تجهیز شعب بانک صادرات برای ارائه خدمات نوین

به گفته حجت‌اله صیدی دوران جدید بانکداری که مصادف با قرن پانزدهم شمسی است به دلیل تغییر سریع شرایط اقتصادی و سلایق مشتریان، تمهیدات خاصی را می‌طلبد. به گفته وی بانک صادرات ایران از بهمن سال ۹۶ قدم‌به‌قدم تا به امروز پیش‌آمده و فصل جدیدی از فعالیت‌های آن در مردادماه سال جاری آغاز شده است.

صیدی خاطرنشان کرده است: این برنامه‌ها برای جبران مشکلات و عقب‌ماندگی‌های بانک باقدرت مورد پیگیری قرارگرفته تا این بانک در مسیر مناسب به حرکت خود ادامه دهد.

به گفته مدیرعامل بانک صادرات، در اولین جلسه مدیران  پس از مجمع بانک در سال جاری، برنامه‌ای بلندمدت در پنج بخش برای سال ۱۴۰۰ تدوین ‌شده است که نخستین برنامه تا ۱۵ شهریور، همزمان با هفتادمین سالروز تاسیس بانک صادرات در نظر گرفته ‌شده است.

وی گفت: در این روز باید از نخستین اپلیکیشن جدید بانک رونمایی و برای عملیاتی کردن آن در ۱۱۰ شعبه جدید اقدام کرد تا ظرف مدت دو سال بتوان تمامی‌شعب را به این نرم‌افزار تجهیز کرد.

صیدی تاکید کرد: بانک صادرات ایران، دهه اول قرن پانزدهم را با شیوه دیگری طی خواهد کرد و همچنان بانکی پیشرو باقی خواهد ماند. به گفته وی سال ۱۴۰۰ برای بانک صادرات سال ویژه‌ای خواهد بود و براساس مطالعات انجام‌شده، برنامه‌های ویژه‌ای برای حضور جدی‌تر بانک متناسب با تغییرات در سبک زندگی مردم تهیه ‌شده و نیازهای جدید با شیوه‌های نو پاسخ داده خواهد شد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران خاطرنشان کرد: طبق مطالعات سبک زندگی، تغییرات قابل‌توجهی در این زمینه پدید آمده که پیشرفت در فناوری و شیوع بیماری کرونا نیز به این روند سرعت بخشیده است.در منطق اقتصادی و بازارها، نوع زندگی مردم به‌صورت عینی از بعد مالی و اجتماعی حتما با تغییرات فراوانی همراه خواهد بود. وی تاکید کرد: مردم هر طور که زندگی کنند بانک در کنار آنها حضور دارد و باید خدمات مهمی‌ به آنها ارائه دهد. دریافت، پرداخت، خدمات اعتباری و... باید به نحو مناسبی به مردم ارائه شود. همچنین نقش مهم بانک، مدیریت ثروت برای مردم است و ایفای این نقش با تغییرات جدید دشوارتر می‌شود.

مدیرعامل بانک صادرات ایران می‌گوید: حذف تدریجی اسکناس و مسکوک سرعت بالایی یافته و کارت‌های اعتباری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته وی کارت‌ها نیز به‌مرور حذف می‌شوند و معاملات و تراکنش‌ها چند بعدی خواهد شد. صیدی خاطرنشان می‌کند که شیوه‌های قبلی به تاریخ پیوسته‌اند و بانک صادرات ایران باید دهه نخست قرن ۱۵ را با شیوه‌های دیگری طی کند. نوع درآمد مردم، تغییر سبک زندگی، نوع آموزش مسافرت و خریدو فروش موجب شده تا شیوه‌های متفاوتی برای ارائه خدمات بانکی مدنظر قرار گیرد.

به گفته وی بانک صادرات ایران در دهه اول این قرن و بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ بانکی پیشرو خواهد ماند تا با شیوه‌های نو به نیازهای روز پاسخ دهد.برای تحقق این هدف نیاز به ثبات مالی و سازمانی خاصی وجود دارد که به همین منظور اصلاح ساختار مالی در بانک از سال ۹۷ آغازشده و همچنان با دریافت بخشی از مطالبات از دولت از محل دریافت سهام با ارزش بورسی در آخرین روزهای سال گذشته ادامه یافته است.

مدیرعامل بانک صادرات افتتاح ۱۱۰ شعبه جدید از میان شعب فعلی را با رویکرد نوین در راستای تمهیدات این بانک برای حرکت در راستای نیازهای قرن پانزدهمی ‌بانکداری در ایران دانست و افزود: برنامه جدی بانک صادرات در سال‌جاری ادامه اصلاح ساختار مالی و سازمانی است.

وی هدف از اصلاح ساختار سازمانی را توانمندتر شدن نیروها و افزایش بهره‌وری ستاد و صف برای روان‌تر شدن کارها دانست و تاکید کرد: تلاش همه کارکنان بانک در سال گذشته موجب وقوع یک شاهکار در جذب منابع برای بانک شد و در ادامه این مسیر برای افزایش سهم بازار بانک به بیش از ۱۰درصد برنامه‌ریزی برای افزایش منابع تا ۵۱۵هزار میلیارد تومان انجام ‌شده و با افزایش سهم بانک به بالای ۱۰درصد، بانک صادرات ایران جایگاه مناسب خود را خواهد یافت.

 تاسیس هلدینگ فناوری اطلاعات

در راستای آماده‌سازی بانک صادرات ایران برای تجهیز شعب قرن پانزدهمی‌خود رضا صدیق، قائم‌مقام مدیرعامل این بانک هم اعلام کرد: بانک صادرات ایران برای هم‌افزایی بیشتر در بین شرکت‌های زیرمجموعه بانک مبادرت به تاسیس هلدینگ فناوری اطلاعات کرده است.

به گفته وی با این اقدام، بانک صادرات ایران شرایط مطلوب‌تری را در زمینه بانکداری الکترونیک تجربه خواهد کرد. صدیق یادآور شد که در حال حاضر بیش از ۹۴درصد عملیات بانکی در این بانک به‌صورت غیرحضوری و خارج از شعبه انجام می‌شود و در آینده نزدیک تمامی‌خدمات بانکی از طریق گوشی  همراه انجام خواهد شد. به گفته وی در آینده اکثر باجه‌ها در شعب برچیده خواهد شد و شیوه کسب و کار تغییر خواهد کرد و مواردی مانند مشاوره‌های مالی، مالیاتی، بیمه‌ای و هر آنچه که خواسته مردم باشد در سطح شعب انجام خواهد شد. به گفته صدیق نیمی‌از مردم ایران مشتری بانک صادرات ایران هستند که شمار حساب‌های آنها به بیش از ۵۲ میلیون می‌رسد و ظرفیت مناسبی را برای جذب منابع قابل توجه فراهم کرده است.

قائم‌مقام مدیرعامل بانک صادرات ایران بر آموزش متناسب با قرن جدید و استفاده از همه ظرفیت نیروهای شعب و جانشین پروری و تنوع محصولات تاکید کرد.