قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو با بیان این مطلب اظهار کرد: شرکت هپکو بعد از دو مرحله واگذاری ناموفق، حدود یک‌سال و نیم پیش با پیگیری‌های رئیس‌جمهور وقت موضوع سهامداری شرکت به‌صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت و بیش از ۵۲‌درصد از سهام این شرکت به تامین اجتماعی واگذار شد. سال گذشته با پیگیری‌هایی که توسط مدیران شرکت و همکاری تامین اجتماعی صورت گرفت، بخش قابل توجهی از بدهی‌های هپکو چیزی حدود یک‌هزار میلیارد تومان با سیستم بانکی تهاتر شد. شرکت شرایط تولیدی مطلوبی دارد و فقط یکسری بدهی‌های بانکی موجب ایجاد مشکلاتی شد، اکنون خطوط تولید در حال فعالیت هستند و هپکو مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات تولید ماشین‌آلات صنعتی است.

علیرضا میقانی افزود: پرسنل شرکت قدرت انتقال تجربه و تکنولوژی را از شرکت‌های بزرگی همچون کوماتسو دارند و متخصصان خوبی در شرکت در حال فعالیت هستند که می‌توانند ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی را در صورت مهیا بودن شرایط تولید کنند و سال گذشته موقعیت مناسبی برای تولید و فعالیت در شرکت فراهم شد. ارتباط تنگاتنگ ۴۰ ساله هپکو با بخش صنعت و معدن نکته حائز اهمیتی است و به‌صورت کامل با ماشین‌آلات موردنیاز بخش معدن آشنا هستیم. بنابراین در سال‌های گذشته برای تولید تجهیزات معدنی با وجود تحریم‌های اعمالی با شرکت‌های بزرگ برای تولید محصول مشترک وارد مذاکره شدیم و حدود ۹ ماه است که یک پکیج کامل برای بخش معدن ارائه کرده‌ایم.

 نوید بومی‌سازی ماشین‌آلات معدنی را می‌دهیم

وی تصریح کرد: برخی از دستگاه‌های معدنی از سال‌ها پیش در شرکت تولید و به این بخش ارائه می‌شد و برنامه ساخت برخی دیگر از ماشین‌آلات را در مذاکره با شرکت‌های مطرح سازنده ماشین‌آلات را در دستور کار قرار داده‌ایم. کیفیت تجهیزات تولیدی توسط هپکو در سال‌های دور همچنان زبانزد بخش معدن بود و راندمان معدنکاری را در آن زمان به‌صورت قابل توجهی افزایش داد. در حال حاضر شرکت در شرایط خوبی به سر می‌برد و توانستیم مذاکرات مفیدی را برای تامین قطعات با وجود تحریم‌ها انجام دهیم و می‌توان نوید از سرگیری تولید ماشین‌آلات بخش‌های معدن و راه‌سازی تولید ماشین‌آلات صنعتی را داد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو ادامه داد: بعد از دوران رکود شرکت، سال ۱۳۹۹ اولین سالی بود که خطوط تولید کارخانه فعال شد و خطوط بیل زنجیری، غلتک‌های خاک و استاتیک آسفالت شروع به تولید کردند. در واقع از سال گذشته ساخت محصولات بخش معدن از سر گرفته شد و امروزه مشکل اصلی حوزه معدن تامین تجهیزات بوده که واردات سنگینی نیز انجام می‌شود. مهندسین هپکو در تلاش هستند که تمام ماشین‌آلات وارداتی را در داخل کشور تولید کرده و در راستای بومی‌سازی گام‌های محکم‌تری را بردارد. میقانی در رابطه با برنامه‌های توسعه‌ای شرکت هپکو توضیح داد: موضوع بومی‌سازی ماشین‌آلات بخش معدن از دیرباز در هپکو مطرح بوده و در دستور کار قرار داده بودیم. در برهه‌ای از زمان مشکلات موجود موجب شد که ارتباط با برخی از شرکت‌های بزرگ را از دست بدهیم؛ به عنوان مثال با شرکت کوماتسو در تولید بولدوزر، لودر و دو مدل دامپتراک همکاری داشتیم و به‌دلیل تحریم این شرکت مطرح از بازار ما خارج شد و در این حین مجبور به جایگزینی شرکت‌های دیگری شدیم. در سال ۱۳۹۰ برای ساخت دامپتراک شرکت چینی را جایگزین کوماتسو کردیم و نیازهای بخش معدن را تامین کردیم و از آنجا که رویکرد معدن را حدود دو سال است به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

 موتور و گیربکس وارداتی است

وی ابراز کرد: درمجموع بخش معدن نسبت به حوزه راه‌سازی پویاتر بوده و تعداد پروژه‌ها و درخواست ماشین نیز بیشتر است. اخیرا به‌صورت جدی و با رویکرد بومی‌سازی وارد حوزه معدن شده‌ایم و تاکنون برخی از ماشین‌ها تولید و وارد بازار شده است. به نسبتی که هپکو و حوزه معدن بتواند تعاملات خود را پیش ببرند عمق و میزان بومی‌سازی افزایش خواهد داشت. همچنین با گسترش داخلی‌سازی تجهیزات و قطعات قیمت تمام‌شده محصولات مقرون به‌صرفه‌تر برآورد می‌شود. به گفته وی، شرکت هپکو در سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های تحت عنوان طرح توسعه هپکو را انجام داد و با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیون مارک، ۶هکتار سالن‌ سرپوشیده‌ای که مملو از ماشین‌آلات به نوعی خطوط تولید استراکچراستیل را به بهره‌برداری رساند و هپکو با این طرح به خودکفایی کامل در حوزه تولید استراکچراستیل حوزه راه‌سازی رسید. دانش طراحی از دیرباز در شرکت وجود داشته است، زمانی که صحبت از بیل می‌شود از رنج ۱۷ تا ۲۶ تن به طور کامل توسط مهندسان شرکت طراحی و ساخته می‌شود و قطعات اصلی ماشین که شامل موتورها و گیربکس‌ها وارداتی هستند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو یادآور شد: در دنیا موتور و گیربکس توسط چند شرکت محدود تولید و عرضه می‌شود. هپکو قابلیت طراحی و انتخاب موتور و گیربکس برای ماشین را دارد و امکان تولید این دو قطعه نیز در داخل وجود دارد؛ اما تا زمانی که واردات انجام می‌شود قیمت محصول داخلی به هیچ عنوان اقتصادی نخواهد شد. ضمن اینکه شرکت‌های بزرگ و مطرح تولیدکننده ماشین‌آلات در دنیا موتور و گیربکس مورد نیاز را از همان چند شرکت محدود تهیه می‌کنند.

 بازار را از شرکت‌‌های خارجی پس بگیریم

دامپتراک‌بلاگ یکی از محصولات وارداتی به حساب می‌آید که شرکت سازنده آن تمام سیستم هیدرولیک، جک‌ها، رینگ‌ها و سایر قطعات را می‌سازد؛ اما موتور و گیربکس را از چند شرکت محدود تامین می‌کند. به‌عنوان مثال در دامپتراک ۱۰۰ تن، موتور یک هزار و ۱۰۰ اسبی روی آن نصب می‌شود که این نوع موتور فقط در چند شرکت خاص در دنیا تولید می‌شوند. ناگفته نماند قابلیت تولید موتور در ایران وجود دارد؛ اگر روی این موضوع کار شود و تولید به تیراژ اقتصادی برسد، قطعا شرکت‌های تولیدکننده موتور داخلی برای ساخت این نوع قطعات نیز تمایل نشان خواهند داد.

وی تاکید کرد: شرکت‌ها تا جایی که امکانات و اقتصاد اجازه می‌دهد باید بومی‌سازی را در دستور کار قرار دهند و هپکو از این موضوع مستثنی نیست و اگر قابلیت تولید ماشینی را داریم، باید تحت هیچ عنوانی اجازه واردات به آن محصول را ندهیم. ما یک بازار بزرگ را در اختیار داریم که باید بدون سرمایه‌گذاری در اختیار برندها قرار گیرد و شرکت هپکو محل سرمایه‌گذاری است، به عبارت بهتر اگر شرکت بلاگ بخواهد ماشین‌آلات تولیدی خود را وارد ایران کند، باید حدود ۵۰‌درصد ماشین را در کشور ما بسازد. در وهله اول این ۵۰‌درصد تولید در داخل موجب ایجاد شغل می‌کند و از طرفی تکنولوژی را وارد کشور می‌کند.

 وضعیت واردات مطلوب نیست

میقانی در ادامه تاکید کرد: اگر شرکت‌های خارجی بخشی از ماشین را در داخل تولید کنند درصورت خروج آنها از کشور، ‌متخصصان و مهندسان داخلی قادر به تولید نیمی از ماشین هستند. ولوو مثال مناسبی برای چنین برنامه‌ای است؛ چراکه زمانی این شرکت در کشور لودرهای ولوو را تولید می‌کرد و پس از خروج شرکت از ایران مهندسان داخلی قادر به تولید لودرهای ولوو با موتورهای چینی بودند؛ اما اگر ماشین به‌صورت آماده وارد کشور می‌شد در صورت خروج این شرکت از مملکت در عمل چیزی عاید شرکت‌ها و مهندسان ایرانی نمی‌شد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت هپکو اذعان کرد: در حال حاضر بازار بزرگی را که در اختیار داریم، نباید به راحتی به حراج بگذاریم و در اختیار تولیدکنندگان بیرونی قرار دهیم. در حوزه واردات شرایط خیلی وخیم است؛ به‌طوری‌که اکنون ماشین‌آلات دست دوم نیز وارد کشور می‌شود. برای جلوگیری از چنین رخدادهایی به شرطی باید بازار را در اختیار شرکت‌های خارجی بگذاریم که بخشی از تولید و ساخت محصول را در کشور انجام دهند.

وی در ادامه به شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی اشاره کرد و گفت: چند سال گذشته به دو شرکت سامسونگ و ال‌جی گفته شد در صورت تمایل برای حضور در بازار ایران باید با یک شرکت داخلی وارد حوزه همکاری شوند تا نیمی از ساخت محصولات در داخل انجام و روانه بازار شود. این اتفاق باید در حوزه ماشین‌‌آلات صنعتی نیز رخ دهد. درصورتی‌که تجهیزات به‌صورت آماده وارد کشور می‌شود، شرکت بزرگی همچون هپکو باید با ماشین‌آلات وارداتی دست دوم پلاک تعویضی رقابت کند.

میقانی با اشاره به مخالفت شستا با واگذاری هپکو این‌گونه توضیح داد: موضوع ماشین‌آلات دست دومی که وارد کشور می‌شود موضوع بسیار مهمی است که فعالیت هپکو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هپکو مانند یک نگین است که اگر شرایط برای فعالیت آن مهیا باشد، تمام افراد حقیقی و حقوقی برای واگذاری سهام آن سر و دست خواهند شکست؛ اما اگر فکری برای بازار و محصولات این شرکت نشود و اجازه برای واردات به راحتی صادر شود، هر بخشی که هپکو را بخرد احساس می‌کند ضرر بزرگی شامل حالش شده است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت هپکو در پایان خاطرنشان کرد: باید شرایطی مهیا شود که هر سهامداری حتی بخش خصوصی وارد حوزه خرید و واگذاری شرکت می‌شود، اطمینان داشته باشد که هپکو قابلیت تولید دارد. تفاوت هپکو با سایر شرکت‌ها در این است که این واحد تولیدی تجهیزات سنگین علاوه بر داشتن امکانات کافی برای تولید متخصصان توانمندی را در اختیار دارد. حضور شرکت‌های خارجی در بازار داخل و بدهی‌های بانکی که گذشته گریبان‌گیر شرکت بوده دو فاکتور مختل‌کننده فعالیت هپکو به شمار می‌آیند که بخشی از آن حل شده است که درصورت رفع شدن کامل این دو موضوع قطعا بسیاری از سهامداران با اشتیاق به سمت خرید این شرکت گام خواهند برداشت.