پیش‌نیازها و الزامات در حوزه واکسن

رئیس نظام پزشکی تهران، بابیان اینکه تهران بزرگ برای کسانی که بخواهند در امور پزشکی دخالت غیرمجاز انجام دهند، ناامن است افزود: به‌اندازه کافی ابزارهای قانونی در اختیار داریم و از آنها در این راستا استفاده می‌کنیم و به دنبال این هستیم که اگر جایی نقض حقوق بیمار، خلاف پزشکی و دخالت غیرمجاز در امور پزشکی رخ داد، تحت هر عنوان قطعا با آن برخورد قاطع ‌کنیم و برای این منظور، حوزه انتظامی، دادستانی و... در نظام پزشکی تهران تقویت می‌شود و در حوزه حقوقی نیز برای آموزش اعضا و اطلاع از مباحث حقوقی و همچنین پیگیری مباحث حقوقی برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

 لکوموتیو واکسن در حال سرعت گرفتن است

علویان در ارتباط با تزریق واکسن کرونا با تاکید بر اینکه ما باید براساس مستندات علمی و تجارب جهانی حرکت کنیم، افزود: اکنون لکوموتیو واکسن به‌شدت در حال سرعت گرفتن است. ما باید مردم را به واکسیناسیون تشویق کنیم، باید بدانیم که واکسیناسیون به‌تنهایی پیشگیری نمی‌کند و باید ماسک و اقدامات حفاظتی را جدی بگیریم. به‌طور قطع شواهد داخلی و خارجی نشان می‌دهد که واکسیناسیون موجب کاهش بستری و کاهش مرگ‌ومیر می‌شود؛ بنابراین هر واکسنی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد یا واکسن‌های تولید داخل مورد تایید وزارت بهداشت، باید مورد مصرف قرار بگیرد و این‌یک تکلیف عقلی و ملی است و هیچ‌گاه نباید در این زمینه تردید ایجاد کنیم.

 لزوم تصمیمات کارشناسی‌ درباره بازگشایی مدارس

علویان درباره بازگشایی مدارس در وضعیت فعلی کرونا در کشور نیز گفت: در بحث مدارس اعتقادداریم باید در کمیته ملی کرونا تصمیمات کارشناسی‌تری گرفته شود و اصراری برای افتتاح مدارس در مهر نشود. شاید بتوان با یک تا دو ماه تاخیر با پوشش مناسب واکسیناسیون معلمان، مربیان، کارمندان اداری مدارس، رانندگان سرویس‌های مدارس، والدین و ... بازگشایی را انجام داد که در این صورت ریسک و حلقه انتقال به‌شدت کاهش می‌یابد. وی افزود: در برخی کشورها بازگشایی مدارس، با افزایش قابل‌توجه ابتلا در کودکان مواجه شدند. بنابراین باید مدل‌های متفاوت برای مدارس مختلف براساس جمعیت و... اعمال شود.

علویان در پاسخ به سوالی درباره چرایی کُندی واردات واکسن در دوره قبل گفت: از اردیبهشت ۹۹ به‌صراحت اعلام کردم که بیایید در مطالعات واکسن‌های خارجی مشارکت کنید؛ زیرا وقتی کشوری در مطالعه واکسن‌های خارجی مشارکت می‌کند، امکان دسترسی به این واکسن‌ها برایش تسریع می‌شود. البته در این مشارکت اسم کشور خاصی مدنظرمان نبود؛ متاسفانه این اتفاق نیفتاد و به‌جای اینکه در واکسن مطالعه شود، در داروها مطالعه شد.

علویان در ادامه درباره واردات سایر برندهای واکسن‌هایی مانند فایزر و مدرنا، گفت: ما در کشور تقسیم کار داریم. وزارت بهداشت متولی سلامت است و وظیفه دارد براساس کارشناسی، قانون و مصلحت و براساس پاسخگویی تصمیم بگیرد. ما در این زمینه که چه نوع واکسنی استفاده شود، ورود نمی‌کنیم. ما نظرات کارشناسی‌مان را در ستاد کرونا مطرح می‌کنیم تا تصمیمات مناسبی بگیرند. نوع واکسن، تزریق دز بوستر و... در حیطه وظایف وزارت بهداشت است. ما نسبت به این موضوعات حساسیم، اما در قالب کارشناسی نه غوغاسالاری و ایجاد هیجانات و تنش. در حال مذاکره با بخش‌های حاکمیتی برای تصمیمات بهتر هستیم تا در آینده بهتر تصمیم گرفته و عمل کنیم.

 بی‌عدالتی در نظام تعرفه‌گذاری

علویان در پاسخ به سوالی درباره بازگرداندن اختیار تعرفه‌گذاری به سازمان نظام پزشکی و چالش‌های تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی، گفت: خواسته‌هایی که در نظام پزشکی وجود دارد، باید معقول، منطقی و قابل اجرا باشد. ما برای کارهای تحقیقاتی هم در ابتدا نگاه می‌‌کنیم که آیا این کار قابلیت اجرایی دارد یا ندارد. ما فکر می‌کنیم در حوزه تعرفه‌گذاری باید عدالت بیشتری رعایت شود. تعرفه‌گذاری فقط بحث امرار معاش همکاران نیست، بلکه بخشی از آن، این موضوع است و بخشی از آن تغییر رفتار است. اگر متولیان تعرفه‌گذاری را قانع کنیم که ویزیت پزشک عمومی را به شرطی که خدمات پزشک خانواده ارائه کند، مانند ویزیت متخصص باشد، تصور کنید که چه اتفاقی می افتد. همه دوست دارند که خدمات پزشک خانواده را به مردم ارائه دهند؛ بنابراین تعرفه‌گذاری می‌تواند در رفتار نظام سلامت موثر باشد. وی افزود: نظر شخصی من این است که ما در نظام تعرفه‌گذاری بی‌عدالتی داریم. در این نظام یک ارائه‌دهنده خدمت وجود دارد که بخشی از آن را نظام پزشکی نمایندگی می‌کند، بخش دیگر وزارت بهداشت است که تولیت کار را برعهده دارد و بخش دیگر هم خریدار خدمت یعنی بیمه‌ها هستند. وی افزود: تعداد خریداران خدمت بسیار بیشتر است؛ در حالی که یک نماینده از سوی خریدار خدمت باید باشد. یعنی تولیت، خریدار خدمت و ارائه‌دهنده خدمت باید مذاکره کنند و این مثلث می‌تواند تا حد زیادی مشکلات تعرفه‌گذاری را حل کند. در عین حال توجه به هزینه تمام شده خدمات نیز مهم است. طی دو سال اخیر تعرفه با هزینه تمام شده متناسب نبوده است. هزینه تمام شده بسیار بالا رفته است و به همین دلیل می‌بینیم که مطب‌های پزشکان و درمانگاه‌ها تعطیل می‌شود.

 برای نسخه‌نویسی الکترونیک، زیرساخت نظام بیمه‌گری اصلاح شود

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نسخه‌نویسی الکترونیک، گفت: دولت و بیمه در این زمینه یکپارچه نیستند. آیا برای اینکه در قالب بیمه نسخ تایید شود، یک سامانه باشد یا چند سامانه؟ چرا بیمه‌ها که خود خریدار خدمت هستند، یک سامانه منسجم و یکدست نداشته باشند که بتوانیم براساس آن عمل کنیم. بنابراین اول باید زیرساخت‌ها را در نظام بیمه‌گری اصلاح کنیم. اکنون سازمان تامین اجتماعی می‌تواند نسخ مرا درآورده و ببیند که چه نسخه و دارو و آزمایشگاهی نوشتم. این را می‌توانیم نظارت کنیم. حال ما هم می‌خواهیم حیطه نظارتی‌مان را تقویت کنیم. در عین حال آیا به نظارت فردی نیاز داریم، یا نظارت سازمانی و بر پایه آی تی؟

علویان گفت: در سال گذشته حدود ۲۲هزار میلیارد تومان در بیمه سلامت هزینه شد. حدود ۴۰درصد در حیطه دارو و تجهیزات بوده است و طبق آماری که خودشان داده اند، ۳۵درصد این عدد پرت بوده است؛ یعنی حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان. ما در یک سازمان بیمه‌ای دو تا سه هزار میلیارد تومان پرت داریم، اما بعد سر اینکه می‌خواهیم اندکی ویزیت یک پزشک عمومی را زیاد کنیم، دعوا می‌کنیم. درحالی که باید منافذ پرت منابع را بگیریم. ما در نظام پزشکی از ایجاد پرونده سلامت استقبال می‌کنیم، از ایجاد فرهنگ بر پایه آی‌تی و کنترل مصارف و خدمت و از حفظ و حفاظت از منابع نظام سلامت، حفاظت و حمایت می‌کنیم. زیرا فکر می‌کنیم که این منابع باید در جهت درست استفاده و تعرفه‌ها منطقی دیده شود. وی درباره انجام اقدامات لازم برای سلامت روان کادر درمان، گفت: در یک سال اخیر مواردی از خودکشی‌ها و مرگ ناشی از فشار کاری در دستیاران دیده‌ایم. متولیان امور دستیاری در وزارت بهداشت باید برنامه‌هایشان را اصلاح کنند؛ البته این موضوع فقط مشکل ما نیست، بلکه مشکل جهانی است و برای این منظور طرح‌هایی را از برخی همکاران دریافت کرده‌ایم.

 تصمیماتی که بر پایه شواهد نیست

علویان گفت: برخی تصمیمات در حوزه قرمز اعلام شدن شهرها نشان داد که برخی تصمیمات براساس شواهد نیست. مثلا در زمینه سفر اینکه بگوییم سفر نروید هنر نیست؛ آیا سفر ایمن داریم، آیا کسانی‌ که واکسن زدند، می‌توانند سفر ایمن کنند، آیا سفر ایمن با هواپیما است یا ماشین شخصی؟ ما می‌گوییم با ماشین شخصی سفر نکنید، بعد افراد وارد هواپیما و اتوبوس می‌شوند که نشان می‌دهد تصمیمات براساس شواهد نیست. نباید فقط به دنبال محدودیت باشیم، بلکه در جاهایی باید محدودیت را به طور ایمن کم کنیم تا مردم آسیب روانی نبینند.

وی درباره طرح تشکیل سازمان طب اسلامی در مجلس شورای اسلامی، گفت: در زمینه مداخله‌گران امور پزشکی، اکنون براساس قوانین مصرح و موجود عمل می‌کنیم و قطعا با افراد غیرمجاز تحت هر لوایی برخورد خواهیم کرد. به گفته وی ممکن است قوانین دیگری وضع شود، هنرمان باید این باشد که قانون‌گذار را قانع کنیم که برای نظام پزشکی کشور بحث‌های فرهنگی، دینی و اخلاقی جزو اولویت‌هاست.

 پیگیری شود که چرا واکسن وارد نشد

وی ادامه داد: به‌شدت و جدیت از تولید داخلی حمایت کرده و تولید داخل را یک فرصت طلایی و ضرورتی تاریخی می‌بینیم؛ چراکه نمی دانیم دو سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد و آیا باید هر شش ماه یکبار واکسن جدیدی بزنیم، آیا ویروس جهش کرده و باید واکسن را تغییر دهیم و اینجاست که ظرفیت‌سازی در داخل بسیار مهم است. چند هفته قبل از یکی از مراکز تولید داخلی بازدیدی فنی داشتیم که پیام حمایتی ما بود و قرار است از تمام خطوط تولیدی در داخل بازدید فنی و حرفه‌ای کنیم. با این حال تا زمانی‌که تولید داخلی کفاف کشور را ندهد، باید واردات انجام شود؛ حال اینکه چرا واردات انجام نشده، باید پیگیری شود، زیرا بحث حقوقی و جان انسان‌هاست و چیزی نیست که از آن صرف‌نظر کنیم. به نظر من کسانی‌که در حاکمیت هستند، ابتدا خودشان آستین بالا زده و مراکز نظارتی مانند بازرسی کل کشور فعال شوند و ببینند که آیا مسوولان حوزه سلامت به تکالیف خودشان برای حفظ جان مردم عمل کرده‌اند یا خیر؟

p29- (1)

p29- (3)