به گزارش ایرنا، «ناصر عاشوری»  در نشست خبری با بیان اینکه مجموعه شرکت‌های پالایشی وظیفه تولید فرآورده‌های نفتی را بر عهده دارند تا هم نیاز داخل کشور را تامین کرده و هم فرآورده‌های ویژه را برای صنایع پایین‌دستی تامین کرده و بخشی را صادر کنند، گفت: جایگاه شرکت‌های پالایشی بی‌ارتباط با امنیت اقتصادی و اجتماعی نیست. وی با اشاره به اینکه شرکت‌های پالایشی در تامین درآمدهای ارزی دولت نقش مهمی دارند و در موضوع درآمدهای ریالی نیز با پرداخت به موقع و شفاف مالیات، بدهی در این زمینه ندارند، افزود: اکنون شرکت‌های پالایشی به صورت ۳ شیفت کار می‌کنند. عاشوری تاکید کرد: از نیمه دوم سال ۹۷، کشور به لحاظ واردات بنزین و گازوئیل بی‌نیاز شده و این رویه ادامه داشته و مشکلی به لحاظ تامین سوخت کشور نداریم.

وی با بیان اینکه پیشنهادهایی به دولت سیزدهم داریم تا سازو‌کارهایی پیش‌بینی کنند و مصرف مدیریت شود تا نیازمند واردات نشویم، افزود: از جمله اینکه تولیدات خودروهای داخلی را به سمت کم مصرف ببرند، سوخت سی ان جی را تقویت کنند و در زمینه بهینه‌سازی مصرف نیز اقداماتی انجام شود تا بتواند مسابقه بین تولید و مصرف سوخت در کشور را پایان دهند.

به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت اکنون بالای ۱۰۰میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود اما به دلیل عدم اصلاح الگوی مصرف، ۹۰ میلیون لیتر آن در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه حتی اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد، با تکیه بر توان داخلی، لطمه‌ای به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی در کشور وارد نمی‌شود، گفت: با این حال اگر برنامه‌ریزی نکنیم برای سال‌های آینده دوباره وارد کننده بنزین می‌شویم.

عاشوری در پاسخ به برخی افراد که معتقدند باید برای توازن در تولید و مصرف، پالایشگاه‌های بیشتری احداث شود، افزود: اگر دنبال پالایشگاه‌سازی برویم و تحریم نباشد و منابع مالی به صورت کامل تامین شود باز هم به ۶ سال زمان نیاز است، بنابراین باید مصرف را کنترل کنیم تا در تولید بنزین خودکفا بمانیم. وی در مورد فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: فاز ۴ در واقع یک فرآیند اصلاحی روی سیستم است که توانسته ظرفیت اسمی را از ۳۶۰ هزار بشکه تا ۴۴۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت از ساخت یک واحد پالایشگاهی جدید در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه  در روز خبر داد و افزود: این پالایشگاه شبیه یکی از فازهای پالایشگاه ستاره است و اکنون در مرحله  طراحی قرار دارد. وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های پالایشی نقشی در صادرات بنزین و گازوئیل ندارند، ادامه داد: ما خوراک را از وزارت نفت دریافت می‌کنیم و بعد از پالایش، فرآورده‌های اصلی را به وزارت نفت تحویل می‌دهیم و توزیع داخلی و صادرات آن به عهده وزارت نفت است.   عاشوری در خصوص فرآورده‌های ویژه نیز گفت: این فرآورده‌ها برای شرکت‌های داخلی به عنوان خوراک و هم صادرات از طریق بورس توسط شرکت های پالایشی عرضه می‌شود و هر ۱۵ روز یک‌بار قیمت‌گذاری می‌کنیم. وی همچنین افزود: اکنون شرایط فراهم است تا صادرات فرآورده‌های اصلی نیز به صورت مستقیم انجام شود اما از آنجا که اولویت اصلی تامین سوخت کشور است، یکپارچگی اهمیت بیشتری دارد، بنابراین بحث اینکه دولت بخواهد اختیار فروش مستقیم را بدهد ضروری  نیست. عاشوری در پاسخ به ایرنا افزود: اکنون پالایشگاه های کشور با تمام ظرفیت خود کار می‌کنند و امکان افزایش تولید بیش از ظرفیت فعلی وجود ندارد. وی ادامه داد: اگرچه برنامه‌های زیادی برای افزایش تولید پالایشگاه‌ها وجود دارد اما اگر بخواهیم این برنامه‌ها را اجرا کنیم نیازمند منابع مالی بالایی است که در شرایط تحریم امکان تامین آن نیست. به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت دولت بنابراین نباید این انتظار وجود داشته باشد که با افزایش مصرف، تولید فرآورده نیز افزایش پیدا کند بلکه باید به سمت مدیریت مصرف برویم. وی یکی از مشکلات شرکت‌های پالایشی را بحث قیمت خوراک دانست و افزود: هر ۳ ماه باید صورت‌های مالی ارائه دهیم و امسال مشکلی که داشتیم به موقع قیمت خوراک اعلام نشد.