صنعت «قالب بتن» نیازمند انجمن صنفی است

وی همچنین معتقد است: نوسانی بودن قیمت آهن‌آلات که مواد اولیه صنعت قالب بتن را تشکیل می‌دهد به این صنعت لطمه زده و بسیاری از تولیدکنندگان را در تنگنا قرار داده و امکان برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت را از تولیدکنندگان گرفته است. برای آشنایی با مشکلات این صنعت و انتظارات آنها از دولت آینده با وی گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید.

  قطعی برق چه مشکلی را در صنعت تولید «قالب بتن» ایجاد کرده است؟

قطعی برق نه تنها به صنعت قالب بتن بلکه به کل صنعت ضربه می‌زند. متاسفانه امسال دولت کل بار قطعی شبکه را به دوش صنعت انداخت و صنعت در این زمینه مظلوم واقع شد. این موضوع برای بخش صنعت هزینه ایجاد می‌کند؛ اول اینکه صنعتگران و صاحبان صنایع، در ساعات قطعی برق و تعطیلی خطوط تولید، مجبور هستند هزینه‌های حقوق و دستمزد کارگر را خود پرداخت کنند و هیچ مبلغی به عنوان خسارت به آنها پرداخت نمی‌شود. دوم اینکه همزمان با قطعی برق، میزان تولید شرکت‌ها افت کرده و زمان تحویل سفارش‌ها به تعویق می‌افتد و این هزینه‌ها به تولیدکننده تحمیل می‌شود. این موضوع در بحث کلان تولید ناخالص ملی را کاهش داده و هزینه‌های سرسام‌آوری را به صنعت وارد می‌کند. بر اساس محاسبات صورت گرفته،‌ قطعی برق به صورت روزانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌ها و صاحبان صنایع خسارت وارد می‌کند. امسال سال مانع زدایی‌ها و پشتیبانی از تولید بوده اما متاسفانه اتفاقی که افتاد این بود که دولت مانعی را به عنوان قطعی برق برای بخش صنعت ایجاد کرد که ضربه بسیار سنگینی را به بدنه نیمه جان صنعت وارد آورد.

 سایر مشکلات تولیدکنندگان صنعت تولید «قالب بتن» چیست؟

بزرگ‌ترین مشکل ما در صنعت قالب بتن این است که انجمن صنفی و کارفرمایی نداریم تا سیاست‌های واحدی را برای صنعت قالب بتن تدوین کنیم، در نتیجه کارگاه‌های زیرپله‌ای، تولیدات بی کیفیت را با قیمت‌های پایین‌تر وارد بازار کرده و به شرکت‌هایی که به صورت اصولی فعالیت و محصولات با فناوری بالا تولید می‌کنند، آسیب می‌زنند. اولین کاری که شرکت‌های تولیدکننده قالب بتن باید انجام دهند ایجاد سندیکا یا انجمن صنفی کارفرمایی قالب بتن است.

همچنین عدم ثبات قیمت مواد اولیه و آهن‌آلات مورد استفاده به عنوان مواد اولیه اصلی در تولید قالب بتن به تولیدکنندگان این صنعت لطمه می‌زند و سال گذشته مرتب قیمت‌ها تغییر می‌کرد.  مساله بعدی حاشیه سود بسیار پایین این صنعت است و شرکت‌های دولتی که مناقصه برای پروژه‌های عمرانی برگزار می‌کنند، معمولا تنها به قیمت توجه کرده و در بسیاری از اوقات با کیفیت محصول کاری ندارند. در صورتی که قالب بتن یک محصول مهندسی بوده و بسیار در هزینه تمام شده پروژه‌های عمرانی و راهسازی تاثیرگذار است. کیفیت قالب بتن می‌تواند هزینه‌ها را به نحو مطلوبی کاهش دهد.

 انتظار شما از دولت جدید برای فراهم کردن رویه‌ها برای حل مشکلات چیست؟

در سال‌های آخر دولت دوازدهم عدم ثبات قیمت، تغییر قیمت مواد اولیه و کمبود آن ضربه زیادی را به صنایع وارد کرد. به ویژه عدم ثبات قیمت بسیاری از تولیدکنندگان را در تنگنا قرار داد و امکان برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت را از تولیدکنندگان گرفت. اولین انتظار صنعتگران و صاحبان صنایع این است که ثبات و آرامش در قیمت‌ها ایجاد شود.

انتظار بعدی این است که واردات مواد اولیه را برای تولیدکنندگان تسهیل و با یک امتیاز ویژه با تولیدکنندگان رفتار شود. در این سال‌ها واردات با پیچیدگی‌هایی مواجه بوده و شرکت‌هایی که واردات محور بودند به دلیل  واردات مواد اولیه و خواب زیاد کالاهای آنها در گمرک، آسیب‌های جدی  می‌دیدند.

مساله بعدی این است که بانک‌ها با تولید همراهی کنند و در خدمت صنعت و تولید باشند. وام گرفتن بسیار مشکل بوده ثانیا شرایط و الزاماتی که بانک‌ها ایجاد کرده و جلوی پای تولیدکنندگان می‌گذارند بسیار زیاد است. در وهله بعدی امیدواریم دولت با رفع تحریم‌های ظالمانه یک جهش اقتصادی بزرگ ایجاد و اقتصاد کشور را در عرصه بین‌المللی وارد کند. در این صورت است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند رشد کنند. تحریم بسیار آسیب‌زننده بوده و‌ امیدواریم با درایت و تدبیر تیم اقتصادی دولت جدید، تحریم‌ها را به نفع اقتصاد کشور رفع کنند.

 چه میزان از فناوری‌های روز دنیا در زمینه تولید «قالب بتن» استفاده شده و در این زمینه با نمونه‌های مشابه خارجی قابل مقایسه هستیم؟

صنعت قالب بتن در دوران جنگ تحمیلی در کشور شکل گرفته و چند شرکت ایرانی مبادرت به تولید قالب بتن از روی نمونه‌های خارجی کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌های ما در این سال‌ها روی تولید قالب‌های مدولار یا سنتی تکیه کرده‌اند. متاسفانه در این صنعت شرکت‌های خوبی که می‌توانستند در بخش فناوری و تحقیق و توسعه وارد شوند و کار صادراتی انجام دهند،‌ این کار را انجام نداده‌اند و سال‌ها به خاطر بازار خوب ایران روی چند تیپ قالب مرسوم کار کرده‌اند و در حال حاضر تعدادی از آنها به علت از بین رفتن ثبات اقتصادی و حاکم شدن رکود، مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده‌اند.