خارجی صورت پذیرفته و طراحی تفصیلی با اتخاذ و اجرای سیاست رسوب دانش فنی و بومی‌سازی در شرکت مهندسی نیپک از شرکت‌های داخلی و زیرمجموعه هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه صورت گرفته است. بخشی از تجهیزات نیز در پروژه فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه که در داخل کشور قابلیت ساخت آن مهیا بوده توسط شرکت‌های متخصص داخلی ساخته شده است.

در پروژه فلوتاسیون سرباره مس خاتون‌آباد از درس آموخته‌ها و دانش رسوب یافته و بومی‌سازی شده و تجارب پروژه فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه استفاده خواهد شد و بر مبنای این مهم تصمیم‌هایی در حوزه مهندسی پایه و تفصیلی و ساخت تجهیزات با توجه به ارزیابی و مقایسه توانمندی‌های داخلی و خارجی گرفته خواهد  شد.

 آیا مراحل طراحی انجام شده و در چه بخش‌هایی از این پروژه به کشورهای دیگر وابستگی داریم؟

مراحل تست سرباره، طراحی مفهومی و طراحی پایه پیش از واگذاری پروژه به هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه توسط شرکت‌های ایرانی معتمد کارفرما (شرکت ملی صنایع مس ایران) انجام شده و حال در مرحله تصمیم‌گیری در خصوص صحه‌گذاری مراحل طراحی مفهومی و پایه هستیم که این مهم نیز توسط برخی از دانشگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و ریسک‌های مترتب بر آن و نحوه مدیریت ریسک‌های نامبرده انجام می‌شود. پس از بررسی، تصمیم نهایی در این خصوص با همفکری ارکان پروژه اتخاذ خواهد شد.

 از چه تاریخی عملیات اجرایی آغاز می‌شود و بر اساس برنامه زمان‌بندی در چه تاریخی به بهره‌برداری خواهد رسید؟

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و انجام اقدامات اولیه درخصوص جذب منابع پروژه، پیش‌بینی این شرکت برای شروع پروژه پس از انجام اقدامات مقدماتی و زودهنگام پروژه و با در نظر گرفتن فعالیت‌های موازی برنامه‌ریزی شده، ابتدای شهریور ماه سال‌جاری است و با تحقق یافتن اقدامات برنامه‌ریزی شده و تخصیص بهنگام منابع توسط کارفرما (شرکت ملی صنایع مس ایران) برای پیشبرد اقدامات پروژه تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ پروژه مذکور به بهره‌برداری خواهد رسید.

 شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه چه برنامه‌ای برای تقویت رویکرد پروژه‌ای دارد؟ آیا با توجه به شرایط اقتصادی، طراحی و اجرای پروژه‌های صنعتی به نفع شرکت است یا خیر؟

در راستای تحقق سیاست‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در خصوص ایجاد و اخذ پروژه‌های اقتصادی در بدنه هلدینگ و شرکت‌های تابعه، یکی از عوامل در ایجاد و نگهداشت مزیت برتری و پویایی بنگاه‌های اقتصادی اخذ و انجام و ایجاد پروژه‌های توسعه‌ای در ساختار بنگاه و انجام پروژه برای کارفرمایان قابل اتکا است که سرمایه‌گذاری پیمانکار را با مخاطرات و ریسک مواجه نکند. شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از قابل اتکا‌ترین کارفرمایان است که در سابقه همکاری‌های قبلی با پیمانکاران این مهم را از دو منظر به منصه ظهور رسانیده است. زمانی که پروژه‌ای را تعریف می‌کند با اراده و مصمم در پیشبرد اقدامات پروژه همت می‌گمارد و از طرفی پیمانکار را با وقفه‌های ناشی از عدم تصمیم‌گیری به‌موقع متوقف نمی‌کند.

بزرگ‌ترین مخاطره برای پیمانکار توقف و ایجاد کندی از سوی کارفرما است که منجر به زیان با ابعاد مختلف در ناحیه پیمانکاری است که شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه تاکنون و طی دوران همکاری با شرکت ملی صنایع مس ایران با این مشکل مواجه نشده است.

از سویی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با دو رویکرد تقویت شرکت‌های داخل هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و چابک‌سازی انجام پروژه‌ها اقدام به تقویت بنیادی ساختار در این خصوص کرده است.

در خصوص بخش دوم سوال باید گفت بله با توجه به سیاست‌های جناب آقای مهندس شمس، مدیرعامل محترم هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و اراده وی مبنی بر اخذ و انجام پروژه‌ها به‌صورت چابک و شفاف، این مهم تاثیر بسزایی در اعتماد کارفرما و در نتیجه اخذ پروژه‌ها و استحصال نتایج اقتصادی مناسب برای پیشبرد اهداف هلدینگ با هدف سودآوری برای ذی‌نفعان خواهد داشت.