به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، روز پنج‌شنبه گذشته داس در یک مصاحبه، به CNBC گفت: ما در مورد ارزهای دیجیتال بسیار مراقب هستیم، زیرا یک محصول کاملا جدید هستند، نه فقط برای رزرو بانک هندوستان (RBI)، بلکه در سطح جهانی نیز پدیده‌ای نوظهور هستند. به گفته وی، بانک RBI جنبه‌های مختلف یک ارز دیجیتال از جمله امنیت، تاثیر آن بر بخش مالی هند و همچنین نحوه تاثیر آن بر سیاست‌های پولی و ارز در گردش را به دقت مطالعه می‌کند.

آقای داس افزود  بانک مرکزی همچنین در حال بررسی انتخاب بین داشتن یک دفتر کل متمرکز برای ارزهای دیجیتال یا فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) است. دفتر کل توزیع شده به یک پایگاه داده دیجیتال اشاره دارد که به چند شرکت کننده اجازه می‌دهد به طور همزمان به معاملات دسترسی پیدا کرده، به اشتراک بگذارند یا آن را ثبت کنند. دفتر کل متمرکز به این معنی است که پایگاه داده متعلق به یک بخش است که در این مورد، بانک مرکزی است. آقای داس به CNBC گفت: من فکر می‌کنم تا پایان سال، شاید در موقعیتی باشیم که اولین آزمایش‌های خود را در این خصوص آغاز کنیم. معاون او، تی رابی شانکار، ماه گذشته گفت که بانک مرکزی در حال کار روی استراتژی اجرایی مرحله‌ای برای ارزهای دیجیتالی است.

 افزایش علاقه‌مندی بانک‌های مرکزی به پول دیجیتال

در پی کاهش استفاده از پول نقد و افزایش علاقه به ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین، بانک‌های مرکزی طی سال گذشته تلاش‌های خود را برای بررسی ارزهای دیجیتال افزایش دادند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بانک خلق چین (People Bank) در این زمینه پیشرو است، زیرا مراحل آزمایشی واقعی در چند شهر در حال انجام است. بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان نیز به ترتیب به دنبال یوروی دیجیتال و ارز دیجیتالی بانک مرکزی انگلستان هستند. ارزهای CBDC از چند جهت بسیار مهم با ارزهای رمزنگاری شده متفاوت هستند. نخست اینکه آنها به طور کامل تحت نظارت یک مرجع مرکزی، به طور معمول بانک‌های مرکزی هستند. ثانیا، ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی به جای دارایی قابل معامله با نوسانات شدید قیمتی، بیشتر شبیه به همان ارز رایج نقد عمل می‌کنند و مورد استقبال گسترده قرار می‌گیرند.