گروه صنایع سیمان کرمان در سال‌های  اخیر نشان داده که همواره سعی بر ایفای مطلوب رسالت تولیدی اقتصادی خود با در نظر گرفتن منافع ملی دارد.

استفاده از ظرفیت‌های داخلی در طراحی، بومی‌سازی و ساخت  تکنولوژی تولید در ایجاد محصولات خاص و استراتژیک همچون سیمان چاه نفت فراساحل، سیمان‌سفید ویژه، محصولات سیمانی سیلیکومنگنز، و این بار پروژه تولید نسل جدید سیمان‌های مرکب  LC۳ گواه این مدعی است. در همین راستا  در نشستی با مدیرعامل شرکت سیمان کرمان به بررسی این اقدام جدید و مهم سیمان کرمان، شیوه مقابله با شرایط به وجود آمده با لحاظ کردن شرایط کاربردی کارشناسی و اجرایی که آثار مثبتی برای صنعت و میهن عزیزمان به ارمغان می‌آورد، پرداخته‌ایم:

مدیرعامل گروه صنایع سیمان کرمان در این خصوص اظهار کرد: میزان تقاضای سیمان یکی از پارامترهایی است که نشانگر رشد اقتصادی هر کشور است. کشورهای درحال‌ توسعه به دلیل افزایش حجم و سرعت ساخت‌وساز، مصرف بتن و درنتیجه سیمان بیشتری را دارند. فریدون رحمانی گفت: سهمیه‌بندی گاز مصرفی در زمستان و قطعی برق تابستان در کنار تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان که منجر به کند شدن روند بهینه‌سازی، تعمیر و نگهداری و نهایتا کاهش حجم تولید در مقایسه با افزایش نیاز بازار شده است سیمان کرمان را بر آن داشت که تن به محدودیت‌ها نداده و با اعتماد به دانش و تعهد نیروهای باتجربه خود با ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات به‌روز و جدید همواره در مسیر رفع این‌گونه چالش‌ها و موانع اقدامات موثری انجام دهد.

وی افزود تعریف و ایجاد پروژه نسل جدید سیمان‌های مرکب LC۳ ازجمله پروژه‌های مهم سیمان کرمان است که در شرایط کنونی بسیار موثر و کارآمد بوده و قابلیت افزایش ظرفیت کارخانه‌های کنونی را فراهم خواهد آورد.

وجه تمایز سیمان  LC۳ با سایر سیمان‌ها در مقدار افزودنی‌ها و فرمولاسیون این سیمان است که ضمن کاهش هزینه‌های تولید و جایگزینی رس کلسینه شده و سنگ‌آهک و واکنش فی‌مابین آنها با کلینکر معمولی تا حداکثر ۵۰درصد، امکان دستیابی به ظرفیت تا دو برابر تولید را با سرمایه‌گذاری حداقلی فراهم می‌آورد.

مدیرعامل سیمان کرمان اضافه کرد: ازآنجاکه تا ۳۰درصد مواد تشکیل‌دهنده این سیمان از خاک رس و تا ۱۵درصد سنگ‌آهک است، وجود معادن غنی و ارزان‌قیمت این مواد و پخت و سایش آنها، قیمت تمام‌شده سیمان LC۳ را نسبت به سیمان‌های معمولی حدود ۲۵درصد کاهش می‌دهد. دوام محصولات سیمانی و بتنی تولیدشده با استفاده از این سیمان بسیار بالاتر است و استفاده از این سیمان جدید می‌تواند عمر سازه‌های بتنی را تا حدود زیادی افزایش دهد.

 برخی از مزایای مهم و قابل اهمیت سیمان LC۳ شامل:

کاهش تا ۵۰درصدی کلینکر فاکتور، جایگزینی تا ۳۰درصد خاک رس کلسینه، کاهش انرژی مصرفی و افزایش طول عمر نسوز کوره و کاهش هزینه‌های تعمیرات، کاهش هزینه الکتریکی سایش و افزایش طول عمر لاینر‌ها و گلوله‌های آسیاب‌های سیمان، کاهش تا ۴۰درصدی تولید  CO۲، مقاومت شیمیایی بیشتر ملات و بتن تولیدشده در برابر حملات یون‌های مضر به خصوص یون‌های سولفات و کلر، جلوگیری از بروز واکنش‌های قلیایی سیلیسی ، عملکرد مطلوب‌تر در برابر کربوناسیون، است

عضو کمیته TC۷۴ همچنین افزود:  بدیهی است در شرایطی که طی سالیان اخیر از یک سو قیمت سیمان به‌صورت دستوری کنترل شده است و کارخانه‌ها با حداقل سود و کمترین بهینه‌سازی به فعالیت پرداخته‌اند و از طرف دیگر در دوران تحریم که امکان افزایش ظرفیت و طرح‌های توسعه‌ای کارخانه‌ها به دلیل عدم امکان تامین تجهیزات و قطعات به راحتی میسر نمی‌باشد، تولید سیمان LC۳ با کاهش کلینکر فاکتور سیمان تا ۵۰درصد و افزایش تا دو برابری تولید سالانه، آن هم بدون نیاز به خریداری و نصب تجهیزات جدید و فقط با تکیه بر دانش فنی سازمان و اعمال تغییرات جزئی در خط تولید، فرصت استثنایی و بی‌نظیری را برای سیمان کشور فراهم خواهد کرد و سیمان کرمان افتخار آن را دارد که به‌عنوان اولین شرکت ایرانی پیشگام در این زمینه اقدامات قابل توجهی را صورت داده است.