از ایده‌های صنعتی‌سازی ساختمان حمایت می‌کنیم

مدیر عامل شرکت پایدار بن کیانمهر با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: شرکت دانش‌بنیان هستیم و نسل جدید سقف‌های بتنی را در قالب سیستم پوشش سقف تیرچه‌های دو‌طرفه پاشنه‌دار با نام تجاری «اینتل دک» در کشور  بومی‌سازی و ثبت اختراع کرده‌ایم. این سیستم چند محصول بلوک تحتانی، اسپیسر، کاور و بلوک فوقانی پلی استایرن را شامل می‌شود. این روش راهکاری خلاقانه برای اجرای سقف متشکل از تیرچه‌های متعامد پاشنه‌دار و به صورت درجا است که دارای تاییدیه «نوآوری و تازگی در سطح دنیا» از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است و ثبت اختراع بین‌المللی نیز شده است. تیرچه‌های متعامد درجا از نظر رفتار سازه‌ای در زمره سقف‌های مشبک قرار می‌گیرند.

منصور علی‌آبادی افزود: نسل جدید سقف‌های بتنی (Intell Deck) را طراحی و تولید می‌کنیم؛ این یک روش اجرایی نوین و بومی برای اجرای سقف سازه‌ها است. طی سال‌های گذشته به دلیل نیاز صنعت ساختمان کشور، گران شدن قیمت زمین و مسکن و قوانین شهرداری‌ها برای لزوم تامین پارکینگ نیاز به دهانه‌های متوسط و بلند باعث شد فناوری‌های غیر‌بومی در زمینه احداث سقف، وارد کشور شوند. این فناوری‌ها به علت غیر  بومی بودن با وجود کمک به حل یکسری مسائل  باعث بروز یکسری مسائل دیگری شدند. در صورتی که هر کشوری شرایط ساخت‌و‌ساز خاص خودش را به اقتضای شرایط اقتصادی جغرافیایی، نوع مصالح بومی و تخصص نیروهای مشغول به کار در بخش ساختمان دارد.

علی‌آبادی درباره مزایای این محصول گفت: بتن یک متریال شکل‌پذیر است و با استفاده از این خاصیت و با بهره‌گیری از روابط ریاضی و مهندسی بهترین شکل ممکن برای المان‌های سازه‌ای سقف را به‌دست آورده‌ایم. این مقطع با کمترین وزن بیشترین مقاومت را دارد. وقتی سقف سبک شده پس تیر، ستون و فونداسیون هم سبک‌تر و اقتصادی‌تر می‌شود.  از نظر اجرا هم مدولار بوده و یک کارگر معمولی می‌تواند آن را اجرا کند در نتیجه سرعت اجرای کار نیز بیشتر شده و از آنجا که سبک‌تر است نیاز به المان‌های کمتری برای مهار دارد و سرعت مهار کردن سقف نیز بیشتر می‌شود.

وی درباره تفاوت فناوری این محصول با فناوری‌های خارجی گفت: این فناوری کاملا بومی و ایرانی بوده که تاییدیه‌های مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و مراکز ذی‌ربط مانند نظام مهندسی را دریافت کرده و در حال حاضر در عمده استان‌های کشور در حال استفاده و ا‌جرا است. نکته مورد انتظار کارفرمایان و بهره‌برداران ساختمان این است که ساختمان باید هم ایمن باشد و هم اقتصادی. در طراحی این سیستم تمامی ویژگی‌های ایمنی، اقتصاد، آسایش و امنیت لحاظ شده است. از نظر اجرا نیز  با توجه به سال‌ها تجربه در این زمینه و شناخت از صنعت ساختمان کشور و جامعه پیمانکاران و نیروهای اجرایی، فرآیند اجرایی آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که یک کارگر به سادگی بتواند آن را اجرا کند. در واقع آن را مدولار کرده‌ایم تا ضمن افزایش سرعت اجرا، خطاهای اجرایی هم به حداقل برسد. مدولار بودن اجرا به بحث صنعتی‌سازی کمک می‌کند. کارگر قطعات را کنار هم می‌گذارد و سازه شکل می‌گیرد.

وی افزود: استحکام موردنیاز، وزن کمتر سازه، هزینه ساخت کم، آسایش و امنیت داخل ساختمان از نظر خیز و ارتعاش سقف، مقاومت در برابر نیروهای جانبی و باد، مقاومت در برابر حریق، عدم انتقال صوت چه به‌صورت کوبه‌ای و چه هوابرد بین طبقات از مزایای این سقف بوده و با جرات می‌توانیم بگوییم که تنها سازنده  سقف بومی کشور هستیم که با اختلاف قابل توجه از سقف‌های دیگر که ادعای اروپایی و آمریکایی بودن داشتند پیشی گرفته‌ایم.

مدیر عامل شرکت پایدار بن کیانمهر ضمن اعلام آمادگی برای اجرای این سقف در پروژه‌های تولید یک میلیون واحد مسکونی گفت: این سقف می‌تواند در پروژه احداث یک میلیون واحد مسکونی کمک‌کننده باشد. به همین منظور مجموعه ما خطوط تولید متنوعی را پیش‌بینی کرده است. فرآیند تولید ما به گونه‌ای است که با افزایش نیروی انسانی و خط تولید، زمانی که نیاز به استفاده در پروژه‌های انبوه‌سازی باشد، محدودیتی در تولید نداریم.