چگونگی و نحوه تعامل اقتصادی دولت تاجیکستان با گروه بهمن از جمله موضوعاتی بود که در دیدار معروف عبدالرحمان‌اف معاون سفیر تاجیکستان و بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن مورد رایزنی و گفت وگو قرار گرفت.

 مسیر همکاری مشترک با گروه بهمن را هموار می‌کنیم

عبدالرحمان‌ اف، معاون سفیر تاجیکستان در حاشیه این بازدید گفت: محصولات گروه بهمن دقیقا مطابق با استانداردهای روز جهان تولید می‌شود. وی با تاکید بر اینکه خودروهای تولید شده گروه بهمن برای بازارهای خارجی مناسب است، افزود: پیرو این بازدید و دیدار و رایزنی با مدیران ارشد گروه بهمن، تلاش می‌کنیم زمینه همکاری مشترک تجاری و نیز زمینه سرمایه گروه خودروسازی بهمن در تاجیکستان را فراهم آوریم. معاون اول سفیر تاجیکستان در ایران با انتقاد از اینکه طی ۸ سال گذشته مبادلات تجاری میان تهران و دوشنبه از ۳۰۰میلیون دلار به کمتر از ۶۰ میلیون دلار کاهش یافت، بیان کرد: باید به توسعه مناسبات اقتصادی ایران و تاجیکستان توجه ویژه‌ای شود و شاهد فصلی دیگر از روابط و مناسبات تجاری دو کشور باشیم.

عبدالرحمان‌اف به سفر رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان برای حضور در نشست شانگهای اشاره و تصریح کرد: یکی از اهداف مهم در سفر اخیر آیت الله رئیسی به دوشنبه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه بالاخص با کشور دوست، همزبان و هم فرهنگ جمهوری تاجیکستان بود.

وی با تاکید بر اینکه تاجیکستان از همکاری مشترک با شرکت‌های ایرانی که به‌ویژه در صنعت خودرو فعال هستند، استقبال می‌کند خاطرنشان کرد: گروه خودروسازی بهمن یکی از شرکت‌های مورد هدف برای همکاری مشترک است و امیدواریم زمینه این همکاری فراهم شود و به ‌طور حتم تاجیکستان در تمام زمینه‌های تجاری و اقتصادی مشترک آماده همکاری است. در ضمن آنچه در روابط جمهوری اسلامی ‌ایران و جمهوری تاجیکستان حائز اهمیت است؛ اینکه روابط دو کشور دوست تهران-دوشنبه که اشتراکات زبانی و فرهنگی زیادی با یکدیگر دارند از اهمیت بسزایی برخوردار است، این موضوع در سفر چند روز گذشته رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان جهت شرکت در نشست شانگهای و دیدار با عالی‌ترین مقامات این کشور مورد تاکید قرار گرفت. چنان که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از دیدار دوجانبه با امامعلی رحمان، مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور و همچنین امضای اسناد همکاری‌های دو جانبه، در نشست خبری مشترک با همتای تاجیک خود با تاکید بر اینکه دو کشور از ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری برخوردارند، بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد. جمهوری تاجیکستان با داشتن حدود ۱۴۳هزار کیلومتر مربع مساحت و جمعیتی بیش از  ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آسیای میانه جای دارد و با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب و شمال، قرقیزستان از شمال و جمهوری خلق چین از شرق، هم‌مرز است. در این میان، گسترش روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان و افزایش سطح تجاری اولویت اصلی خواهد بود که در صورت توافقات طرفین در حوزه خودروسازی می‌تواند سهم تجاری بیشتری از مناسبات اقتصادی تهران-دوشنبه برای کشورمان به ارمغان آورد.