به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از ICIS، بر اساس پلت‌فرم حمل‌ونقل آنلاین حمل‌ونقل Freightos، از ۱۰ سپتامبر، نرخ حمل‌ونقل از چین برای یک کانتینر ۴۰ فوت به سواحل شرقی ایالات متحده در حال حاضر بالغ بر ۲۲هزار دلار است، در حالی که حمل و نقل به شمال اروپا بیش از ۱۴هزار دلار هزینه خواهد داشت. این در حالی است که نرخ‌ها در مقایسه با هفته قبل حدود ۸درصد افزایش یافته است و قبل از همه‌گیری، نرخ حمل‌ونقل در این مسیرها زیر ۳هزار دلار بود. از طرف دیگر، ازدحام در بنادر چین در میان محدودیت‌های شدیدتر ناشی از همه‌گیری کرونا با ورود توفان چانتو که انتظار می‌رود عصر دوشنبه در نزدیکی بندر نینگبو-ژوشان، در جنوب شانگهای ، به زمین برسد، تشدید می‌شود. این توفان احتمالا بادهای تند و باران‌های سیل آسا را در مناطقی از جمله شانگهای، ژجیانگ، جیانگ‌سو، فوجیان و تایوان به همراه خواهد داشت. اداره ایمنی دریانوردی چین پیش‌تر هشداری برای استان فوجیان، جایی که بندر شیامن در آن قرار دارد، صادر کرده است.

در بازار مونو اتیلن گلیکول (MEG)، حدود ۱۰هزار تن محموله آسیایی که در ماه سپتامبر بارگیری شد، به دلیل تاخیر در ارسال محموله‌ها از آمریکا ناشی از توفند آیدا به اروپا فروخته شد. در بازار پلی اتیلن ترفتالات بازیافت شده (R-PET)، تولیدکنندگان آسیایی نمی‌توانند محموله‌های فروخته شده را به مشتریان خود از مسیر دریایی ارسال کنند و مجبور شده‌اند این محموله‌ها را در انبار‌های خود ذخیره کنند، که این امر باعث محدودیت‌های بیشتر در زمینه حمل‌ونقل می‌شود. یک تولید کننده تایلندی R-PET در این خصوص اظهار کرد: ما چاره‌ای جز این نداریم، زیرا این محموله‌ها فروخته شده‌اند و مشتریان ما به سادگی نمی‌توانند برای حمل آنها کشتی پیدا کنند. این امر  روی لجستیک و عملیات ما تاثیر زیادی می‌گذارد. یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده تایلندی در تلاش است تا گندله‌های R-PET خود را از تایلند به کارخانه‌هایی در اندونزی و اروپا منتقل کند، اما به دلیل هزینه‌های بالای حمل‌ونقل تاکنون به این مهم دست نیافته است. یکی دیگر از شرکت‌های پتروشیمی ‌می‌گوید: در حال حاضر منطقی نیست که هزینه حمل‌ونقل بالا و فضای کانتینری گران را بپردازیم، بنابراین ما ترجیح دادیم که محموله‌های خود را در تایلند نگه داریم. در رابطه با یک تولیدکننده تایوانی دیگر، اکثر مشتریان آن نیز ترجیح داده‌اند که حمل محموله‌های خریداری شده R-PET را به تعویق بیندازند.

در مورد اتیلن، افزایش محموله‌های به تاخیر افتاده و محدودیت‌های شدید در بنادر منتخب چین، همچنان مانع صادرات تا اکتبر خواهد شد. در بازار پروپیلن نیز مشکلات حمل‌ونقل میزان واردات را کم کرده و تراکم و ترافیک در بندر چین در امتداد رودخانه یانگ تسه همچنان مانع جابه‌جایی محموله‌ها می‌شود. همچنین ورود محموله‌ها به بازارهای شمال شرقی آسیا با تاخیر حدود دو هفته‌ای روبه‌رو شده است که این امر واردات را دلسرد می‌کند. کمبود فزاینده کشتیران‌ها در رودخانه به دلیل شرایط قرنطینه باعث شده است مدت زمان انتظار حدود یک هفته تا ۱۰ روز برای کشتی‌هایی که محموله‌ها را به واحدهای واقع در رودخانه یانگ تسه منتقل می‌کنند، افزایش یابد.  تخمین زده می‌شود که تنها هفت کشتی خارجی می‌توانند روزانه براساس تعداد محدود کشتیران وارد آبراه اصلی شوند. کمبود مواد اولیه در کارخانه‌های چین و کمبود کشتی‌ها ممکن است به معنی تاخیر در ارسال محموله‌ها برای هفته‌ها باشد. در بازار اسید ترفتالیک تصفیه شده (PTA) آسیایی، واردکنندگان به طور فزاینده‌ای کالاها را به صورت محموله‌های فله‌ای (breakbulk) و با استفاده از کشتی‌های فله‌بر حمل می‌کنند، روشی که معمولا توسط خریداران در ترکیه، خاورمیانه، پاکستان و هند اتخاذ می‌شود. به جای قرار دادن در کانتینر یا بسته‌بندی رایج حمل‌ونقل، در روش breakbulk، بار را در قسمت‌های کوچک‌تر در کیسه‌ها، جعبه‌ها، صندوق‌ها، بشکه‌ها و ... حمل می‌کنند. واردات از طریق روش فله‌فروشی چالش‌های خاص خود را دارد، زیرا خریداران با احتمال هزینه دموراژ (خسارت دیرکرد در تخلیه وسیله بارکش)  و خطر آلودگی محصول به رطوبت یا آسیب دیدگی کیسه‌های جامبو که PTA در آنها ذخیره می‌شود، روبه‌رو هستند.

در بازار پلی‌استایرن مقاوم (HIPS) یک تامین‌کننده اصلی محلی در هند به مشتریان خود اطلاع داد که اختلال در زنجیره تامین، روی فروش منومر استایرن (SM) خام تاثیر می‌گذارد و همچنین در خصوص سفارش‌های‌ معلق، زمان تحویل مواد نامشخص خواهد بود. این تامین‌کننده همچنین صادرات را به دلیل مشکلات در تامین کانتینر برای حمل مواد به خارج از هند کاهش داده است. هزینه حمل‌ونقل از بندر سنگاپور به بندر Nhava Sheva در هند در حال حاضر حدود ۱۴۰ دلار در تن است، در حالی که در ماه اوت ۱۰۰ دلار در هر تن بود. در بازارهای لاستیک مصنوعی، چند تولیدکننده بزرگ آسیایی لاستیک استایرن بوتادین (SBR) و لاستیک پلی بوتادین (PBR) با توجه به قیمت پایین مواد اولیه بوتادین (BD) نمی‌توانند تاثیرات صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به خریداران منتقل کنند. یک فروشنده فعال در شمال شرق آسیا گفت: برای محموله‌ای که به هند می‌رود، حمل بار بین ماه‌های اوت و سپتامبر بیش از ۵۰ دلار در تن افزایش یافته و در ماه اکتبر نیز صعود می‌کند.