دورخیز مادیران برای سهم‌خواهی از بازار لوازم خانگی

شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیران) که روزگاری از بازیگران صنعت نمایشگر، تلویزیون و ماشین‌های اداری بود، اکنون کار خود را به صنعت لوازم خانگی توسعه داده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برای کسب سهم از این بازار دورخیز کرده است. همکاری مشترک مادیران با TCL، این فرصت را فراهم آورده تا دانش و تخصص این شرکت بین‌المللی، در تولید محصولات این شرکت هم به کار گرفته شود. برند TCL اکنون با داشتن سهم بازار حدودا ۱۱درصدی از بازار جهانی تلویزیون، یکی از سه شرکت برتر تولیدکننده تلویزیون‌های هوشمند در جهان به حساب می‌آید.

 تاکید بر کیفیت و قیمت مناسب

مادیران از دو سال گذشته، با دو برند ایکس ویژن و تی‌سی‌ال (TCL) فعالیت خود را در بازار لوازم خانگی نیز آغاز کرده است. محمود قهاری، مدیرعامل شرکت صنایع لوازم خانگی مادیران در تشریح فعالیت اخیر این شرکت در حوزه لوازم خانگی به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در ابتدای ورود به این بازار و در دو سال اخیر، تمرکز ما عمدتا بر تولید ماشین لباسشویی و یخچال بود و از حدود چند ماه پیش تولید کولرگازی را نیز آغاز کرده‌ایم.

وی می‌افزاید: کولر گازی‌های تولیدی با برند TCLبه بازار عرضه خواهد شد و یخچال‌ها و لباسشویی‌های تولیدی مادیران، عمدتا تحت برند ایکس ویژن و TCL تولید می‌شوند. وی استراتژی مادیران در بازار لوازم خانگی کشور را تولید محصولاتی با قیمت مناسب و کیفیتی بالا می‌داند و می‌افزاید: مثلا در حال حاضر یخچال سایدبای‌ساید تولید ایکس ویژن با قیمت حدودا ۱۶میلیون در بازار موجود است. درحالی که یخچال‌های تولیدی دیگر برندها در این رده قیمتی محدود به یخچال فریزرهای معمولی است که فریزر در قسمت بالا یا پایین دستگاه تعبیه می‌شود. اما ما با برند ایکس ویژن شرایطی ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم با قیمتی بسیار مناسب یخچال سایدبای‌ساید تولید کنیم.

مدیرعامل صنایع لوازم خانگی مادیران با بیان اینکه مدت کمی ‌از آغاز فعالیت این شرکت در حوزه لوازم خانگی می‌گذرد، می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۳ به یکی از برندهای شناخته‌شده و شاخص بازار تبدیل شویم و بتوانیم سهم قابل توجهی از فروش این بازار را از آن خود کنیم. قهاری تصریح می‌کند: در این مدت به دلیل آنکه در ابتدای مسیر بودیم، حجم تولیداتمان چندان بالا نبود؛ اما در اواخر سال ۹۹ توانستیم حجم نسبتا خوبی ماشین لباسشویی و یخچال روانه بازار کنیم. وی معتقد است داشتن شبکه گسترده نمایندگی و سابقه طولانی این برند در صنعت الکترونیک، موجب شده تا استقبال مصرف‌کنندگان از تولیدات این مجموعه خوب باشد.

 کسب سهم بازار

با وجود آنکه رقم کاملا دقیقی درباره تعداد دستگاه‌هایی که سالانه در هر کدام از گروه‌های محصولی لوازم خانگی به فروش می‌رسد موجود نیست، اما به کمک تحقیقات بازاری که شرکت‌ها انجام می‌دهند، می‌توان به برآوردی حدودی از حجم بازار کشور در این گروه‌ها پی برد. قهاری در این باره می‌گوید: نیاز سالانه بازار کشور به ماشین لباسشویی حدودا یک میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه و نیاز بازار به یخچال  حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه است. وی می‌افزاید: حدود ۷۰درصد از ظرفیت هر کدام از این بازارها در اختیار تولیدکنندگان داخلی و مابقی به محصولات چندین برند خارجی اختصاص دارد. بر اساس اعلام مدیران این شرکت، پیش‌بینی می‌شود مادیران بتواند تا دو سال آینده سهم ۱۰ تا ۱۵درصدی از بازار یخچال و لباسشویی کسب کند.

 ابعاد همکاری مادیران با TCL

مادیران مدتی است همکاری مشترکی را با برند TCL آغاز کرده است و بخشی از محصولات تولیدی توسط این شرکت، تحت برند TCL به بازار عرضه می‌شوند. این برند را می‌توان یکی از شاخص‌ترین بازیگران جهانی صنعت تلویزیون و نمایشگرهای هوشمند به حساب آورد.  طبق آمارهای ارائه شده در وب‌سایت TCL، این شرکت در سال ۲۰۲۰ با داشتن سهم ۷/ ۱۰ درصدی از بازار جهانی تلویزیون، در رتبه سوم پرفروش‌ترین برندهای تلویزیون در سراسر جهان قرار گرفته است. با این حال قدرت این برند محدود به بازار تلویزیون نیست. قهاری با اشاره به سابقه خوب TCL در زمینه تولید برخی کالاها مانند تلویزیون و کولر گازی می‌گوید: پیش‌بینی ما این است که کولرگازی‌های تولیدی مادیران که قرار است با برند TCL وارد بازار شوند، با استقبال خوبی مواجه شوند. وی دلیل این امر را سابقه این برند در بازار این گروه کالایی دانسته و می‌گوید: افزون بر سابقه خوب TCL در تولید کولرگازی، چنانچه محصولاتمان وارد فروشگاه‌ها شوند و مردم کیفیت این محصولات را از نزدیک ببینند، خود به کیفیت ساخت آن پی خواهند برد و همین می‌تواند نقش بسزایی در جلب اعتماد آنها داشته باشد.  

 گسترش تنوع محصولات

صنعت لوازم خانگی را می‌توان به چند زیر‌مجموعه تقسیم کرد. برخی شرکت‌ها به صورت تخصصی در زمینه تولید محصولات بزرگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و... فعالیت می‌کنند. برخی دیگر لوازم متوسطی مانند مایکروفر نیز در محصولات خود دارند و برخی تولیدکننده لوازم خانگی کوچکی مانند اتو، چای‌ساز، آبمیوه‌گیری، مخلوط‌کن و... به حساب می‌آیند. مدیر صنایع لوازم خانگی مادیران در پاسخ به سوال دیگری که آیا مادیران برنامه‌ای برای ورود به صنعت لوازم خانگی کوچک و متوسط دارد یا فعالیتش را به تولید لوازم خانگی بزرگی مانند یخچال و لباسشویی محدود نگه خواهد داشت، می‌گوید: به طور کلی صنعت لوازم خانگی کشور به شدت درگیر بحران قاچاق است و این امر در لوازم خانگی کوچک و متوسط بسیار محسوس‌تر است.

وی تصریح می‌کند: درحال حاضر، با وجود آنکه محصولاتی مانند یخچال و ماشین لباسشویی، اقلامی ‌به شدت حجیم و سنگین هستند، اما به راحتی قاچاق شده و به وفور در بازار یافت می‌شوند. وجود غیررسمی ‌همین کالاهای قاچاق در بازار، به شدت به ضرر تولیدکنندگان داخلی است، زیرا این کالاهای قاچاق بدون اینکه هیچ گونه عوارض و مالیاتی پرداخت کنند، می‌توانند با هزینه کمتری به بازار برسند و همین تعادل قیمتی بازار را به هم می‌زند. وی با تاکید بر اینکه قاچاق لوازم خانگی کوچک و متوسط به مراتب ساده‌تر از لوازم خانگی بزرگ است می‌گوید: تا زمانی که بحران قاچاق گریبانگیر صنعت لوازم خانگی کشور است، نمی‌توان دست به چنین ریسکی زد و به این حوزه ورود کرد.

قهاری در ادامه تاکید می‌کند: البته نمی‌توان قطعی گفت قصدی برای تولید اقلام جدید نداریم، اما اکنون ترجیح می‌دهیم در ورود به بازارهای جدید عجله نکنیم و تمرکز و انرژی خود را بر توسعه و عرضه مدل‌های متنوع در همین گروه کالاهای تولیدی بگذاریم.

 چالش‌های تولید

فشارهای وارده بر تولیدکنندگان داخلی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی در این سال‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست. محدودیت‌های اعمال شده باعث شده تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای راه‌اندازی خطوط تولید به شدت دشوار شود و خرید بسیاری از قطعات جز با ورود چند واسطه به زنجیره تامین ممکن نباشد. گذشته از هزینه‌های سربار ناشی از ورود این واسطه‌ها به زنجیره تامین که نهایتا هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده نهایی را متضرر می‌کند، افزایش هزینه‌های حمل در زمان پاندمی ‌کرونا نیز معضل دیگری برای صنایع شد.

قهاری با انتقاد از شرایط ایجاد شده برای تولیدکنندگان داخلی و فعالان صنایع مختلف می‌گوید: دشواری در تخصیص ارز، خواب سرمایه تولیدکنندگان، افزایش قابل توجه هزینه‌های داخلی شرکت‌ها به دلیل تورم، بوروکراسی‌های نفس‌گیر در بخش‌های مختلف، تعدد تصمیم‌گیران و نبود سیاست واحد و همگام که ناشی از نبود هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف است، تنها شمار محدودی از انبو ه مشکلاتی هستند که یک تولیدکننده با آن سر و کار دارد. وی با تاکید بر اهمیت اصلاح سیاست‌های خارجی کشور و به‌کارگیری مدیران زبده برای اداره امور می‌گوید: چنین اصلاحاتی می‌تواند بهبودهای قابل توجهی در وضعیت صنایع مختلف کشور از جمله لوازم خانگی ایجاد کند. وی با اشاره به آسیب‌های وجود کالاهای قاچاق در بازار کشور، بر لزوم ایجاد راهکاری کارآمد برای کنترل این معضل تاکید می‌کند.

 بازگشت بازیگران خارجی به بازار

رویکرد سیاستگذاران در سال‌های اخیر به بحث تولید ملی با انتقادات زیادی همراه بوده است. محدود کردن انتخاب مصرف‌کننده نهایی و ایجاد بازاری غیررقابتی به بهانه حمایت از تولید ملی، سیاستی است که ناکارآمدی آن به اثبات رسیده است. مدیر صنایع لوازم‌خانگی مادیران با تاکید بر لزوم احترام به حق انتخاب مصرف‌کننده و حضور انواع برندها در بازار می‌گوید: لازم است سیاست‌های آتی به گونه‌ای تنظیم شوند که اولا شرکت‌های خارجی به سادگی بازار کشور را ترک نکنند و ثانیا با صرف هزینه‌های چشمگیر برای تبلیغات، تعادل بازار را به هم نزنند.

قهاری تاکید می‌کند که با اعمال محدودیت‌های مشخص برای تبلیغات برندهای خارجی در بازار کشور یا اعمال تعرفه‌های تبلیغی متفاوت، می‌توان از تولیدکنندگان ایرانی حمایت کرد. وی معتقد است برندهای کره‌ای در سال‌های حضور خود در ایران با صرف هزینه‌های بسیار بالا برای تبلیغات، نه تنها ذائقه بازار را تحت تاثیر قرار می‌دادند، بلکه هزینه‌های تبلیغ را نیز بالا می‌بردند. به گونه‌ای که تولیدکنندگان ایرانی توان رقابت برای یافتن فرصت تبلیغی مناسب را پیدا نکرده و در نهایت سهم قابل توجهی از بازار را از دست می‌دادند. این فعال صنعت لوازم خانگی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در چند سال اخیر در شرکت‌های مختلف تولید لوازم خانگی کشور شکل گرفته می‌گوید: پیشرفت‌های تولیدکنندگان ایرانی در دو، سه سال اخیر چشمگیر بوده و اکنون محصولات ایرانی توان رقابت با برندهای خارجی را دارا هستند. وی معتقد است بهترین نوع بازگشت برندهای خارجی به بازار کشور آن است که آنها ملزم به سرمایه‌گذاری در بخش تولید کشور شوند و در مشارکت با تولیدکنندگان ایرانی، به سمت تولید واقعی و فعالیت اقتصادی سالم در ایران سوق داده شوند.

 لزوم سرمایه‌گذاری بر صنایع پایه

قهاری در پایان با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای افزایش عمق تولید در گروه محصولاتی مانند یخچال و ماشین لباسشویی می‌گوید: در صنایعی مانند پتروشیمی‌ و فلزات، پتانسیل‌های بسیار زیادی وجود دارد. چنانچه بتوانیم در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری و از ظرفیت‌های صنایع پایه کشور استفاده کنیم، می‌توانیم بخشی از مواد اولیه و قطعاتی را که اکنون از خارج وارد می‌شود بومی‌سازی کنیم و به این ترتیب، تا ۷۰درصد از فرآیند تولید یک یخچال را در داخل کشور عملیاتی کنیم.

مدیرعامل صنایع لوازم خانگی مادیران با اشاره به آمادگی این شرکت برای ورود به بازارهای بین‌المللی و صادرات به دیگر کشورها می‌گوید: از ابتدا ما با داشتن چشم‌انداز برای انجام صادرات، مجموعه‌های تولیدی خود را در مناطق آزاد احداث کردیم. چنانچه سیاست‌های بین‌المللی به گونه‌ای تعدیل شود که بتوان با کشورهای دیگر برای رفع تحریم‌ها به توافق رسید، می‌توانیم از این فرصت نیز استفاده کرده و درآمد ارزی ایجاد کنیم.

این فعال صنعت لوازم خانگی با اشاره به تاثیر رفع تحریم‌ها در بهبود شرایط اقتصادی جامعه می‌گوید: بدون شک با بهبود شرایط اقتصادی، قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد و همین کمک می‌کند تا رکود موجود در بازار از بین برود. از طرف دیگر، با کاهش قیمت ارز پس از حصول توافق، قدرت تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه، سرمایه‌گذاری‌های جدید و راه‌اندازی خطوط تولید پیشرفته افزایش می‌یابد.

Untitled-1