از جمله موثرترین اقدامات برای صرفه‌جویی در مصرف آب خانگی، استفاده از شیرآلات و تجهیزاتی است که به این منظور طراحی شده‌اند و با وارد کردن فشار هوا بدون کاستن از فشار آب، باعث صرفه‌جویی در مصرف آن می‌شوند؛ متاسفانه این موضوع توسط برخی شرکت‌ها به طرز اغراق گونه‌ای تبلیغ شده و بسیاری از خریداران را دچار مشکل کرده است. «شیرآلات کسری» یکی از برندهای با کیفیت و باسابقه‌ای است که توانسته خود را به بازار شیرآلات معرفی کند. این شرکت از سال ۱۳۶۷ فعالیت خود را در زمینه واردات تجهیزات بهداشتی ساختمان آغاز کرد و پس از سال‌ها تلاش و کسب تجربه ارزشمند در این صنعت، اقدام به تاسیس کارخانه شیرآلات بهداشتی کسری در سال ۱۳۸۱ کرد. اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱، کسب گواهینامه ملی استاندارد ایران، اخذ استاندارد CE اروپا و حضور قدرتمند در بازار شاهدی بر این مدعی است. هم‌اکنون گروه کسری با تولید انواع شیرآلات بهداشتی در بیش از ۱۵۰ طرح، رنگ و مدل مختلف یکی از مطرح‌ترین و خوشنام‌ترین تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی در ایران و خاورمیانه است.

مدیر عامل «شیرآلات کسری» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: یکی از عمده‌ترین مشکل صنعت شیرآلات خرید مواد اولیه است. به‌رغم اینکه در کشور ما فلزات روی و مس به وفور وجود دارد و از این نظر خودکفا هستیم و حتی به عنوان صادرکننده در خاورمیانه از ما نام می‌برند، اما برای خرید این مواد باید سراغ دلالان برویم و با قیمتی گران‌تر از بورس خرید کنیم. این در حالی است که خرید از بورس کالا گاهی وقت‌ها چند ماه زمان می‌برد و عملا چاره‌ای جز خرید از دلال‌ها نمی‌ماند. این وضعیت باعث شده تا صنعتگرانی که انواع و اقسام فشارها و مالیات‌ها را به جان می‌خرند، نسبت به دلالان به مراتب سود کمتری داشته باشند.

رضا محمدی می‌افزاید: افزایش قیمت مستمر مواد اولیه از یک طرف و فقدان کشش بازار از سوی دیگر در مواجهه با قیمت‌های روز افزون کالاها باعث شده تا شرکت‌هایی مانند ما تا حد امکان از بالا رفتن قیمت‌ها جلوگیری کنند و تنها زمانی که ادامه حیات کارخانه با مشکل جدی مواجه نشود، قیمت‌ها را افزایش ندهند که این مساله بنیه مالی شرکت را دچار مشکل می‌کند.

محمدی به برخی از مهم‌ترین شاخصه‌های محصولات شیرآلات کسری اشاره می‌کند:  به کارگیری ماشین‌آلات مدرن و به روز، تنوع رنگ و مدل، آبکاری سه لایه مس، نیکل و کروم با ضخامت بیش از ۱۵ میکرون، استفاده از خط آبکاری PVD کوتینگ، استفاده از مواد اولیه مرغوب، کنترل کیفیت سختگیرانه و نظارت دقیق بر فرآیند تولید و پنج سال ضمانت برای شیرآلات و پنج سال ضمانت بی قید و شرط از مهم‌ترین علل موفقیت و استقبال از محصولات شرکت است. وی با بیان اینکه دارای استاندارد اجباری ایران هستیم، تصریح می‌کند: خوشبختانه با فشار سازمان ملی استاندارد، واردات شیرهای خارجی بی‌کیفیت ممنوع شده و برخی شرکت‌های داخلی که به صورت غیرحرفه‌ای و زیرپله‌ای فعالیت می‌کردند، ساماندهی شده‌اند و اغلب از دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند، اما به طور کلی مشکل ما این تولیدکننده‌ها نیستند. مدیر عامل شیرآلات کسری با اشاره به اینکه در بازار رقابتی کشور همواره باید دنبال ارتقای کیفیت باشیم، می‌افزاید: واقعیت این است که تولیدکننده واقعی که سال‌ها در بازار کشور برای ارتقای کیفیت تولید و برندش تلاش کرده، حاضر نیست به خاطر کاهش هزینه‌ها از کیفیت کار کم کند و از طرفی شاید اغراق نباشد اگر بگوییم این صنعت همپای صنایع غذایی زیر ذره‌بین استاندارد قرار دارد. استاندارد ایران از استاندارد انگلستان گرفته شده است. بر اساس این استاندارد ضخامت شیرآلات نباید کمتر از ۳ میلی‌متر باشد و هیچ تولیدکننده‌ای مجاز به تولید با کمتر از این ضخامت نیست. ضمن اینکه میزان سرب مورد استفاده در شیرآلات به منظور جلوگیری از آسیب به سلامتی مردم، نباید بیشتر از ۵/ ۲درصد باشد. یا ضخامت آبکاری نباید کمتر از ۱۴ میکرون باشد. با این وجود ما آبکاری را در شیرآلات کسری به ۲۰ میکرون رسانده‌ایم که این اتفاق باعث می‌شود تا شیرآلات زنگ نزنند. مردم باید آنالیز میزان آلیاژ‌های مورد استفاده در شیرآلات را بخواهند.

محمدی می‌گوید: در گذشته صادرات به بسیاری از کشورها از جمله عراق و افغانستان انجام می‌شد، اما با توجه به تحریم‌ها و فقدان حمایت مسوولان از جمله سفارتخانه‌ها عطای صادرات را به لقایش بخشیدیم و ترجیح می‌دهیم با توجه به فقدان حمایت‌ها، تلاش‌مان را معطوف به حفظ بازارهای داخلی کنیم. این وضعیت تقریبا در اغلب بخش‌های اقتصادی و تولیدی دیده می‌شود. تا حدود ۱۵ سال پیش میزان صادرات کشور ما ۱۸ میلیارد دلار بود و امروز به حدود ۳میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که ترکیه که تا ۱۵ سال پیش در عرصه صادرات حرفی برای گفتن نداشت امروز بیش از ۱۸۰میلیارد دلار صادرات دارد.

وی در ادامه به ذکر نمونه‌ای از حمایت‌های دولت ترکیه از بازرگانان و صادرکنندگان کشورشان می‌پردازد و خاطرنشان می‌کند: سال ۹۲ در سفری با تیم اقتصادی دولت به ترکیه با بازرگانان این کشور صحبت می‌کردیم و برایم جالب بود عنوان می‌کردند بر اساس قانونی که دولت وضع کرده چنانچه صادرکنندگان در هر نقطه‌ای از دنیا به هر دلیلی موفق به دریافت پولشان در موعد مقرر از کشور مقصد نشوند، با ارائه اسناد به سفارتخانه ترکیه در آن کشور، می‌توانند در سریع‌ترین زمان پول خود را از دولت دریافت کنند و سفارتخانه‌ها موظف به پیگیری طلب شرکت ترک برای واریز به خزانه دولت خواهند بود. در واقع این کشور صادرات را گارانتی می‌کند در حالی که تجار ایرانی هیچ‌گونه پناهی در مقاصد صادراتی ندارند. مدیر عامل شیرآلات کسری همچنین توصیه‌ای برای مردم دارد و می‌گوید: آب ذخیره سدها در کشور ما در بسیاری موارد خشک شده و آب‌های زیرزمینی به عنوان منابع آب مورد استفاده قرار می‌گیرند که با توجه به املاح موجود در این آب‌ها، در صورت خشک نکردن شیرآلات بعد از استفاده ممکن است دچار شوره‌زدگی شوند و در ادامه درخشندگی شیرآلات از بین برود. بنابراین عمده‌ترین توصیه من به مردم در خصوص نگهداری شیرآلات این است که بعد از استفاده از شیرآلات به ویژه استحمام شیرآلات را با پارچه خشک کنند. علاوه بر این می‌توانند با استفاده از اسپری مخصوص شیرآلات یا اسپری کردن سرکه همیشه شیرآلات‌شان براق بماند.