استفاده از ظرفیت علمی‌کشور در جهت توسعه صنعت روانکارها

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، شرکت نفت بهران از جمله شرکت‌های در ایران است که بدون حاشیه در راستای توسعه کسب و کار قدم برمی‌دارد و همواره از نوآوری در حوزه فعالیت خود حمایت می‌کند. به همین دلیل می‌توان گفت نفت بهران تفاوت بسیار زیادی با دوران گذشته خود دارد و توسعه این شرکت چشمگیر بوده است.  اما به جرات می‌توان گفت بهران وارد عصر جدید خود شده است. این به آن جهت است که بعد از تحریم‌ها نفت بهران به سمت تولید محصولات جدید رفته و مدیران این مجموعه با هدف تامین نیاز بازار فعالیت این شرکت را بیش از پیش گسترش داده‌اند.

در همین راستا شرکت نفت بهران، روغن‌موتور هواپیما را که به دلیل تحریم توسط شرکت‌های خارجی عرضه نمی‌شد تولید و برای عرضه در بازار اعلام آمادگی کرد. این یکی از ۱۵ پروژه نوآورانه نفت بهران بود.

در مراسم رونمایی از ۱۵ پروژه نوآورانه هوایی، فضایی و حمل‌ونقل که در محل خانه نوآوری و صادرات ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور سورنا ستاری، معاون علمی ‌و فناوری رئیس‌جمهوری ایران، فرشاد مقیمی، ‌مدیرعامل ایران‌خودرو، احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست و منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، محصول بهران اوج معرفی شد.

محصول بهران اوج نخستین و تنها روغن‌موتور ایرانی مخصوص هواپیما است که از طریق مهندسی معکوس نمونه خارجی، فرموله شده و پس از گذر از آزمایش‌های کیفی، طی چند مرحله در انواع هواپیماهای سبک و فوق سبک، در فرودگاه‌های مختلف کشور مورد آزمون میدانی قرار گرفته است. این محصول ارائه شده ازنظر مشخصات فنی، کاملا با نمونه خارجی قابل ‌رقابت است و در آزمون‌های میدانی نیز عملکردی بالاتر از نمونه‌های مشابه خارجی در مراقبت از قطعات موتور هواپیما داشته است.  شرکت نفت بهران در راستای حمایت از اکوسیستم نوآوری در کشور به حمایت و مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان توجه وافری داشته و در مراحل ساخت و عرضه این محصول که با دانش فنی متخصصان شرکت نفت بهران تولید شده است، کلیه مراحل اخذ تاییدیه‌های فنی و مجوزهای آزمون میدانی و نیز عرضه و فروش، توسط شرکت فراز آسمان پارس انجام‌ گرفته است.  محصول بهران اوج پیش‌تر به‌عنوان محصول برتر نوآور کشور به انتخاب وزارت صمت نیز معرفی ‌شده و مورد تقدیر قرار گرفته است.

در حاشیه این مراسم منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل، با بیان اینکه انواع روغن‌های هواپیمایی در داخل تولید نمی‌شده است، تصریح کرد: شرکت بهران با کمک یک شرکت دانش‌بنیان، نخستین نوع روغن برای هواپیماهای سبک را ساخته است و برنامه آینده این شرکت برای هواپیماهای سنگین است.

اما به نظر می‌رسد شرکت نفت بهران به این نیز بسنده نکرده و با راه‌اندازی مرکز نوآوری بهران تک سعی دارد طرح‌های نوآورانه را در ایران اجرا کند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در داخل نیاز برخی اقلام به اصطلاح‌ های‌تک  حس می‌شود و این توانایی بالقوه در این شرکت وجود دارد.

در همین راستا مدیر بخش نوآوری بهران تک به «دنیای‌اقتصاد» گفت: مرکز نوآوری بهران تک یک مرکز شتاب‌دهی تخصصی به طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه است. رویکرد این مجموعه این است که طرح‌ها و ایده‌های پژوهشگران، متخصصان یا صاحب نظران حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را که می‌تواند از جنبه‌های مختلف ایجاد ارزش افزوده بکند مورد حمایت و شتاب‌دهی قرار دهیم و در جهت اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مورد تاکید مقام معظم رهبری، آنها را وارد مرحله تجاری‌سازی و عرضه در بازار بکنیم.

امین شاکری در توضیح نحوه شکل‌گیری این مرکز گفت: این مرکز از ابتدای امسال وارد فاز اجرایی شده است و ما اولین فراخوان را منتشر کردیم و طرح‌های مختلفی را دریافت کردیم. این طرح‌ها بعد از ارزیابی و انتخاب وارد مرحله شتاب‌دهی می‌شود. در حال حاضر ۱۲ طرح فناورانه و دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت و انرژی دریافت کردیم.

وی ادامه داد: چند طرح نیز در حوزه روانکار که حوزه تخصصی مجموعه نفت بهران است دریافت کردیم. پیش از این نیز با همکاری معاونت علمی ‌فناوری ریاست جمهوری، پارک‌های علمی ‌فناوری و مراکز دانشگاهی طرح‌هایی را در حوزه صنعت روانکار که منجر به افزایش کیفی و راندمان محصولات روانکار می‌شود مورد حمایت قرار دادیم. در حال حاضر نیز به کمک همین طرح‌ها برخی از مواد اولیه مورد استفاده کارخانه را داخلی‌سازی کردیم و برای اولین بار برخی محصولاتی را تولید کردیم که منجر به خودکفایی ملی شده است که اینها کشور را از واردات نمونه‌های خارجی بی‌نیاز کرده است.

مدیر بخش نوآوری بهران در رابطه با بودجه‌ای که برای توسعه طرح‌های فناورانه اختصاص داده می‌شود توضیح داد: بودجه‌ای که برای یک طرح اختصاص پیدا می‌کند باید توجیه داشته باشد. همه ابعاد یک طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر طرح توجیه داشته باشد این علاقه وجود دارد که چه از طرف خود مجموعه و چه سرمایه‌گذاران مورد حمایت قرار گیرد. یعنی بهران یک ‌هاب فناوری میان صاحبان طرح و مراکز علمی ‌پژوهشی است. در حال حاضر با دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه پلیمر، دانشگاه الزهرا و تربیت مدرس در تعامل و همکاری هستیم.

وی ادامه داد: این مرکز می‌تواند به بخش صنعت کمک بزرگی بکند. یکی از رویکردهای ما این بود که پلی میان دانشگاه و صنعت باشیم. هدف ما این بود که نیازهای صنعت را شناسایی و به واسطه دانش داخلی و پژوهش‌های صورت گرفته توسط نخبگان و جامعه علمی‌ کشور نیازهای صنعت را برطرف کنیم که هم حمایتی از نخبگان کشور صورت گرفته باشد و همین طور نیاز صنایع راتامین کنیم.

شاکری در ادامه گفت: در چند سال اخیر کشور جهش علمی‌ چشمگیری داشته است. ما در مواردی صاحب دانش هستیم و در خیلی از موارد دانشمندان ما به دانش برجسته‌ای رسیده‌اند. اگر از این موارد استفاده کنیم و فضایی فراهم کنیم که این پژوهش‌ها بتواند در صنعت عملیاتی شود، قطعا در مقابل برندهای برتر دنیا حرفی برای گفتن خواهیم داشت. در حال حاضر نیز این اتفاقات افتاده است که نمونه آن روغن هواپیما است. در موارد بسیاری توانستیم کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم و به خودکفایی ملی برسیم.

وی افزود: امسال  از روغن موتور هواپیما و ۱۵ محصول توسط معاونت علمی‌ ریاست جمهوری رونمایی و به عنوان طرح برتر برگزیده شد. سال گذشته در جشنواره محصولات نوآورانه کشور برترین محصول نوآور به انتخاب دانشگاه صنعتی شریف و معاونت پژوهشی وزارت صمت شدیم.

شاکری در پایان  اشاره کرد: با توجه به اینکه در کشور دانشمندان، اندیشمندان و نخبگان متعددی داریم که می‌توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم، کشور می‌تواند به شکوفایی صنعتی به این واسطه برسد. یکی از اهداف ما استفاده از نخبگان ایرانی خارج از مرزهای ایران نیز است و از کلیه آنها دعوت می‌کنیم طرح‌های خود را برای ما ارسال و به صنعت داخلی ایران کمک کنند.