اعمال قیمت‌گذاری دستوری  بدون توجه به عرضه و تقاضا در بورس

 حوزه فعالیت شرکت سبدگردان نیکان  چیست؟

انواع خدمات قابل ارائه توسط شرکت سبدگردان نیکان براساس موضوع فعالیت این شرکت شامل تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار به نام سرمایه‌گذار معین توسط سبدگردان در قالب قراردادی مشخص، برای کسب انتفاع سرمایه‌گذار و همچنین پذیرش سمت مدیریت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

 شرکت‌های سبدگردانی در سال‌های اخیر با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اند؟

سبدگردانی به عنوان روشی غیرمستقیم در امر سرمایه‌گذاری در بورس بسیار با اهمیت است، اما چالش‌هایی نیز در این رابطه وجود دارد که می‌توان به آنها اشاره کرد.

یکی از این چالش‌ها، آگاهی کافی نداشتن سرمایه‌گذاران از مزایای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. ازجمله این فواید می‌توان به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم، بهره‌مندی از دانش و تجربه کارشناسان خبره حاضر در شرکت‌های سبدگردان، صرفه‌جویی در زمان و وقت آموزش و مطالعه سرمایه‌گذار، پاسخگویی سیستماتیک شرکت‌های سبدگردان در مقایسه با سایر مشاوران غیرمسوول  و افزایش بازدهی و نقدشوندگی پرتفوی سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس اشاره کرد.

 به دلیل برابر بودن مزایای  معاملاتی در کدهای prx  سبدگردان و کد عادی بورسی، اغلب مردم ترجیح می‌دهند به‌طورمعمول از طریق برخی واسطه‌ها در امر سرمایه‌گذاری در بورس حضور یابند.

از چالش‌های دیگر شرکت‌های سبدگردان عدم اطلاع‌رسانی و حمایت مسوولان بازار سرمایه در خصوص تشویق سرمایه‌گذاران به مراجعه به شرکت‌های سبدگردان و انعقاد قرارداد است  به ترتیبی که به‌طور غیرمستقیم وارد بورس شوند. متاسفانه در اغلب مواردی که مسوولان در راستای تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به آحاد مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند صرفا به سرمایه‌گذاری از طریق خرید یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازند و نامی ‌از شرکت‌های سبدگردانی برده نمی‌شود که موجب تشدید ناآگاهی اغلب سرمایه‌گذاران تازه‌وارد می‌شود.

همچنین موضوع ضمانت اصل سرمایه در کشور آنچنان با اهمیت بوده که حتی در سرمایه‌گذاری در بورس نیز جزو خواسته‌های اغلب مشتریان است، اما به دلایل بسیاری، امکان تعهد و تضمین اصل سرمایه و سود ثابت در شرکت‌های سبدگردان وجود ندارد.

نبود تشکل خود‌انتظام کانون سبدگردانان از دیگر چالش‌هایی است که برخی از امور جاری و سیال این صنعت را با مسائل جدی مواجه می‌سازد. به‌رغم اهمیت موجودیت شرکت‌های سبدگردان (مدیریت دارایی مالی) که در دنیا به اثبات رسیده و بخش قابل توجهی از منابع سرمایه‌گذاران از طریق شرکت‌های مدیریت دارایی اداره می‌شود، متاسفانه در ایران  این اهمیت به چشم نیامده به‌طوری‌که این صنعت را در حاشیه سایر نهادهای مالی می‌نگرند و مادامی‌که متولی مطالبه حقوق این صنعت از طریق تاسیس کانون سبدگردانان به وجود نیاید، اشکالات عدیده در فرآیند اجرایی کار کماکان وجود خواهد داشت.

 مشکلات صنعت سبدگردانی چیست و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تمایل سرمایه‌گذاران به تبدیل نقدینگی خود به اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری مالی، یکی از ویژگی‌های اقتصاد سرمایه‌گذاری در ایران است که به دلیل ساختاری و مزمن بودن امری نهادینه شده در اقتصاد تلقی می‌شود. اما تبدیل نقدینگی و ثروت به سایر دارایی‌های غیرسرمایه‌ای مانند خودرو، طلا، ارز و حتی مسکن بلااستفاده از موانع اساسی برای جذب مشتریان است. ضمن اینکه وجود غیر قانونی صدها و چه‌بسا هزاران کانال سیگنال‌فروشی و فعالیت غیر مجاز اشخاص غیرمسوول، باعث ایجاد فضایی نابرابر در رقابت سالم بین اشخاص تحت نظارت و افراد ناشناس غیرقابل نظارت از جهت نحوه نظارت مقام ناظر  (سازمان بورس) می‌شود.

 در روزهای دشوار بازار سرمایه، برای گذر از مشکلات چه اقداماتی انجام دادید؟

تعدادی از اقدامات شرکت سبدگردان نیکان در روزهای دشوار بازار سرمایه شامل افزایش سطح نقدشوندگی پرتفوی تحت مدیریت، توزیع ریسک درآمدی شرکت از طریق تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی، دقت در انتخاب مشتریان با درجات ریسک‌پذیری متفاوت، تهیه و تدوین بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری (I.P.S) با جزئیات قابل اجرا، اطلاع‌رسانی و آگاهی به مشتریان درخصوص داشتن برنامه سرمایه‌گذاری از پیش تعیین شده و پرهیز از انتظارات و بازدهی‌های غیرکارشناسی و دور از انتظار  است.

 راهکارهای ایجاد ثبات در بازار سرمایه چیست و اقدامات مورد انتظار دولت برای بهبود وضعیت کلی بازار چیست؟

اصلاح قانون بازار اوراق بهادار با محوریت تصدی مسوولیت بخش خصوصی در شورای عالی بورس و محدودیت در امکان جابه‌جایی رئیس و اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس،  اصلاح یا تغییر  ترکیب شورای عالی بورس با محوریت اشخاص حرفه‌ای و بخش خصوصی مساله قابل توجهی در بازار سرمایه است. همچنین باید اقداماتی در راستای حذف تدریجی دامنه نوسان متقارن صورت گیرد.

کاهش دخالت دستوری در امور شرکت‌های بورسی و تحمیل قیمت بدون توجه به مکانیزم عرضه و تقاضای بازار، اهتمام در ایجاد استقلال سازمان بورس و حمایت از آن سازمان با استراتژی حفظ منافع بلند‌مدت سهامداران، وضع قانون و مقررات در خصوص عدم امکان تغییر ضوابط معاملاتی در محدوده زمانی ثابت (‌‌حداقل یک سال)،  الزام به اجرای قواعد وضع شده از سوی ناشرین درخصوص نصاب سهام شناور آزاد، لزوم توجه بیشتر به نحوه تامین مالی صنعت و تولید از بازار اولیه  و اهمیت و نقش  بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور با محوریت بخش خصوصی و در آخر، درک منافع مشترک، وفاق و ثبات در تصمیمات اقتصادی ازجمله انتظارات بازار سرمایه از دولت است.

 از نظر شما سرمایه‌های مردم در روز‌های آتی وارد کدام بازار‌ها خواهند شد؟ چگونه می‌توان این سرمایه‌ها را وارد بازار سرمایه کرد؟

اگر‌چه جذابیت  و بازدهی بلندمدت بورس و بازار سرمایه در ایران به اثبات رسیده، اما از آنجا که سرمایه و سرمایه‌گذار محتاط، حساس و ریسک‌گریز هستند، هرگونه تزلزل و تغییر در نظام معاملات، تصمیمات اثرگذار بر  عملکرد سود و زیان صنعت و تولید و هرگونه تهدیدات اقتصادی و سیاسی می‌توانند موجبات گریز سرمایه از بازار سرمایه به سایر بازارها را فراهم کنند.

بازارهای کریپتو، مسکن، ارز و طلا و خرید ملک در خارج از کشور هم می‌توانند از رقبای بورس در جذب سرمایه باشند.

 آینده شرکت سبدگردان نیکان را چگونه تلقی می‌کنید؟

 در راستای اجرای سیاست‌های توسعه‌ای شرکت مقرر شده است برای افزایش توانمندی ارائه خدمات با تاسیس حداقل دو صندوق سرمایه‌گذاری و بازارگردانی و در مرحله بعد تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت زنجیره خدمات قابل ارائه شرکت و در نتیجه درآمدی را افزایش دهیم.

به جهت تجربه وافر در زمینه پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، اخذ مجوز مشاوره پذیرش و عرضه شرکت‌ها نیز از اولویت‌های سبدگردان نیکان بوده و همچنین کوشش در جهت جذب منابع مالی از خارج از کشور و ورود آن منابع به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری درقالب سبدگردانی اختصاصی برای سرمایه‌گذاران  از برنامه‌های سبدگردان نیکان است.

در آخر می‌توان به تلاش سبدگردان نیکان در راستای تاسیس کانون سبدگردانان و حضور موثر در هیات‌مدیره  آن برای استیفای حقوق فعالان در این صنعت اشاره کرد.