هلدینگ ماهان نیروگاه می‌سازد

یکی از راه‌حل‌هایی که در بازه زمانی بلندمدت برای تامین برق واحدهای فولادسازی به عنوان تامین پایدار همواره پیشنهاد می‌شود، تاسیس نیروگاه از سوی خود این واحدهاست، البته پیشنهادی که از سوی فولادسازان با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است و برخی معتقد هستند نیروگاه ساختن به عنوان یک کار تخصصی وظیفه وزارت نیرو است و ضرورتی ندارد که تولیدکنندگان در این مسیر پیش‌قدم شوند. از سوی دیگر نیز برخی معتقد هستند اگر ساخت نیروگاه در ایران همراه با صرفه اقتصادی بود، بخش خصوصی بیش از دولت تمایل به ساخت نیروگاه ‌داشت، اقدامی که در کشورهای اروپایی نیز انجام می‌شود.

ساخت نیروگاه توسط فولادسازان غیراقتصادی، اما ضروری است

بحران برق در واحدهای فولادسازی از ابتدای سال‌جاری تاکنون  این واحدها را بر آن داشته است تا برای تامین نیاز خود به برق چاره‌اندیشی کنند و بیش از این متحمل ضرر و زیان نشوند.  مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان درباره راه‌اندازی نیروگاه توسط بخش خصوصی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: در کل راه‌اندازی نیروگاه از سوی بخش خصوصی در ایران با مشکلات بسیاری همراه است. با توجه به اینکه وزارت نیرو برق را ارزان خریداری می‌کند، این ارزان خریدن سبب شده که بخش خصوصی رغبتی به ایجاد نیروگاه نداشته باشد. از سوی دیگر خود دولت نیز طی دهه‌های گذشته در این زمینه سرمایه‌گذاری بالایی انجام نداده است، از همین رو با فرسوده شدن نیروگاه‌ها در کشور، شاهد مشکلات بسیاری در این صنعت شده‌ایم که در سال‌جاری شاهد اوج این مشکلات و قطع شدن پیایی برق در کشور بوده‌ایم.

محمدحسین بصیری در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌اندازی نیروگاه برق از سوی واحدهای فولادی در این شرایط عقلانی خواهد بود، عنوان کرد: ایجاد نیروگاه برای واحدهای تولید بسیار هزینه برمی‌دارد و صرفه اقتصادی ندارد، اما در شرایط کنونی و با توجه به تعطیل شدن کار واحدها به دلیل قطع برق، برای پیشگیری از ضرر و زیان، تولیدکنندگان چاره‌ای جز اینکه به سمت ساخت نیروگاه بروند ندارند.

وی با اشاره به این موضوع که در هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان، به‌ویژه برای تامین فولاد بافت به علت قطع برق دچار ضرر بسیاری شده‌ایم، خاطرنشان کرد: در فولاد بافت به‌دلیل قطع شدن برق ما ماهانه زیان ۳۰۰میلیارد تومانی را متحمل شده‌ایم، از این‌رو برای پیشگیری از چنین ضرری ناچار هستیم نیروگاه بسازیم.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در ادامه توضیحات بیشتری درباره نوع نیروگاهی که در مجموعه هلدینگ ماهان قصد ساخت آن را دارند، ارائه کرد و گفت: قصد داریم یک نیروگاه کوچک برق ژنراتوری با ظرفیت ۲۵ تا ۳۰ مگاوات بسازیم که برای واحد ما توجیه اقتصادی دارد تا بتوانیم به‌وسیله آن کارخانه را راه‌اندازی کنیم، چراکه برای ایجاد کارخانه‌های بزرگ‌تر ناچار هستید به شبکه سراسری وصل شوید که در این صورت، وزارت نیرو تفاوتی بین شما که نیروگاه ایجاد کرده‌اید با سایرین قائل نمی‌شود و در موقع بحران، برق واحد شما نیز قطع خواهد شد.

بصیری در ادامه تاکید کرد: این در حالی است که وزارت نیرو باید در یک اقدام تشویقی حداقل نسبت به شرکت‌ها یا بنگاه‌هایی که خود اقدام به تاسیس و ایجاد نیروگاه می‌کنند، اولویتی قائل شود. از این رو ترجیح خود ما این است که نیروگاه کوچک بسازیم تا نیاز مجموعه خود را تامین کنیم، همچنین مدیریت آن نیز راحت‌تر خواهد بود. البته در زمان‌هایی که میزان مصرف مجموعه ما پایین است، می‌توانیم به شبکه نیز برق بدهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد نیروگاه نیازمند آب نخواهد بود و آیا برای تامین آب مورد نیاز چاره‌ای اندیشیده‌اید، بیان کرد: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، آب‌بر هستند و نیاز به آب دارند، اما نیروگاه‌های ژنراتوری آب‌بر نیستند، اما هزینه ساخت آنها بالاتر از نیروگاه‌های ترکیبی است. از سوی دیگر با مشکل پیش آمدن در سیستم ژنراتوری یا  از کار افتادن چند ژنراتور، سایر ژنراتورها می‌توانند کار کنند و کل نیروگاه متوقف نمی‌شود. اما در سیستم‌های سیکلی به محض  اینکه مشکلی ایجاد شود، کل نیروگاه می‌خوابد.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان با برآوردی که هزینه نیروگاه برای هلدینگ ماهان ایجاد خواهد کرد، تصریح کرد: براساس برآوردها، پیش‌بینی می‌کنیم ساخت این نیروگاه برای ما حدود ۱۰ تا ۱۵میلیون دلار هزینه به همراه داشته باشد. تصمیم ما بر این است که اجرای این نیروگاه را یک ساله به اتمام برسانیم.   

 دولت برای ایجاد نیروگاه توسط بخش‌خصوصی، جذابیت ایجاد کند

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در پاسخ به این پرسش که آیا شما پیشنهاد می‌کنید که سایر واحدهای فولاد‌سازی چنین اقدامی را برای رفع مشکل تامین برق خود انجام دهند، خاطرنشان کرد: ساخت نیروگاه در ایران چندان اقتصادی نیست، اما برای واحدهای تولیدی که با تامین مشکل برق روبه‌رو هستند، الزامی و اجتناب‌ناپذیر است. ممکن است هزینه‌هایی به واحدها تحمیل کند، اما برای پیشگیری از ضرر چاره‌ای جز این کار نیست. البته واحدهای بخش خصوصی با توجه به هزینه‌کردی که می‌توانند برای خود داشته باشند، می‌توانند چنین اقدامی را انجام دهند.

بصیری در پایان تاکید کرد: در کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته بخش خصوصی نیروگاه ایجاد می‌کنند،‌ اما از آنجا که سرمایه‌گذاری آنها برمی‌گردد، از این‌رو این اقدام برایشان به‌صرفه است و به قیمت مناسب نیز برق خود را می‌فروشند، اما در ایران این گونه نیست؛ این درحالی است که دولت وظیفه دارد در ساخت نیروگاه از بخش‌خصوصی کمک بگیرد و به این منظور باید جذابیت‌های لازم را در این زمینه ایجاد کند تا بخش خصوصی نیز در این مسیر گام بردارد.