160 میلیون یورو دارایی بلوکه شده داریم

مدیر عامل فولاد مبارکه تصریح کرد: هم‌اکنون در مجموع ۱۶۰  میلیون یورو دارایی بلوکه شده داریم که همه اینها به نام فولاد مبارکه است و کالاهای موجود در انبارهای شرکت‌های سازنده نیز به نام مبارکه است.

به گفته وی، چند دعوی حقوقی در محاکم اروپایی به ویژه در آلمان و ایتالیا داریم که در بخش‌هایی از آنها موفق بودیم، در برخی دیگر نیز رای نهایی و تجدیدنظر صادر شده است.

عظیمیان تصریح کرد: یک شرکت صد در‌صد بورسی هستیم که با تولید ورق عریض، محصولات خود را به بخش‌های مختلف خودرویی، لوازم‌خانگی، طرح‌های وزارت نفت و نیرو، قطعه سازی و ساختمان می‌فروشیم و مشتری ۳۴درصد محصولات ما پروفیل‌سازان هستند. وی تاکید کرد: فولاد مبارکه لکوموتیو صنعت کشور است که ۳هزار واحد صنعتی زیردست آن فعالیت می‌کنند و در اشتغال کشور نقش زیربنایی دارد.

مدیر عامل فولاد مبارکه در مورد میزان تولید این واحد صنعتی گفت: هر چند بالاترین تولید ۳۰ سال گذشته به میزان ۶میلیون و ۵۰۰‌هزار تن در سال ۹۶ به ثبت رسید، اما در ساعت ۱۱ روز سی‌ام اسفند سال گذشته از تولید ۷میلیون تن عبور کردیم. وی خاطرنشان کرد: گروه فولاد مبارکه نیز در ۳۰ سال گذشته ۵/ ۸ میلیون تن تولید داشت، اما در سال ۹۹ ما توانستیم به رکورد ۱۰میلیون تن برسیم، این در حالی بود که در زمستان سال گذشته همزمان با قطعی گاز و برق مواجه شدیم.

عظیمیان افزود: فولاد مبارکه روزانه ۲۳هزار تن تولید دارد و در سال‌های گذشته اجازه ندادیم تحریم‌ها موجب افت تولید ما شود.

 ۱۱پروژه توسعه‌ای با سرمایه‌گذاری ۱۵۵هزار میلیارد تومانی

وی درباره طرح‌های توسعه فولادمبارکه تصریح کرد: از سال ۸۹ ابرپروژه نورد گرم۲ را به ظرفیت ۴میلیون و ۲۰۰هزار تن آغاز کردیم. این در حالی است که در داخل مجموعه مبارکه ۷میلیون تن فولاد تولید می‌شود و در بخش نورد گرم ۴میلیون تن تولید داریم، یعنی ۳میلیون تن محصول به صورت خام فروخته می‌شود. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ۱۱ سال است که به دنبال ساخت نورد گرم ۲ هستیم تا همه فولاد تولیدی خود را به نورد تبدیل کرده و ارزش افزوده بیشتری کسب کنیم.

وی افزود: ۸۰درصد هزینه‌های تولید فولاد تا مرحله تولید فولاد خام است و ۲۰درصد دیگر هزینه‌ها از مرحله تولید فولاد تا نورد را شامل می‌شود و بر این اساس بیشترین سود در مرحله انتهایی تولید است.

عظیمیان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته طرح نورد گرم فولاد مبارکه چند بار به مناقصه بین‌المللی رفت، اما تحریم‌ها در نهایت مانع اجرای آن شد. با وضع تحریم‌ها از سوی ترامپ، یک شرکت آلمانی که پیش‌پرداخت را نیز دریافت کرده بود از اجرای پروژه سرباز زده است. به گفته وی، هم‌اکنون با یک شرکت خارجی دیگر وارد مذاکره شده‌ایم و منتظر صدور مجوزهای آن هستیم.

مدیر عامل فولاد مبارکه ادامه داد: ارزش سرمایه‌گذاری طرح نورد گرم ۲ به میزان  ۱۶هزار میلیارد تومان است که برای  یک‌هزار نفر اشتغال مستقیم و ۹هزار نفر اشتغال غیرمستقیم به همراه دارد و این طرح  به نام سردار شهید سلیمانی نام‌گذاری شده و در سه سال آینده اجرایی خواهد شد. با اجرای این طرح کشور از واردات ورق بی‌نیاز خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون فولاد مبارکه  دو خط ۳۰هزار تنی الکترود گرافیتی را در دست راه‌اندازی دارد که نیاز کشور به ۵۰هزار تن مصرف که نیمی ‌از آن را فولادمبارکه استفاده می‌کند، برطرف خواهد کرد.

عظیمیان تصریح کرد: همچنین طرح ۳میلیون و ۷۰۰هزار تنی افزایش ظرفیت فولاد خام را در دست اجرا داریم که با افزایش ظرفیت واحد هرمزگان به ۲میلیون تن، واحد صبا به ۲میلیون تن، واحد سفیددشت به یک میلیون تن و افزایش ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تنی در خود مبارکه اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این مهم یک کار دوساله است که ۲۵‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و با اجرای آن، افزایش ظرفیت ۳ میلیون و ۷۰۰‌هزار تنی فولاد خام محقق خواهد شد. مدیرعامل فولاد مبارکه افزود:  همچنین دو مگامدول احیای مستقیم با سرمایه‌گذاری ۱۱میلیارد تومان برای مبارکه پیش‌بینی کردیم. وی با اشاره به قطعی مکرر برق در سال‌جاری تصریح کرد: فولاد مبارکه با هماهنگی وزارتخانه‌های صمت و نیرو پروژه نیروگاهی در مجموع به ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات (یک نیروگاه در اصفهان، یک نیروگاه در چهارمحال و یک نیروگاه در هرمزگان) را در دستور کار خود قرار داده است.

عظیمیان خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه با مصرف روزانه ۱۴۶۰ مگاوات برق، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق کشور است، همچنین واحدهای هرمزگان و صبا روزانه ۳۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی دوخط نورد ۳۰۰‌هزار تنی در کاشان و ۴۰۰‌هزار تنی در شهرکرد، همچنین کارخانه فولادسازی ریخته‌گری بیلت در اندیمشک به ظرفیت ۴۰۰‌هزار تن در دستور کار است. مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: این شرکت در سه طرح انتقال آب مشارکت دارند که یکی سد کوهرنگ ۳ و انتقال آب به فلات مرکزی، دیگری انتقال آب جنوب به اصفهان با مشارکت ۴۰درصدی و همچنین خط انتقال آب به سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با ۲۰‌درصد مشارکت است.

وی در مورد طرح تحول دیجیتال که در تاریخ پنجم مردادسال ۹۹ آغاز به کار کرده است، افزود: این طرح  در یک فرآیند چهار ساله تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد که نتیجه اجرای این طرح تحول اداره هوشمند کل فولاد مبارکه خواهد بود و همچنین برای سهامداران بهره‌وری ۶ تا ۸‌درصدی را به دنبال خواهد داشت.

عظیمیان تصریح کرد: اولین زیرساخت اجرای طرح تحول دیجیتال، آموزش مدیران است که طی قراردادی با دانشگاه اصفهان این مهم اجرایی می‌شود، همچنین با شرکت ایرانسل قرارداد نصب تجهیزات نسل پنجم تلفن همراه را از حدود ۴ ماه پیش منعقد کردیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰میلیارد تومانی برای طرح تحول دیجیتال، خاطرنشان کرد:  اجرای این موجب می‌شود علاوه بر اینکه از بقیه دنیا، بازار و رقابت عقب نمانیم، بلکه هزینه‌هایمان را کاهش داده و منجر به افزایش سودآوری و افزایش سود سهامداران خواهد شد.

مدیرعامل فولادمبارکه تاکید کرد: ۱۱ پروژه توسعه‌ای یاد شده در مجموع با سرمایه‌گذاری ۱۵۵‌هزار میلیارد تومانی اجرایی خواهد شد که ۶۰‌هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم به دنبال دارد و بین یک تا چهار سال آینده این پروژه‌ها به بهره‌برداری و سوددهی خواهند رسید.

 فولاد مبارکه تولیدکننده است نه توزیع‌کننده

وی در مورد اینکه محصولات ما در بورس کالا براساس تعیین سهمیه و سامانه بهین‌یاب محصول فروخته می‌شود، گفت: وزیر جدید صمت قول داده‌اند اشکالات و امضاهای طلایی را برطرف کنند. عظیمیان افزود: اگر بتوانیم ۸۰‌درصد نیاز مصرف‌کنندگان واقعی را  تامین کنیم دیگر جایی برای سفته‌بازی نمی‌ماند. وی با بیان اینکه  فولاد مبارکه سفارش‌محور است و معطل فروش نمی‌ماند، تصریح کرد: این شرکت  تولیدکننده انحصاری ورق در کشور است با هماهنگی با مدیران اجازه آشفته شدن بازار را نمی‌دهیم.

مدیر عامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه هم اکنون میزان مصرف فولاد در کشور  ۱۶میلیون تن و میزان تولید نیز حدود ۳۰ میلیون تن است، خاطرنشان کرد: در بخش توزیع مشکلاتی وجود دارد که باید اصلاح شود. به گفته وی، چنانچه میان عرضه و تقاضا یک رابطه منطقی و شفاف ایجاد شود، مسائلی از قبیل رانت و امضای طلایی نخواهیم داشت .

عظیمیان در مورد رانت‌های ایجاد شده در بازار ورق تولیدی فولادمبارکه، افزود: فولاد به دلیل اینکه کالای سرمایه‌ای است از این رو  سیل نقدینگی علاوه بر بازارهای دیگر به سمت این بازار نیز روانه می‌شود که می‌توان در یک تعامل همه جانبه با دولت و مقامات قضایی این بازار را آرام نگه داشت.

وی درباره میزان صادرات فولاد مبارکه تصریح کرد: حدود یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن صادرات ورق و اسلب داریم که طی فضای مزایده در حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ یورو برای هر تن  است. مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در پنج‌ماه نخست امسال به دلیل عدم تامین برق مورد نیاز ۴۱۸‌هزار تن کاهش تولید داشتیم، افزود:  چنانچه قطعی برق نداشته باشیم امید است که  به رکوردهای سال گذشته تولید دست یابیم.

 پیش‌بینی بازار فولاد در مقیاس جهانی

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا بازار جهانی فولاد با تلاطم مواجه شد، تصریح کرد: سالانه ۲میلیارد تن فولاد در جهان تولید می‌شود که بیش از یک‌میلیارد متعلق به چین است؛ ازاین‌رو این کشور به‌عنوان بازیگردان اصلی نقش بسزایی در این بازار دارد .

عظیمیان خاطرنشان کرد: بنا بر نظر کارشناسان روند بازارجهانی فولاد مثبت خواهد بود و رونق دراین بازار پیش‌بینی می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد: در سال ۱۴۰۱ قیمت ورق صادراتی  فولاد مبارکه حدود یک‌هزار دلار شود .

 افزایش بیش از ۴۰‌درصدی حاشیه سود فولادمبارکه

مدیرعامل فولادمبارکه با بیان اینکه حاشیه سود فولادمبارکه در سال ۹۰ به ۳۰  و سال ۹۲ به ۴۰‌درصد رسید، افزود: اما در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ به دلیل رکود در بازار‌های جهانی حاشیه سود مبارکه نیز با کاهش مواجه شد، اما از سال ۹۶ تا کنون به علت تولید، کنترل هزینه‌ها، شفافیت در تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی،  بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه، رونق بازار فولاد و جهش نرخ ارز،  حاشیه سود شرکت به بیش از ۴۰‌درصد افزایش یافت. وی در مورد خرید ۱۵۰۰ میلیارد تومان سهام خزانه از سوی فولادمبارکه، تصریح کرد:  طبق قوانین هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خود را بخرد از این رو برای کنترل هیجان بازار و جلوگیری از ریزش سهام سهامداران،  سازمان بورس مجوز صدور خرید سهام خزانه را صادر کرد . عظیمیان خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ تاکنون فولادمبارکه سه افزایش سرمایه داشت به گونه‌ای که سرمایه ثبتی این شرکت از ۹۷۰۰ میلیارد تومان  به حدود ۳۰‌هزار میلیارد تومان اغلب از محل سود انباشته رسید که خرید ۱۵۰۰ میلیارد تومان سهام خزانه در برابر میزان  افزایش سرمایه یاد شده تاثیر چندانی بر سهام سهامداران  ندارد . وی در مورد تقسیم سود اندک از سوی فولاد مبارکه گفت: مبارکه از رشته تخصصی خود هیچ‌گاه خارج نمی‌شود و تمامی ‌سرمایه‌گذاری این شرکت در زنجیره تولید آن صورت می‌گیرد که در نهایت ارزش افزوده بیشتری به دنبال دارد از این رو شاهد آن هستیم که طی ۳۰ سال گذشته سرمایه و دارایی سهامداران از رشد خوبی برخوردار شد.

 دستیابی به سود خالص ۵۰‌هزار میلیارد تومانی  با رشد تولید

مدیرعامل فولاد مبارکه میزان فروش این شرکت را در پنج ماه امسال حدود ۶۰‌هزار میلیارد تومان  اعلام کرد و افزود: کل فروش سال گذشته فولاد مبارکه حدود ۸۰‌هزار میلیارد تومان بود که با احتساب فروش گروه به ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان رسید.

به گفته وی، چنانچه تولید فولاد مبارکه با رشد مواجه شود میزان سود خالص  این شرکت  در سال‌جاری به ۵۰‌هزار میلیارد تومان خواهد رسید این درحالی است که طی سال ۹۹ این میزان سود ۳۶‌هزار میلیارد تومان بود.

 اقدامات فولادمبارکه در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی

عظیمیان تصریح کرد: این شرکت تاکنون بیش از ۲۰‌هزار تن اکسیژن رایگان در اختیار بیمارستان‌های کشور قرار داده است و همچنین سال گذشته حدود ۱۳۰میلیارد تومان تجهیزات بیمارستانی برای بیمارستان‌های کشور خریداری کرده و امسال نیز ۱۰۰میلیارد تومان برای کمک و مبارزه با کرونا اختصاص دادیم. وی با بیان اینکه در سه طرح آبی کشور مشارکت داریم، خاطرنشان کرد: سال ۹۹ در تمامی‌ زمینه‌ها رکورد زدیم به گونه‌ای که در ۲۴ساعت ذوب ما از ۱۳۶ به ۱۴۱ رسید  .

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین در زمینه طرح ساخت مسکن   از سوی دولت سیزدهم اعلام آمادگی کرد و گفت: برای حمایت از این پروژه ملی کشور از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم. وی با اشاره به اینکه کل برداشت سالانه ما از زاینده رود یک‌درصد است، تاکید کرد: با سرمایه‌گذاری  در زمینه پساب و قرارداد با آب و فاضلاب، آب را مرتب بازچرخانی می‌کنیم و همچنین با استفاده از تکنولوژی مصرف آب را به حداقل رساندیم.

عظیمیان با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در طبس مبنی بر اینکه نظام‌های پیمانکاری باید متحول شود، تصریح کرد: فولادمبارکه از دو ماه اخیر توجه به پیمانکاران را  آغاز کرده تا مشکلات آنها را به حداقل برساند.

photo_2020-05-31_13-35-14