به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از   نیوز اسکای، این سازمان می‌گوید شواهدی را در اختیار دارد که نشان می‌داد گیفی که وب‌سایتی برای ساخت و به اشتراک‌گذاری تصاویر متحرک، معروف به GIF است برنامه‌هایی را پیش از خرید خود برای توسعه مشارکت‌های تبلیغاتی دیجیتالی در انگلستان داشته است که منجر به تخلف در قوانین رقابت تجاری می‌شود. فیس‌بوک این شرکت آمریکایی را در ماه مه سال گذشته خریداری کرد تا آن را با برنامه اشتراک‌گذاری عکس خود یعنی اینستاگرام  ادغام کند، اما استوارت مکینتاش که ریاست تیم تحقیق CMA را بر عهده دارد، روز پنج‌شنبه گذشته در این خصوص اظهار کرد تصاحب Giphy ممکن است باعث شود که فیس‌بوک گیف‌های خود را از پلت‌فرم‌های رقیب خارج کند یا به داده‌های کاربری بیشتری برای دسترسی به آنها نیاز داشته باشد. وی افزود: این حرکت، ایجاد یک رقیب احتمالی برای فیس بوک را برطرف می‌کند.

در بیانیه سازمان رقابت و بازار آمده است: این ادغام، فیس‌بوک، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده سایت‌های رسانه‌های اجتماعی و نمایش تبلیغات در انگلستان، با Giphy، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده فایل‌های گیف را گرد هم می‌آورد. اگر نگرانی‌های CMA در نهایت تایید شود، ممکن است از فیس بوک بخواهد این قرارداد را لغو کرده و Giphy را به طور کامل واگذار کند. در ادامه آمده است: سازمان رقابت و بازار این گونه استنباط می‌کند که مالکیت فیس‌بوک بر Giphy می‌تواند باعث شود که دسترسی سایر پلت‌فرم‌ها به GIF‌های آن ممنوع شود. از طرف دیگر، می‌تواند شرایط این دسترسی را تغییر دهد. به عنوان مثال، فیس‌بوک می‌تواند از مشتریان Giphy، مانند تیک تاک، توییتر و اسنپ چت، اطلاعات کاربری بیشتری را برای دسترسی به گیف‌های سایت Giphy بخواهد. چنین اقداماتی می‌تواند قدرت بازار فیس‌بوک را افزایش دهد که در حال حاضر قابل توجه است. تجزیه و تحلیل سازمان رقابت و بازار نشان می‌دهد فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام، بیش از ۷۰درصد از زمان حضور مردم در رسانه‌های اجتماعی را به خود اختصاص می‌دهند و حداقل ماهی یک‌بار ۸۰درصد  تمام کاربران اینترنت به آنها رجوع می‌کنند.

از طرف دیگر مشخص شد که فیس‌بوک بالغ بر ۵۰درصد از بازار نمایش تبلیغات ۵/ ۵میلیارد پوندی در انگلستان را در اختیار دارد. اگرچه دفتر مرکزی هر دوی این شرکت‌ها در ایالات متحده است، اما CMA این قدرت را دارد که ادغام‌ها را در صورتی که تجارت خریداری شده سالانه حداقل ۷۰میلیون پوند کسب درآمد کند یا زمانی که مشاغل ترکیبی حداقل ۲۵درصد از هر بازار معقول را در اختیار داشته باشند بررسی کرده و در صورت تشخیص تخلف ملغی کند. سخنگوی فیس بوک گفت: ما با یافته‌های اولیه سازمان رقابت و بازار موافق نیستیم و معتقدیم شواهد موجود، آنها را تایید نمی‌کند. همان‌طور که نشان دادیم، این ادغام به نفع مردم و مشاغل انگلستان و سراسر جهان است که از GIPHY و خدمات ما استفاده می‌کنند. ما به همکاری با CMA برای رفع تصور نادرست مبنی بر اینکه این معامله به رقابت تجاری لطمه می‌زند ادامه می‌دهیم.