صنعت آلومینیوم نیازمند تعامل با جهان است

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با اعلام  این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: مشکلات صنعت آلومینیوم به اندازه‌ای است که در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم نمی‌توان نوع عملکرد وزیر جدید صمت را به صورت کلی مورد بررسی قرار داد، اما بر اساس برنامه‌های ارائه شده توسط  وزیر، در صورتی که اجرایی شود می‌توان تا حدودی به آینده این صنعت مادر خوش‌بین بود. یکی از اهداف وزیر صمت تک‌رقمی کردن نرخ تورم است که اگر عملی شود بسیاری از مشکلات اقتصاد و صنعت حل می‌شود.

تورج زارع افزود: صنایع به خصوص صنعت آلومینیوم به شرایط پایداری نیاز دارند و در این صورت کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌توانند وارد پروژه‌های بزرگ و بین‌المللی شوند و واحدهای تولیدی با برنامه‌ریزی قطعا وضعیت بهتری خواهند داشت. بنابراین فعالان تمام حوزه‌های صنعتی در وهله اول خواهان ثبات اقتصادی هستند که به طور مستقیم می‌تواند بر روند کار تولید و فروش تاثیر بگذارد. زمانی که تورم به یکباره اوج می‌گیرد تمام برنامه‌های واحدهایی که کار اجرایی انجام می‌دهند مختل می‌شود و در واقع جهش ناگهانی تورم مشکل جدی برای صنایع مادر  به حساب می‌آید.

 قیمت دلار، سرعت‌گیر صنایع مادر شده است

وی تصریح کرد: در  سه سال گذشته که با افزایش قیمت دلار همراه بوده تمام برنامه‌های ما به عنوان تولیدکننده مختل شده  و کارهای اجرایی و قراردادهایی که تنظیم شده قابلیت ادامه ندارند و پیمانکاران طرف حساب ما با وضعیت فعلی نرخ ارز قادر به ادامه همکاری نیستند و عملا واحدهایی همچون ما  دچار چالش‌های بزرگ شده‌اند. در واقع کنترل و کاهش نرخ تورم توسط دولت جدید کار ارزشمندی در سطح کشور خواهد بود و گره‌گشای مشکلات صنعت خواهد شد، حوزه صنعت و معدن نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌ها به حساب می‌آید که با بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌تواند عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» مطرح کرد: کنترل قیمت‌ها همگام با استانداردهای جهانی به صنعت کشور کمک می‌کند،  نمی‌توان به صورت یک جزیره عمل کرد و گفت «ما برنامه‌های خود را داریم». اگر خواستار ثبات قیمت‌ها یا تغییر قیمت‌ها هستیم  حتما باید همسو با دنیا پیش رویم. به عبارت بهتر، ثبات قیمت‌ها چاره‌ساز نیست، بلکه باید در وهله اول میزان تورم کنترل شود تا آسیب کمتری به واحدهای تولیدی وارد شود.

وی ابراز کرد: تکمیل «سامانه تجارت» کار بزرگ و ارزشمندی به حساب می‌آید و اگر تمام شرکت‌ها فعالیت‌های تجاری خود را برای شفاف‌سازی عملکرد در این سامانه ثبت کنند و نوع فعالیت‌ها مشخص شود می‌تواند به روند تولید و فروش سالم و به دور از مشکلات در صنایع مادر کمک بزرگی کند و نظارت کافی روی قیمت‌ها به طور طبیعی صورت می‌گیرد و دولت سیزدهم می‌تواند به این موضوع نیز رسیدگی کند.

 صنعت، تشنه مراودات سیاسی و اقتصادی با دنیا است

زارع تاکید کرد: در بین برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر جدید صمت بر تامین مواد اولیه و قطعات صنایع تولیدی کشور نیز تاکید شده است. این موضوع در حوزه شرکت‌های آلومینیومی بسیار حائز اهمیت است، چرا که بخشی از مواد اولیه همچون آلومینا و آند از طریق واردات تامین می‌شوند و هرگونه ثبات اقتصادی و سیاسی برای مراوده با دنیا می‌تواند مسیر واردات مواد اولیه را هموارتر سازد و واحدهای تولیدی برای ادامه راه برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

وی یادآور شد: همراهی دولت با مجلس برای پیشبرد اهداف قطعا برای برنامه‌های صنعت بسیار مفید خواهد بود. تسهیل و تقویت محیط کسب و کار، بحث‌های مبارزه با فساد، توسعه متوازن منابع و فرصت‌ها سرشاخه برنامه‌های وزیر جدید صمت است که در صورت عملی شدن می‌تواند تغییری در ساختار صنعتی کشور به بار بیاورد. این امر مستلزم همکاری تمام بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور همگام با یکدیگر برای عملی کردن اقدامات لازم است و می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر آلومینیوم بیش از نیاز کشور تولید می‌شود و ظرفیت تولید، چیزی حدود ۷۵۰هزار تن در سال برآورد شده است. نیاز کشور در شرایط عادی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰هزار تن تخمین زده می‌شود و می‌توان با این حساب ۵۰درصد میزان تولید آلومینیوم را به صادرات اختصاص داد.  در سال‌های آینده با به ظرفیت رسیدن کارخانه سالکو می‌توان به صورت قطعی ۵۰درصد میزان تولید فلز آلومینیوم را صادر کرد و نقش مثبتی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشت.