رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران با بیان این مطلب در گفت‌وگو با«دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: حوزه بورس علم گسترده‌ای است و ورود به این تالار صنعتی شرایط خاص خود را دارد،‌ به عنوان مثال داشتن کد بورسی یکی از شرایط خرید از بازار سرمایه به حساب می‌آید که در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان بتن کد بورسی ندارند و از این حیث دچار مشکل می‌شوند. تولیدکننده‌ای که همیشه در حوزه تولید فعالیت داشته‌اند و مواد اولیه مصرفی خود را به صورت مستقیم تهیه می‌کردند، اکنون با بروز چنین عرضه‌ای در بورسی بسیاری قادر به دریافت کد بورسی نشدند و در تهیه سیمان به عنوان مواد اولیه مصرفی با معضل جدی مواجه هستند.

مهرداد نظارت افزود: با وجود اینکه اغلب تولیدکنندگان بتن مخالفت خود را در رابطه با خرید سیمان از بورس اعلام کرده‌اند، اما همچنان چاره‌ای دراین خصوص اندیشیده نشده و در مجموع موضوع سیمان و تامین آن برای بتن‌سازان معضل اساسی به حساب می‌آید. فرسودگی ناوگان و ماشین‌آلات صنعت بتن آماده ازجمله دیگر معضلاتی است که تولیدکنندگان بتن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. طی چند سال اخیر اجازه ورود ماشین‌آلات و تجهیزات به کشور داده نمی‌شود و این فرآیند به سختی انجام می‌شود. فعالان حوزه بتن و ساختمان بارها خواستار مجوز برای ورود تجهیزات و ماشین‌آلات به کشور بودند، اما تاکنون موافقتی صورت نگرفته است.

رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران تصریح کرد: در حال حاضر ناوگان ماشین‌آلات این صنعت فرسوده است و در کشور نیز چنین دستگاه‌ها و تجهیزاتی تولید نمی‌شود و ما به عنوان فعالان این حوزه خواهان اخذ مجوز برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز هستیم. تامین سنگدانه را نیز می‌توان سومین دغدغه صنعت بتن‌ تلقی کرد که در اغلب استان‌ها این مشکل احساس می‌شود که استانداردهای لازم و کافی در خصوص این سنگدانه‌ها رعایت نمی‌شود. در استان‌های مختلف و به ویژه تهران علاوه بر اینکه استانداردها رعایت نمی‌شود، بلکه با افزایش پلکانی قیمت نیز مواجه هستیم. به عبارت دیگر قیمت سنگدانه به شدت در حال افزایش است بدون اینکه به کیفیت آن توجهی شود.

نظارت عنوان کرد: با توجه به اینکه ایران یک کشور زلزله‌خیز به حساب می‌آید، ‌استانداردهای بتن فراتر از این موارد و خیلی جدی‌تر باید رعایت شود، اما متاسفانه در بحث سیمان و همچنین شن و ماسه به عنوان ماده اولیه ساخت بتن، استانداردهای اولیه رعایت نمی‌شود و کنترل‌ها ونظارت‌های کافی بر این موارد اعمال نمی‌شود و نوک پیکان به سمت تولیدکننده بتن آماده و قطعات گرفته می‌شود. در واقع تولیدکننده باید مواد اولیه غیراستاندارد را تحویل بگیرد و از راه‌های استاندارد بتن باکیفیت را ساخته و در اختیار مشتری قرار دهد. متاسفانه در این زمینه تولیدکننده بتن آماده ضعیف واقع شده است و تولیدکنندگان شن،‌ ماسه و سیمان پاسخگوی محصولات بی‌کیفیت خود نیستند.

وی ادامه داد: در رابطه با سیمان نیز می‌توان گفت که قطعی‌های مکرر برق موجب کاهش میزان تولید سیمان شد و نتیجه این امر را در قیمت‌ شاهد هستیم و این موضوعات دست به دست هم داده و افت کیفیت سیمان را به همراه داشته‌اند. پیش‌تر کارخانه‌های سیمان هر نوع محصولی را که وارد بازار می‌کردند، بدون چون و چرا مورد استقبال تولیدکنندگان بتن قرار می‌گرفت؛ اما در شرایط فعلی افزایش قیمت سیمان موجب افت کیفیت آن شده که این موضوع تاثیر مستقیمی بر نوع کیفیت بتن‌های آماده گذاشته است. سال‌های سال درخصوص بتن آماده فرهنگ‌سازی انجام شد که مردم با توجه به استانداردها و کیفیت از این نوع محصول استفاده کنند، اما یک بی‌تدبیری که در رابطه با سیمان صورت گرفت قیمت سیمان پاکتی کمتر از سیمان فله محاسبه شد، به عبارت بهتر عرضه سیمان پاکتی افزایش و سیمان فله کاهش یافت. این موضوع موجب شده که سیمان پاکتی به راحتی به دست مصرف‌کننده و مردم برسد و بتن به صورت دستی توسط مردم تهیه می‌شود.

نظارت ابراز کرد: یکی دیگر از معضلات اصلی بتن‌سازان آماده این است که مشتری سیمان پاکتی را که مصرف بنایی دارد و استفاده مقاومتی نمی‌توان از آن کرد را تهیه کرده و با سنگدانه‌هایی که استانداردهای کافی را ندارد مخلوط می‌کنند و بتن‌ها به صورت دستی بدون هیچ گونه کنترل و نظارتی توسط کارگران ساخته می‌شوند که این موضوع به شدت آسیب‌زا تلقی می‌شود. وی در ادامه تاکید کرد: صنعت ساختمان صنعتی مولد به حساب می‌آید و حدود ۱۲۰ شغل مرتبط را ایجاد می‌کند. بتن آماده جزو ارکان اصلی ساختمان‌سازی است و هر حلقه از زنجیره تولید مصالح از سیمان، شن، ماسه و فولاد گرفته تا سایر حلقه‌ها موجب می‌شود تا این ۱۲۰ شغل نیز دچار مشکل شوند. آقای رئیس‌جمهور سخن از ساخت یک‌میلیون واحد در سال را به میان آورد که اگر این پروژه محقق شود به حرکت چرخه اقتصاد مملکت کمک بزرگی خواهد شد. در شرایط فعلی ساخت سالانه یک میلیون واحد ساختمانی کار دشواری است، اما اگر بخشی از این پروژه به مرحله اجرا برسد ۱۲۰ شغل جان دوباره می‌گیرند که در این بین تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات نیز می‌توانند به روزهای اوج خود بازگردند. ۱۵۰هزار نفر شاغل مستقیم با صنعت بتن وجود دارد که به همراه ۱۲۰ شغل مرتبط با صنعت ساختمان می‌توانند شرایط مساعد را مجددا لمس کنند. ما از وزیر تقاضا داریم شرایط بتن‌سازان را در نظر بگیرد و در این خصوص تمهیدی بیندیشد.