رئیس هیات عامل ایمیدرو   که در نشست کمیته راهبری اکتشاف ایمیدرو سخن می‌گفت، با بیان این مطلب و با اشاره به  اینکه در زمینه تهیه اطلاعات، شورای راهبری اکتشاف در ایمیدرو تشکیل شده است، افزود: هدف از تشکیل این شورا، ارائه ایده‌ها و تعیین مسوولیت‌های سازمان‌های ذی‌ربط بود که خوشبختانه پایش اقدامات در حال انجام است.

 هدایت نقدینگی

وجیه‌الله جعفری هدایت نقدینگی به بخش اکتشاف برای توسعه و تقویت این حوزه را از سیاست‌های ایمیدرو خواند و اعلام کرد: نگاه ما در زمینه اکتشاف، ملی است و این سازمان پیرو سیاست‌های توسعه‌ای، بستر اجرای برنامه‌ها اکتشاف را فراهم کرده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این راستا ایمیدرو با هدف توسعه و تامین خوراک حوزه معدن و صنایع معدنی، برنامه‌های اکتشافی را دنبال می‌کند.

 برنامه تامین تجهیزات و انجام ۲میلیون متر حفاری

رئیس هیات عامل ایمیدرو تامین و ساخت تجهیزات حوزه اکتشاف با راهبری ایمیدرو را از دیگر برنامه‌های توسعه ای خواند و عنوان کرد: تامین مالی برای واردات تجهیزات اکتشاف و حفاری توسط شرکت‌های بزرگ مورد توجه است و این موضوع تحقق دستیابی به هدف ۲میلیون متر حفاری را سرعت خواهد بخشید.

در این جلسه نمایندگان حوزه اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین شناسی و شرکت‌های معدنی حضور داشتند و به بیان نظرات و تشریح اقدامات مجموعه خود پرداختند. این گزارش می‌افزاید، مطالعات برای تکمیل و تولید اطلاعات پایه در کشور از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور برای یک برنامه پنج ساله با تامین منابع مالی توسط ایمیدرو در حال پیگیری است. در این طرح پنج‌ساله اهدافی از جمله نوسازی و بهسازی زیرساخت‌ها و تجهیزات اکتشافی و آزمایشگاهی کشور با هدف افزایش بازدهی مطالعات و فرآیندهای اکتشاف در کشور و همچنین توانمندسازی متخصصان اکتشافی در کشور در حوزه زمین‌شناسی و اکتشاف جهت تکمیل اطلاعات پایه کشور در حوزه زمین‌شناسی هدف‌گذاری شده است.

 انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی به میزان ۴۰۰هزار کیلومتر خطی به منظور تکمیل اطلاعات پایه کشور و آغاز پروژه اکتشافات سیستماتیک در مقیاس یک‌ پنجاه هزارم در چهار لایه فلزی، غیرفلزی، کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی و عناصر نادر خاکی با تامین منابع مالی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) هدف‌گذاری شده است.