حلقه گمشده معاملات در بازار سرمایه

 بر این اساس کارشناسان این حوزه معتقد هستند: مدیریت ریسک و سرمایه در بازارهای مالی، فرآیند شناسایی، تجزیه ‌و تحلیل تکنیکال و پذیرش یا کاهش عدم اطمینان در تصمیمات سرمایه‌گذاری است. اساسا، مدیریت ریسک و سرمایه ‌زمانی رخ می‌دهد که یک سرمایه‌گذار یا مدیر یک صندوق مالی، با انجام تجزیه‌وتحلیل مباحث تکنیکال تلاش می‌کند تا پتانسیل ضررها و خسارات ناشی از یک سرمایه‌گذاری را مانند یک ریسک اخلاقی به‌طور کمی، تخمین بزند و سپس با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری و ظرفیت تحمل ریسک، اقدام مناسب (یا عدم اقدام) را اتخاذ کند. در همین راستا به گفته مدیرعامل آسا سرمایه معیار سرمایه‌گذاران از موفقیت در بازار نباید بازدهی پرتفوی روزانه باشد، بلکه باید دید بلندمدت را در خود تقویت کنند. همچنین مردم به‌جای فرار از ریسک باید مدیریت ریسک را جدی بگیرند، لزوما هر بازاری که ریسک دارد بازار بدی نیست. شهاب موسوی معتقد است: ریسک، در هر بازاری غیرقابل ‌اجتناب بوده و مهم‌ترین راهکار برای کاهش مخاطرات آن، مدیریت ریسک است؛ یعنی شناخت ریسک و ایجاد استراتژی دقیق در مواجهه با آن، اما متاسفانه راهکار اغلب مردم در شرایط پر ریسک فرار از موقعیت و بازار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه برخورد با ریسک و کاهش خطرات احتمالی با شهاب موسوی مدیرعامل و بنیان‌گذار مجموعه آسا سرمایه به گفت‌وگو نشستیم.

 در ابتدای امر بفرمایید حوزه فعالیت آسا سرمایه شامل چه مباحثی است؟

آسا سرمایه هلدینگی است که شروع فعالیت آن از بخش آکادمی و تدریس بازار سرمایه به مردم نشأت گرفته است. تلاش این شرکت همواره بر این مبنا بوده است که دوره‌های آموزشی را براساس نیاز افراد طراحی کند و تمرکز روی مسائلی داشته باشد که کمتر در مورد آنها آموزشی ارائه‌شده است.

به عقیده بنده سرمایه‌گذار باید در تمامی حوزه‌های بنیادی، تکنیکال و اقتصادی دانش کافی داشته باشد تا بتواند سرمایه‌گذاری خوبی را تجربه کند. سال‌ها پیش به آکادمی آسا سرمایه بخشی به نام کلوپ سرمایه‌گذاران موفق اضافه شد که افراد متخصص در این حوزه برای ارائه اطلاعات مفید بازار به سرمایه‌گذاران تازه‌وارد تلاش می‌کردند و اخبار به‌روز بازار را موردبررسی قرار می‌دادند، همچنین در این کلوپ، تغییرات استراتژی و موضوعات آموزشی مطرح می‌شد.  در حال حاضر با وجود مشغله‌های فراوان در آسا سرمایه هنوز تدریس، افزایش آگاهی و دانش کاربران در اولویت است. طبق برآوردهای جامعه آماری سال ۹۹، مخاطبی که برای آسا سرمایه وجود داشت حدود ۳۰هزار نفر در دوره‌های آنلاین و بیشتر از دو هزار نفر در آکادمی بودند، اما موضوع بااهمیت برای این شرکت این بود که بعد از ایجاد جامعه مخاطب و حرکت به سمت دوره‌ها، همایش، سمینار و خدمات بهتر، قسمت‌های کاربردی دیگری را هم برای انتفاع کاربران اضافه کند و امروزه شاهد مجموعه ۱۳ شرکتی آسا سرمایه هستیم که بخش اصلی آن، حوزه آموزش بازار سرمایه و آسا پلاس است؛ کارکرد آسا پلاس، آموزش آنلاین و ازجمله استارت‌آپ‌های موفق است. در سال ۹۶ آسا پلاس فعالیت خود را در راستای افزایش آگاهی سرمایه‌گذاران و کاربران شروع کرد و مرکز آموزش خوارزمی هم از فعالیت‌های مطلوب بود. این سه حوزه، پایگاه اصلی و فعلی آسا سرمایه هستند. همچنین این مجموعه در حوزه صنعت دارای یک نیروگاه ۱۲ مگاواتی و در حوزه کریپتوکارنسی دارای دو مزرعه قانونی استخراج رمز ارز است. ازجمله برنامه‌های آتی این مجموعه تولید دستگاه ماینینگ داخلی و مونتاژ آنها است. همچنین توسط این شرکت یک شتاب‌دهنده به نام اینومکس (فضایی را برای حمایت از استارت‌آپ‌های بازارهای مالی) در دانشگاه تهران ایجاد شده است که دانشجویان بتوانند از خلاقیت و ایده‌های نوین خود در حوزه کریپتو یا بازار سرمایه رونمایی کنند. آسا سرمایه گستردگی بسیاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی و آموزشی دارد که شامل شرکت پیمانکاری کانور (فعال در عرصه راهسازی و ساخت کارخانه در سطح ملی)، فعالیت تحقیقاتی، مطالعاتی و اجرا در حوزه معدن، شعبه‌ای از کارگزاری آتی‌ساز و همچنین یک شرکت سرمایه‌گذاری است.

 آسا سرمایه با وجود تمام گستردگی خود، درزمانی که بورس ما شرایط مطلوبی نداشت چه کمکی به سرمایه‌گذاران کرد؟

مجموعه آسا سرمایه تلاش کرد سال‌های ۹۲ و ۹۴ را به سرمایه‌گذاران یادآوری کند که در بورس ریزش‌های سنگینی صورت گرفت و مردم مجبور به فروش سهامی شدند که آن را باقیمت بالا خریده بودند؛ در این خصوص بسیاری از آموزش‌ها را رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دادیم، همچنین در لایوها و وبینار‌های عمومی، حوزه‌های مکمل سرمایه‌گذاری را برای عملکردی بهتر در بازار، به افراد معرفی کردیم. ارائه تئوری موتور پول‌سازی و گاوصندوق ازجمله آموزش‌های کاربردی در خصوص استراتژی مناسب در بازار بود؛ به بازاری که در کوتاه‌مدت برای سرمایه‌گذار پول‌ساز است موتور پول‌سازی و به مقاصدی که برای بلندمدت در آن سرمایه‌گذاری می‌کند گاوصندوق می‌گوییم. طبق این تئوری در بازارهای مالی با نگاه کوتاه‌مدت و با روش‌های تحلیلی صحیح، سود کسب کرده، اما سود را وارد بازارهای دیگری با سوددهی بالاتر می‌کنیم. این خلاصه‌ای از این تئوری بوده، اما توضیح کامل آن ساعت‌ها به طول می‌انجامد. در مجموعه آسا سرمایه توصیه کردیم که همه سرمایه‌گذاران به‌صورت اصولی، چارچوب‌مند و رایگان از این تئوری بهره بگیرند. نکته دیگر معیار سرمایه‌گذاران از موفقیت در بازار است که نباید بازدهی پرتفوی روزانه را مهم‌تر از بازدهی بلندمدت بدانند.

 در نهادهای مختلف مالی مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد وجود دارد برای آسا سرمایه این مشکلات و چالش‌ها چه مواردی بوده است؟

آسا سرمایه چالش‌های زیادی در مسیر رشد نداشته، زیرا تمامی تلاش این مجموعه در راستای رضایتمندی کاربران، رشد و افزایش آگاهی آنها بوده و زمانی که بهره‌وری کاربران بر انتفاع مجموعه ارجحیت داشته باشد طبیعتا چالش‌های مجموعه کمرنگ‌تر خواهد بود. گاهی امکان پیش آمدن نارضایتی‌هایی وجود دارد، اما چالش‌های غیرقابل‌حلی نبوده است.

 با توجه به تعاملی که آسا سرمایه با مردم‌ دارد نقاط ضعف مردم ما در دانش بازار سرمایه چیست؟

به‌طورکلی نقطه‌ضعف افراد در نگرش کوتاه‌مدت است. مردم در بازار سرمایه خواستار حرفه‌ای شدن در بازارهای مالی با یادگیری یک قاعده کوچک و تامین انتظارها با فعالیت و دانش اندک هستند. مهم‌ترین ضعف اغلب افراد فعال در بازارها این است که به دنبال راهکارهای لحظه‌ای برای حل بحران‌های چندساله هستند و حتی راهکارهای لحظه‌ای را هم به‌درستی فرا نمی‌گیرند و بر این تصور هستند که آموزش هرچه سریع‌تر و کوتاه‌تر باشد بهتر است. فراگیری کامل و ۳۶۰ درجه‌ای هر موضوعی نیاز به تلاش و صرف زمان کافی دارد و در غیر این صورت نتیجه مطلوب نخواهد بود. البته باید تعریف درستی از دید بلندمدت داشت، بعضی افراد هر تصمیم ناآگاهانه‌ای را سال‌ها ادامه می‌دهند، اما امتداد تصمیم اشتباه مولد عواقب ناخوشایندی است. درست در زمانی که شاهد اوج رکود در اقتصاد ایران بودیم بازار سرمایه ما به‌طور روزانه ۵درصد رشد مثبت داشت و مردمی که دانش کافی داشتند می‌دانستند این سود پایدار نخواهد بود. به عقیده بنده بهترین تصمیم در آن شرایط به‌جای خروج هیجانی از بازار، می‌توانست هدایت بخشی از سود به بازارهای دیگر و مدیریت مقدار سرمایه باشد.

همچنین مردم به‌جای فرار از ریسک باید مدیریت ریسک را جدی بگیرند، لزوما هر بازاری که ریسک دارد بازار بدی نیست، سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، مسکن، ارز و هر بازار دیگر دارای ریسک است پس وجود ریسک غیرقابل‌اجتناب بوده و مهم‌ترین راهکار برای کاهش آن مدیریت ریسک است؛ یعنی شناخت ریسک و ایجاد استراتژی دقیق در مواجهه با آن، اما متاسفانه راهکار اغلب مردم در شرایط پر ریسک فرار از موقعیت و بازار است.

p29- (2)