آغاز مطالعات فاز دوم طرح 550هزار هکتاری در استان خوزستان

مدیر عامل موسسه جهاد نصر با بیان این مطلب اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته امسال مطالعات در سطح ۱۰۰هزار هکتار انجام خواهد شد و به پایان خواهد رسید و طبق زمان‌بندی و در صورت تامین اعتبار لازم برای اجرای فاز دوم، پیش‌بینی می‌شود این طرح طی پنج سال عملیاتی شود.

محمدجواد صالحی‌نژاد گفت: فاز نخست طرح ۵۵۰هزار هکتاری هدیه مقام معظم رهبری در استان خوزستان اجرا شد  و با پیگیری‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر امیدواری‌هایی برای اجرای فاز دوم این طرح عظیم در خوزستان حاصل شد.

وی با بیان این مطلب که فاز نخست این طرح در سطحی معادل ۲۹۵هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام اجرا شد، افزود: اجرای ۲۵۵ هزار هکتار از این طرح نیز در فاز دوم در دستور کار قرار دارد، اما به دلایل مختلف، از جمله بحث تخصیص آب، اجرای فاز دوم با تاخیر روبه‌رو شد.

صالحی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: اواخر سال گذشته تخصیص آب ۲۳۳ هکتار از مجموع ۲۵۵هزار هکتار فاز دوم این طرح با همکاری وزارت نیرو به تصویب رسید که امیدواریم تخصیص آب ۲۲هزار هکتار باقی‌مانده نیز با مساعدت وزارت نیرو نهایی شود.

وی با بیان اینکه برای آغاز به کار فاز دوم این پروژه مانعی وجود ندارد، اظهار کرد: در بودجه سال ۱۳۹۹ برای آغاز مطالعات فاز دوم این طرح اعتباری در نظر گرفته شد که سال گذشته طی هماهنگی‌های به عمل آمده با وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه، مطالعات شبکه‌های اصلی و فرعی به موسسه جهاد نصر محول شد.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر همچنین خاطرنشان کرد: در اجرای فاز یک بر اساس مصوبه سال ۸۹-۸۸ هیات دولت، موسسه جهاد نصر به‌عنوان دستگاه اجرایی طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری معرفی شد که در این راستا مطالعات فاز دوم این طرح نیز بر عهده این موسسه خواهد بود.

صالحی‌نژاد با بیان این مطلب که در اجرای فاز دوم این طرح، شمال شرق استان پررنگ‌تر دیده شده است، بیان کرد: مطالعات این طرح با تشکیل جلسات هماهنگی متعدد با سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی استان و انتخاب مشاوران راهبردی آغاز شده است.

وی با بیان این مطلب که برای سطح ۱۰۰هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح، ضمن مطالعه شبکه‌های اصلی مشاور نیز انتخاب شده است، گفت: اجرای ۲۲هزار هکتار از اراضی با هماهنگی وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق خوزستان با اعتباری در حدود ۴هزار و ۵۰۰میلیارد تومان در سال‌جاری در دستور کار قرار گرفته است.

صالحی‌نژاد ضمن اشاره به سفر رئیس‌جمهور و وزرای همراه به استان به عنوان نخستین سفر استانی هیات دولت و تاکید وی بر اجرای طرح عظیم ۵۵۰هزار هکتاری در استان به عنوان اولویت دولت جدید و مردمی ‌اظهار کرد: خوشبختانه وحدت رویه میان مسوولان استان وجود داشت تا فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری اجرایی شود.

 

 

 

 

 

مدیرعامل موسسه جهاد نصر، مشارکت مردم در اجرای موفق این طرح را بسیار حائز اهمیت و مهم برشمرد و گفت: اشتغال پایدار، رشد تولید محصولات کشاورزی، افزایش بهای زمین‌های کشاورزی تحت پوشش این طرح، صرفه‌جویی در مصرف آب و کمک به صنعت و حمایت از صنعتگران داخلی از جمله مزایای اجرای فاز نخست این طرح در استان محسوب می‌شود.

وی گفت: با اجرای فاز نخست این طرح و با راه‌اندازی شبکه‌های آبیاری مدرن و نیمه‌مدرن در استان بیش از ۸۰۰میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی و از هدررفت آب در مزارع جلوگیری شده است.

مجری طرح ۵۵۰هزار هکتاری دشت‌های خوزستان و ایلام در ادامه اظهار کرد: برای دستیابی به حداکثر بهره‌وری علاوه بر افزایش راندمان انتقال، توزیع و مصرف آب باید به مسائل مهمی ‌از جمله رعایت الگوی کشت و آموزش و ارتقای دانش کشاورزان و بهره‌برداران به صورت همزمان توجه شود تا بتوانیم به صرفه‌جویی در مصرف آب و کنترل تنش آبی در استان دست یابیم. صالحی‌نژاد با بیان اینکه فاز نخست این طرح در ۲۰ شهرستان استان خوزستان و چهار شهرستان استان ایلام در سطحی معادل ۲۹۵ هزار هکتار اجرایی شد، یادآوری کرد: در اجرای فاز دوم تعادلی میان شهرستان‌ها با اولویت شهرستان‌های شمال شرق استان برقرار خواهد شد.

وی هدف از اجرای این طرح عظیم در استان‌های خوزستان و ایلام را دستیابی به رشد ۵/ ۹میلیون تنی تولید انواع محصولات کشاورزی در استان برشمرد و گفت: بر اساس آمار دو سال گذشته سازمان جهاد، با اجرای فاز نخست این طرح، تولید انواع محصولات کشاورزی در استان رشد ۵/ ۳میلیون تنی داشته است. صالحی‌نژاد با بیان این مطلب که در اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری شیوه‌های آبیاری متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: در اجرای فاز دوم به جای استفاده از شیوه‌های آبیاری روباز از مدل‌های آبیاری با لوله استفاده خواهد شد.

وی به ارزیابی و انتخاب مشاوران و پیمانکاران رتبه یک صنعت آب برای این طرح اشاره و بیان کرد: در اجرای موفق فاز دوم این طرح مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و بهره‌برداران از اهمیت بسزایی برخوردار است. صالحی‌نژاد در خاتمه با بیان این مطلب که اولویت ما در استان خوزستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، انتقال آب با لوله است، گفت: حداکثر راندمان در تامین، انتقال و توزیع آب در اجرای این طرح از اهمیت بسزایی برخوردار است.