افزایش ۷ میلیارد دلار  ارزش   به ذخایر کشور  

وجیه‌الله جعفری، در مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو عنوان کرد: سال ۱۳۹۹، اقدامات توسعه‌ای مختلفی در حوزه اکتشاف انجام گرفت که منجر به اکتشاف پهنه‌های جدید، پی‌جویی و دریافت گواهی کشف و درنتیجه ذخیره‌های جدید شد. جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر، حدود ۷میلیارد دلار  ارزش برجای جدید به ذخایر کشور افزوده شد. ذخیره موجود ارزش برجای ۱۰ ماده معدنی اکتشاف شده جدید،  ۳۹میلیارد دلار است. وی همچنین با اشاره به اکتشاف عناصر کمیاب اظهار کرد: برنامه توسعه عناصر کمیاب در سال ۱۳۹۹ ادامه داشت و توجه به عناصر استراتژیک، جزو برنامه‌های امسال است. رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه عنوان کرد: چین و کشورهای دیگر در دو حوزه کربن صفر و ضایعات صفر در فرآوری بخش معدن و صنایع معدنی فعالیت می‌کنند که نیاز است ما هم در این زمینه اقدام کنیم. برنامه ما، توجه به این دو موضوع است و بدون شک، در صورت بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های جدید، هوشمندی نسل ۴ و برنامه‌های دیگر به این اهداف می‌رسیم و از دنیا عقب نخواهیم افتاد.

 سال گذشته ۵/ ۳ میلیارد دلار طرح افتتاح شد

همچنین مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو در مجمع عمومی سالانه ایمیدرو عنوان کرد: طی ۵ ماه سال‌جاری ۵میلیارد دلار صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از رشد ۱۳۰درصدی است.

سمیه خلوصی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۵/ ۳میلیارد دلار طرح افتتاح شد که از پروژه‌های شاخص آن می‌توان به آلومینیوم جنوب، انتقال آب خلیج‌فارس، کنسانتره و گندله منطقه سنگان و طرح‌های توسعه مس نام برد.

وی با اشاره به این موضوع که برنامه افتتاح ۹/ ۱میلیارد دلار طرح در سال‌جاری در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سرب و روی مهدی‌آباد با سرمایه‌گذاری ۲۵۰میلیون دلاری، برجسته‌ترین پروژه‌ای است که تا آخر امسال تکمیل می‌شود. همچنین اکتشاف پهنه‌ها در فازهای شناسایی و پی‌جویی در ۳۰ استان شامل ۱۳۴ پهنه بیش از ۶۶۴ هزار کیلومتر مربع گستره کشور در حال اجراست که ۸۲ درصد آن تکمیل شده است.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با اشاره به سایر اقدامات ایمیدور در سال گذشته عنوان کرد:  توانمندسازی بخش معدن از طریق هدایت منابع مالی شرکت‌ها در بانک‌ها، تشکیل شرکت سهامی عام پروژه و آمادگی عرضه آن در بورس، برگزاری دوره‌های آموزشی برای بخش‌خصوصی، توسعه ساخت داخل و توسعه اکتشاف و زیربناها، بخشی از اقدامات ایمیدرو طی سال گذشته بوده است که امسال نیز ادامه خواهد داشت.