عاملان فروش دنبال سود ۴۰درصدی هستند

پیوند زین‌العابدینی، مدیرعامل «سیمان آباده» به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بخش عمده شرکت‌های سیمانی اخیرا در بورس کالا پذیرش شده‌اند و متاسفانه در همین‌ مدت کوتاه عاملان عمده فروش سیمان دست به دست هم داده‌اند تا با اخلال در این بازار و برگشت به گذشته سهم خود را از دلالی افزایش دهند.  وی ادامه می‌دهد: سود عاملان سیمان به طور طبیعی باید ۵ تا ۱۰درصد باشد، اما این افراد به عددهای مذکور راضی نیستند و با تجربه به روال گذشته دنبال سودهای ۳۰ تا ۴۰درصدی هستند. این افراد در گذشته و در شرایطی که کارخانه‌ها برای خرید تجهیزات فرسوده دچار مشکلات‌ مالی بودند، با تخفیفات بسیار بالا سیمان را خریداری می‌کردند و با سود بسیار بالایی در بازار می‌فروختند. راه افتادن بورس کالا بساط این گروه را به خطر انداخته است.

 سیمان در زمستان گران می‌شود

زین‌العابدینی با بیان اینکه انتظارات تورمی ‌در تمامی ‌بازارها تاثیر‌گذار است، می‌گوید: با توجه به صحبت‌های برخی از مدیران که اخیرا با موضوع ارزان شدن سیمان در آینده مطرح می‌شود، خریداران دست نگه داشته‌اند که با قیمت‌های ارزان‌تر از بورس کالا سیمان بخرند، اما جا دارد به این دوستان اعلام کنم که با توجه به مشکل تامین مازوت در فصل زمستان و از طرفی کمبود ناوگان حمل در این فصل، قیمت‌ها در بورس کالا به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این مساله زمانی حادتر به نظر می‌ر‌سد که بدانیم ذخایر کلینکر شرکت‌ها تقریبا به پایان رسیده است و احتمالا در فصل زمستان باید کارخانه‌ها وارد تعمیرات اساسی و اوورهال خطوط تولید شوند.  وی با بیان اینکه تعیین نرخ پایه برای بورس سیمان نقض قوانین بازار است،  تصریح می‌کند: در حال حاضر سیمان در بازار جهانی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس بالای ۷۰ دلار است، اما در کشور ما در درجه نخست به دلیل نیاز داخلی امکان صادرات وجود ندارد. نکته دوم اینکه حتی به فرض تامین نیاز داخلی و افزایش تولید نسبت به تقاضای داخلی، شرایط موجود مانند حمل تا مبادی صادراتی دچار مشکلات عدیده‌ای است. در چنین شرایطی توان شرکت‌های داخلی روز به روز تحلیل می‌رود و حتی در آینده توانایی تعمیر تجهیزات خود را ندارند.

 سود‌آوری بدون توجه به ارزش جایگزینی

زین‌العابدینی مانند بسیاری از شرکت‌ها موضوع صورت‌های مالی شرکت‌های سیمانی را پیش می‌کشد و می‌افزاید: واقعیت این است که با توجه به ارزش جایگزینی شرکت‌های سیمانی، به صراحت می‌توان گفت همه زیان‌ده هستند و این واقعیتی است که با یک ضرب و تقسیم ساده قابل اثبات است، اما برخی از مدیران عمدتا دولتی قصد دارند با ارائه صورت‌حساب‌هایی که در آنها خبری از استهلاک واقعی و همچنین ارزش جایگزینی کارخانه نیست، برای خوش‌آمد مدیران بالادست یا سهامداران‌شان سودآوری کاذب را ارائه کنند. همین حالا انبارهای تجهیزات شرکت‌های سیمانی خالی است و کارخانه‌ها فرسوده شده‌اند که این اتفاق در آینده ادامه حیات را دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد کرد. انتظار ما از مدیران این است که تا دیر نشده فکری به حال این مساله بکنند.

وی همچنین به عملکرد انجمن صنفی صنعت سیمان می‌پردازد و می‌گوید: معتقدم افرادی که در این انجمن طی یک دهه گذشته بوده‌اند، قطعا زحماتی کشیده‌اند، اما متاسفانه بیشتر این زحمات و سیاست‌های انجمن در خدمت دولت بوده نه تولیدکنندگان. متاسفانه در تصمیم‌گیری‌ها هم به بخش خصوصی کم‌توجهی شده و به همین دلیل اغلب سیاستگذاری‌ها منافع این بخش را تامین نکرده است. به طور نمونه طرح تنظیم بازار سیمان که به‌رغم انتقادات صریحی که به این طرح از طرف بنده و سایر افراد وارد بود، به شکل مورد نظرشان اجرایی شد که نتایج خوبی به همراه نداشت. از این گذشته چرا انجمن سیمان تا این حد در خصوص اطلاع‌رسانی‌های مشکلات صنعت ضعیف عمل می‌کند؟! چرا مطلبی مانند مساله ارزش جایگزینی روز و سودهای غیرواقعی شرکت‌ها در رسانه‌ها برای آگاهی مسوولان مجلس و وزارت صمت در طول این سالیان متمادی و همچنین امروز که صنعت سیمان با هجمه‌های مختلف روبه‌رو است، توضیح داده نمی‌شود؟! بخش اعظم سهامداران صنعت سیمان به طور مستقیم مردم هستند و متضرر شدن این صنعت، یعنی ضعیف‌تر شدن مردم و امیدوارم انجمن کارفرمایی صنعت سیمان در دوره جدید نگاهی نو به مشکلات صنعت سیمان داشته باشد.

 تاثیر مهم بورس کالا برای شفاف‌سازی

عباس صفایی‌زاده، مدیر‌عامل شرکت سیمان مند دشتی نیز می‌گوید: بورس کالا بازاری سازمان یافته است که مانند بورس اوراق بهادار، کالاهایی مشخص و با روش‌هایی از پیش تعیین شده در آن معامله می‌شوند بنابراین نقش مهم و تاثیرگذاری در شفاف‌سازی در صنعت و بازار سیمان دارد.

وی اضافه می‌کند: این بازارها در برخی کشورهای دنیا قدمتی بیش از یک قرن دارند و کارآمدی خود را اثبات کرده‌اند، بنابراین جای نگرانی در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت سیمان مند دشتی خاطر نشان می‌کند: ناکارآمدی روش‌های معامله در بازارهای سنتی در بخش‌های عرضه و تقاضا و عدم شفافیت در فرآیند کشف قیمت باعث ناتوانی نهادهای مسوول بر نظارت دقیق بر قیمت‌ها برای جلوگیری از تضییع حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود. شرکت سیمان مند دشتی نیز همپای دیگر شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ سیمان غدیر با هدف شفاف‌سازی قیمت‌ها، حذف واسطه‌های غیر ضروری و ایجاد ارتباط مستقیم با خریداران و توزیع‌کنندگان واقعی سیمان، وارد بورس کالا شده است و متناسب با نیاز بازار نسبت به عرضه محصولات خود در بورس اقدام می‌کند.