21 copy

کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران با در اختیار داشتن رتبه یک در صنعت حمل و نقل ایران طبق آخرین رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی از نظر شاخص فروش و درآمد در رتبه 26 در بین 100شرکت برتر قرار دارد. درسال 99 حدود 19درصد از حمل محصولات وارداتی و صادراتی غیرنفتی در بنادر شمالی و جنوبی کشور توسط این شرکت انجام شده است.

با استمرار تحریم‌های نفتی، محدودیت‌های بندری و تجاری برای کشتی‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر اصلی چین از سال  99تا کنون و کاهش حمل‌‌ونقل در نتیجه بیماری کرونا و نیز موانع موجود بر سر راه در اجرایی‌سازی قراردادها با طرفین خارجی  استمرار نقش گروه کشتیرانی جمهوری ‌اسلامی ایران در حفظ جریان پایدار تجاری کشور، مسلما حمایت‌های دولت و مسوولان ذی‌ربط را می‌طلبد.

مدیریت تامین و مصرف سوخت از جمله استراتژی‌های این شرکت است به گونه‌ای که در راستای اجرای موفق و کامل الزامات بین‌المللی بیش از 80درصد از سوخت کم سولفور مورد نیاز ناوگان از داخل کشور تامین می شود. قریب 95درصد از ملزومات مورد نیاز ناوگان از داخل تامین و حدود 100درصد نیاز پرسنلی ناوگان نیز از داخل تامین می‌شود که از دیگر ویژگی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است. مدیریت هزینه‌های بندری، نمایندگی‌ها، هزینه‌های اداری و تشکیلاتی، مدیریت هزینه‌های فنی و تامین نیرو، تامین ملزومات و تعمیرات، تنظیم ارتباطات عملیاتی و مالی بین کسب و کارها در راستای حذف هزینه‌های زائد از جمله استراتژی‌های پیگیری شده از طرف شرکت است.

شرکت حمل‌ونقل کانتینری با 7/ 86هزارمیلیارد ریال، شرکت حمل فله با 3/ 28هزارمیلیارد ریال، کشتیرانی دریای خزر با 7/ 4هزارمیلیارد ریال،کشتیرانی والفجر با 3/ 4هزارمیلیارد ریال، شرکت جنوب خط ایران 6/ 3 و سرمایه‌گذاری کشتیرانی با 1/ 2هزارمیلیارد ریال درآمد در سال 99 مهم‌ترین شرکت‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران از نظر فعالیت بوده‌اند. درآمد عملیاتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران در انتهای خرداد سال 1400 حدود 20هزارمیلیارد ریال بود که نسبت به سال مالی گذشته 79درصد افزایش داشته است. بخش عمده این افزایش ناشی از افزایش درآمد زیرمجموعه‌ها بوده است. همچنین هزینه‌های عملیاتی این شرکت 6/ 4هزارمیلیارد ریال است که نسبت به سال قبل حدود 76درصد افزایش یافته و این امر نشان‌دهنده افزایش نسبی بهره‌وری شرکت است. درمجموع فعالیت‌های گروه نیز درآمد‌های عملیاتی  5/ 155هزارمیلیارد ریال است که نسبت به سال مالی گذشته حدود 28درصد افزایش یافته. البته افزایش نرخ ارز مهم‌ترین عامل این افزایش بوده که باید به آن توجه کافی داشت. هزینه‌های عملیاتی در همین بازه 8/ 128هزار میلیارد ریال بود که 30درصد افزایش نشان می‌دهد.

هزینه‌های مالی نیز در این بازه 38درصد افزایش یافت که آن هم ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است. درنتیجه، افزایش نرخ ارز، استهلاک در عملکرد کلی گروه را افزایش داده و بر هزینه‌ها بیشتر از درآمدها تاثیرگذار بوده است. در جدول (1) برخی از مهم‌ترین نسبت‌های مالی «حکشتی» آورده شده است. طبق جدول، نسبت جاری برای این شرکت کاهش یافته که نشان می‌دهد از قدرت پرداخت بدهی‌های جاری این شرکت کاسته شده است. این می‌تواند به دلیل کاهش منابع مالی دردسترس شرکت یا کاهش سرمایه در گردش شرکت باشد. نسبت جاری نشان‌دهنده توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری است. این نسبت هرچه به یک نزدیک‌تر باشد وضعیت مناسب‌تری را نشان می‌دهد. همچنین نسبت گردش حساب‌های دریافتنی نیز نسبت به دو سال قبل کاهش یافته است (سال 98 این نسبت در حدود 77/ 2بود).

کاهش این نسبت به معنای کاهش دوره‌های  وصول مطالبه‌ها  در دوره زمانی یک ساله است. این موضوع می‌تواند ریسک شرکت را کاهش دهد و توان اجرایی را بالا ببرد. نسبت بدهی نیز در حالت کلی تغییر چندانی نداشته و بهتر است این نسبت را در بازه یک‌ساله مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی شرکت در سال مالی منتهی به خرداد امسال 5هزار و 800 میلیارد ریال سود شناسایی کرده که نسبت به سال مالی قبل حدود70درصد رشد داشته. EPS این شرکت 724ریال، سود پایه هر سهم درسال مالی گذشته 329ریال، نسبت قیمت به سود 3/ 20 و ارزش بازاری تا پایان شهریورماه در حدود 316هزار میلیارد ریال است.