محصولات« کیتون» وارد ایران می‌شود؟

با اعلام حضور محصولات کیتون در شرکت خودروسازی کارمانیا، حواشی زیادی طی ماه‌های گذشته در رسانه‌های خودرویی کشور آغاز شد. برخی رسانه‌ها به خاطر سبک محصولات کیتون، حضور خودروهای این نشان چینی در ایران را مورد انتقاد قرار می‌دادند و برخی دیگر، نوع قرارداد کارمانیا با طرف چینی را در ‌هاله‌ای از ابهام می‌دانستند؛ زیرا شرکتی به نام ایساتیس موتور کارا اعلام کرده بود با نشان کیتون موتور چین قرارداد تولید محصول در ایران را امضا کرده و کارمانیا نیز امکان همکاری با این نشان چینی را ندارد. در ماه‌های گذشته بارها شاهد بودیم که به خاطر این اختلاف نظر میان کارمانیا و ایساتیس موتور کارا، روابط عمومی‌ هر دو شرکت جوابیه‌هایی را در رسانه‌ها منتشر کردند و هر کدام فعالیت خود را رسمی‌ دانستند.

در نهایت بر اساس آخرین جوابیه‌های این دو شرکت ایرانی و فعال در بخش‌خصوصی، قرار شد تا صحت ادعای همکاری کارمانیا و ایساتیس موتور کارا در زمان حضور رسمی ‌نمونه‌های اولیه محصولات کیتون موتور و آغاز تولید، قضاوت شود. حال پس از گذشت چند هفته یکی از کارمندانی که در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم فعالیت می‌کند، تصاویر نه چندان واضحی از حضور یک محصول جدید در محوطه کارخانه کارمانیا را در اختیار یک پایگاه خبری قرار داده است.

با توجه به این عکس‌ها، مشخص است که خودروسازی کارمانیا نمونه‌های اولیه کیتون V۶۰ را به ایران آورده و به احتمال زیاد قرار است طی هفته‌های آتی، این محصول چینی برای انجام تست‌های تطبیق و اخذ مجوزها با پلاک گذر موقت وارد جاده‌های کشور شود.

در حال حاضر شرکت خودروسازی کارمانیا برای پاسخ به تعهدات معوق خود و بازگشت به چرخه تولید بی وای دی تانگ بنزینی، بی وای دی F۳ اتوماتیک CVT، سودا SA۰۱ و کیتون V۶۰  را انتخاب کرده و می‌خواهد با اخذ مجوزهای استاندارد، تولید و مونتاژ این خودروهای سواری را در استان کرمان آغاز کند. از سویی این شرکت به حواله‌داران بی وای دی اعلام کرده است که می‌توانند مسیر انصراف یا تحویل فوری SWM G۰۱ را انتخاب کنند و دیگر در قراردادی با کارمانیا برای تحویل محصولاتی چون تانگ و F۳  باقی نمانند.

در روزهای اخیر مدیرعامل کارمانیا با اشاره به تعهدات معوق این شرکت به «دنیای اقتصاد» گفته بود: حدود ۲‌هزار دستگاه خودرو تعهد معوق داریم که بخش عمده آن S۷ است و تعداد ۲۰ دستگاه F۳ و حدود ۱۷۰ دستگاه نیز S۶ معوق داریم. برخی از این مشتریان در تعزیرات و برخی در محاکم قضایی از کارمانیا شکایت کرده‌اند. بحث تولید نیز فرآیند زمان‌بر است و بوروکراسی اداری دارد. اعلام کردیم از ۶ ماه آینده شروع به تحویل خودروهای جدید خواهیم کرد؛ اما F۳ زودتر تحویل خواهد شد، چون موارد استاندارد آن از مدت‌ها قبل انجام ‌شده است. از سوی دیگر به مشتریان اعلام کردیم کارمانیا این امکان را دارد که از خودروهای موجود در بازار که به S۷ نزدیک هستند از بازار آزاد تهیه کند و به‌جای این خودرو تحویل دهد. در حال حاضر نیز توانستیم چند دستگاه SWM از بازار تهیه کنیم و به‌جای S۷ به برخی مشتریان تحویل دهیم.

مدیرعامل کارمانیا با اشاره به توقف تولید خودروی S۷ در جهان گفت: در قدیم این امکان بود که به‌اندازه پیش‌فروش S۷ وارد و عرضه کنیم که متاسفانه همکاری از سوی وزارت صمت انجام نشد. شرکت BYD در آن زمان شرایط خاصی داشت که باید وزارتخانه با آن موافقت می‌کرد تا واردات این مدل انجام شود که متاسفانه مخالفت شد. اسناد این مخالفت هم به سازمان حمایت و هم به حراست ارائه شد که به‌رغم نظر مثبت آقای دکتر تابش و سازمان حمایت در این خصوص این همکاری از سوی وزارتخانه انجام نشد. درصورتی‌که موافقت می‌شد مشکلات ما و مشتریان حل می‌شد.

وی در توضیح اینکه چه ایرادی به راهکار شرکت BYD گرفته می‌شد، گفت: شرکت BYD در آن زمان پیشنهاد داد که ما خودروی  S۷ را در کشوری ثالث به‌صورت کامل به شما تحویل می‌دهیم، از کشور واسط شما این خودرو را به‌صورت قطعات منفصله به کشور وارد کنید. ما درخواست داشتیم در حد ایفای تعهداتی که به مردم ‌داریم به این راهکار جواب مثبت دهید که متاسفانه مخالفت شد.

مدیرعامل شرکت کارمانیا در رابطه با معوقات S۷  خودروهای پیش‌فروش شده BYD گفت: تعدادی خودرویS ۷ توسط کارمانیا فروخته شد که همه آنها مشارکت در تولید و با تحویل به قیمت روز بودند. فکر می‌کنم جزو معدود شرکت‌هایی بودیم که به مشتریان خود اعلام کردیم براساس نرخ روز دلار، وجه دریافتی را پس خواهیم داد. مبلغی را که مشتریان پرداخت کردند براساس نرخ روز دلار با جریمه دیرکرد پس خواهیم داد. بخواهم به زبان ساده بگویم در سال ۹۶ دلار در بازار آزاد رنج ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و در حال حاضر نرخ دلار در بازار با افزایشی ۷ تا ۸ برابری روبه‌رو بوده است و کارمانیا نیز رقم دریافتی مشتریان خود را در این ضرب کرده و با جریمه دیرکرد و سود مشارکت براساس آورده اولیه محاسبه  کرده و پس خواهد داد.

برازوان در توضیح اینکه کارمانیا گزینه مناسبی را جایگزین S۷ کرده است، گفت: خودروی تانگ را به‌عنوان جایگزین S۷  به مشتریان پیشنهاد دادیم. در حال حاضر نیز همکاران ما باحوصله به مشتریان توضیح می‌دهند که این خودرو جایگزین بهتری نسبت به S۷  است. این خودرو یک خودروی به‌روز در سطح جهانی است. برای خیلی از مشتریان این دغدغه مطرح است که تانگ به چه دلیل قیمت بالایی نسبت به S۷  دارد که دلیل عمده آن تفاوت قیمت جهانی این دو خودرو است. تانگ حدود ۲۶‌هزار دلار است، اما S۷ قیمتی در حدود ۱۷ تا ۱۸‌هزار دلار داشت. خودروی تانگ به‌روزتر است و امکانات بهتری دارد. حواله‌داران BYD مدل S۷  می‌توانند تانگ یا حتی F۳ را جایگزین کنند. مدل F۳ یک سواری اتومات است.

با وجود این باید منتظر بود و دید که خودروسازی کارمانیا از چه زمانی به صورت رسمی ‌به چرخه تولید و مونتاژ باز‌می‌گردد و دوباره کارخانه خود را بازگشایی می‌کند؟ از سویی با توجه به حضور کیتون V۶۰ باید در انتظار واکنش بعدی شرکت ایساتیس موتور کارا باقی ماند و مشاهده کرد که آیا این شرکت همچنان به دنبال عرضه محصولات کیتون موتور چین است یا به طور کل از این قرارداد صرف نظر کرده است؟