بر اساس گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، تحلیل‌های موسسه Deloitte پیش‌بینی می‌کند فروش سالانه جهانی خودروهای برقی از ۵/ ۲میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ به ۱/ ۳۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۳۰ یا حدود ۲۹درصد از کل خودروهای فروخته شده برسد. این رشد فرصت بزرگی را برای شرکت‌های خودروسازی برقی ایجاد می‌کند که می‌توانند محصولات محبوب بسازند و بازار این خودروها را سودآور کنند. در حالی که تسلا بیشترین توجه را در این صنعت به خود جلب کرده، به نظر می‌رسد فیسکر، جنرال موتورز و  Proterra  سهامی هستند که امروز سرمایه‌گذاران باید برای خرید آنها تصمیم جدی اتخاذ کنند.  

 فیسکر

یکی از بی‌نظیرترین مدل‌های تجاری در خودروهای برقی، خودروهای Fisker هستند. این شرکت به‌رغم اکثر رقبا کارخانه‌ای نمی‌سازد و حتی شبکه خدماتی نیز ایجاد نکرده است. در عوض، این شرکت بیشتر زنجیره ارزش خود را روی برون‌سپاری متمرکز کرده که به جز صندلی خودروها و فرآیندهای فروش و بازاریابی مابقی توسط شرکت‌های دیگر ارائه می‌شوند. مدیرعامل این شرکت می‌گوید: هدف ما این است که به طور موثری بتوانیم بقیه تجارت خود را به صورت کالای با ارزش ارائه دهیم و به واسطه طراحی و برندسازی خودروهای برقی به ارزش دست یابیم. این مدل تجاری بسیار قانع‌کننده است، زیرا به فیسکر این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر از رقبا با سرمایه کمتر و ریسک مالی اندک آن را تجاری‌سازی کند. همچنین داشتن کارخانه و خط تولیدی در واقع یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که خودروسازان می‌توانند در صورت کاهش تقاضا دچار رکود شوند و فیسکر آن را نخواهد داشت. خطری که برای فیسکر وجود دارد این است که زیرساخت کافی برای فعالیت در این تجارت را نخواهد داشت. این شرکت برای ساخت وسایل نقلیه و حتی ارائه خدمات به پیمانکاران متکی است که این امر می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه‌های ناهماهنگ در زنجیره ارزش این شرکت شود. اما با توجه به این موضوع، من فکر می‌کنم این سهام بازهم ارزش شرط‌بندی دارد.

 جنرال‌موتورز

بنابر اظهارات جنرال‌موتورز، این شرکت پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۵ یک شرکت تولید‌کننده خودروهای تمام الکتریکی باشد و ۳۵ میلیارد دلار برای تحقق این برنامه هزینه می‌کند، اما تنها خودروهای جنرال موتورز نیستند که آن را به یک سهام ارزشمند در زمینه خودروهای EV تبدیل می‌کنند، بلکه مالکیت اکثریت این غول خودروسازی بر شرکت تولیدکننده خودروهای خودران Cruise نیز دلیل آن است که این امر می‌تواند صنعت خودرو را به طور واقعی تحت تاثیر قرار دهد. جنرال موتورز خودروی Cruise Origin سفارشی را از طریق شرکت کروز توسعه داده است، یک خودروی برقی که فرمان ندارد و انتظار می‌رود یک میلیون مایل مسافت طی کند. جنرال موتور تامین‌کننده اورجین برای کروز خواهد بود و همچنین در تامین مالی آن نیز کمک خواهد کرد. در صورت افزایش استفاده از خودروهای خودران، جنرال موتورز نه تنها یک تامین‌کننده مهم برای این وسایل نقلیه خواهد بود، بلکه می‌تواند یک شرکت پیشرو در فناوری رانندگی خودران نیز باشد. من فکر می‌کنم جنرال موتورز چندین راه دارد که می‌تواند از رشد خودروهای برقی سود ببرد. ممکن است خودروهای برند GM یکی از این راه‌ها باشند، اما اگر آینده حمل و نقل در دستان خودروهای خودران باشد، کروز اورجین می‌تواند یکی از محصولات مهم آینده خودروهای برقی باشد.

 پروترا

یکی از بازارهای احتمالی بزرگ خودروهای برقی، اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه تجاری بزرگ هستند، جایی که Proterra یک بازیگر مهم و قدیمی‌ در آن است. این شرکت خط اختصاصی تولید اتوبوس‌های برقی خود به نام ZX۵ را راه‌اندازی کرده است، اما در حال حاضر برای انواع خودروهای صنعتی، از اتوبوس گرفته تا خودروهای ساختمانی، موتورهای محرکه تولید می‌کند. نکته جالب در مورد استراتژی Proterra این است که به این شرکت اجازه می‌دهد در یکی از زیرمجموعه‌های بازار خودروهای برقی یعنی تولید پیشرانه‌ها به طور تخصصی فعالیت کند، در حالی که سایر قسمت‌های تولید خود مانند بیل مکانیکی و اتوبوس‌های مدرسه را به شرکای متخصص دیگر خود واگذار می‌کند. برند Proterra در بازار خودروهای الکتریکی بسیار جدید است و در سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ تنها ۵۹میلیون دلار درآمد کسب کرد و یک حاشیه سود ناخالص ۲درصدی ایجاد کرد، اما وقتی پروژه بزرگ برق‌رسانی به خودروهای صنعتی آغاز شود، این شرکت می‌تواند تامین‌کننده اصلی برای این صنعت مهم باشد و به همین دلیل است که سهام این شرکت به عنوان یک سهام برتر در زمینه خودروهای برقی  امروز مطرح است. مردم به وضوح طرفدار خودروهای برقی هستند و فیسکر، GM و پروترا مدل‌های تجاری قدرتمندی را برای پیروزی در این بازار در اختیار دارند. به همین دلیل آنها بهترین گزینه‌ها برای رشد این صنعت در دهه آینده هستند.