عضو هیات‌مدیره بیمه ایران به تشریح جزئیات سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های خرد و کلان بیمه ایران در نیمه نخست امسال پرداخت و نهایی شدن تدوین سند راهبردی بیمه ایران را گامی‌بزرگ در خودکفا شدن شرکت در تهیه و تنظیم و تدوین اسناد بالادستی و کاربردی دانست.

یکتا اشرفی، که از راهبران کلیدی تدوین سند راهبردی بیمه ایران بوده است، با اشاره به حاکمیت خردجمعی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در بیمه ایران، سند راهبردی را نقشه راه آینده شرکت برای ترسیم چشم‌انداز‌ها، ماموریت‌ها و برنامه‌های عملی آن در آستانه ورود به برنامه هفتم توسعه کشور خواند و افزود: لزوم تغییر نگاه به بازارهای مالی و نقش صنعت بیمه و شرکت سهامی‌بیمه ایران با توجه به تحولات عظیمی‌که در این بازارها رخ داده و اقتصاد دیجیتال و بازارهای الکترونیک در آن حاکمیت مطلق یافته‌اند، بیمه ایران را به بازبینی برنامه‌های قبلی و به ویژه تجدید نظر در سند راهبردی پیشین که در زمان خود بسیار خوب هم طراحی شده، اما در فرآیند اجرا قرار نگرفته بود، ملزم کرد که این فرآیند پیچیده و سنگین در نیمه نخست امسال با بسیج تمامی‌نیروهای شرکت با موفقیت انجام شد.

عضو هیات مدیره بیمه ایران گفت: به این ترتیب، ۶ برنامه استراتژیک بر مبنای راهبردهای توسعه برونگرا با نوآوری باز، انسجام سازمانی و توسعه سرمایه انسانی و ۸ مگا پروژه با محوریت تحول دیجیتال و تحقق شمول مالی که در جهت تقویت و تکمیل سامانه‌های هوشمند، ایجاد ساختارهای منتهی به بیمه گری دیجیتال، توانمند سازی سرمایه‌های انسانی و توسعه و ارتقای  بیمه‌های زندگی است، در این سند غلتان و پویا که هر ۶ ماه قابل بازبینی و اصلاح است و اهداف و عملکردها را بر اساس نظام‌نامه تدوین شده مورد پایش و در صورت نیاز مورد بازبینی قرار می‌دهد، گنجانده شد تا چراغ راه فروزانی برای آینده بیمه ایران باشد.

اشرفی، یکی از مشکلات اساسی شرکت در سال‌های اخیر را که به دلایل مختلف، از جمله تغییرات زیاد مدیریتی، پدید آمده و موجبات دل آزردگی سرمایه انسانی بیمه ایران را فراهم کرده بود، شیوه نامناسب و نامتناسب استخدام‌ها و قراردادها و شائبه وجود تبعیض در این زمینه، ناتمام ماندن برنامه‌ها، تحقق نیافتن وعده‌ها و امثال این امور دانست و تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مدیرعامل و هیات‌مدیره بیمه ایران برطرف ساختن این مشکلات بوده است که در شش ماه نخست امسال  تلاش بسیاری برای رفع آنها شد و طرح‌ها و برنامه‌های اساسی خوبی برای پایدار سازی توسعه نیروی انسانی در شرکت در دست اجرا است.   

وی ادامه داد: یکی از هشت مگا پروژه و یکی از شش برنامه استراتژیک سند راهبردی به حوزه منابع انسانی اختصاص یافته که به تدریج به رفع کاستی‌های موجود در حوزه منابع انسانی، اصلاح ساختار آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی می‌انجامد.

عضو هیات‌مدیره بیمه ایران اظهار کرد: برنامه تحول آفرین دیگری که در ۶ ماه نخست سال‌جاری به وقوع پیوست، اصلاحات اساسی در فرآیند صدور مجوز امور نمایندگان و حرکت به سمت سیستمی‌کردن مجوز نمایندگی بوده است که در اوایل مهر کلید خواهد خورد. این امر علاوه بر جلوگیری از برخی رانت‌ها، به شفافیت امور نیز منجر می‌شود و در راستای تسهیل آغاز فرآیند کسب و کار است.

وی افزود: اقدام دیگر در همین زمینه، رتبه‌بندی نمایندگان و اعتبارسنجی آنان با اتکا به شاخص‌های معین و ثبتی است که شاخص‌های آن در گام اول مصوب شده و تا اواسط مهر سال جاری به اتمام می‌رسد. بر اساس این طرح امکان رتبه‌بندی نمایندگان بر اساس داده‌های ثبتی فراهم می‌شود و تمامی‌این اقدامات در راستای سیاست‌های شفاف‌سازی و رصد دائمی‌ قابلیت‌ها صورت می‌پذیرد. در مورد امور نمایندگان، اصلاح ساختار با تکیه بر آسیب‌شناسی، ارتقای توانمندی و درآمدزایی، حضور فعال‌تر در بازار بالاخص بیمه‌های زندگی، مکان‌یابی دفاتر ، آموزش و... هدف اصلی است.

اشرفی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو به موضوع فرآیندها پرداخت و اظهار کرد: یکی دیگر از معضلات شرکت نبود استانداردهای لازم برای فرآیندها بوده است که ایجاد آن در دستور کار معاونت برنامه‌ریزی و نوآوری و اداره کل برنامه‌ریزی و بودجه قرار گرفت تا با بازنگری فرآیندها، گلوگاه‌ها شناسایی و برطرف شود. مهم‌ترین هدف از استانداردسازی فرآیندها روان‌سازی خدمت‌رسانی است که نخستین مرحله آزمایشی آن با اصلاح فرآیندهای بخش صدور و پرداخت خسارت، حداکثر تا پایان مهر ماه جاری آغاز می‌شود.

وی اقدام مهم دیگر در نیمه اول امسال را موضوع ساماندهی امور مرتبط با بحث «کور اینشورنس» دانست و افزود: در این زمینه با یک گروه دانشگاهی قرارداد منعقد شد که نتیجه تحقیقات و بررسی‌های این گروه حدود یک ماه قبل در قالب چهار گزینه و در گام دوم در دو گزینه اعلام شد و امیدواریم تا نیمه مهر امسال به یک گزینه نهایی برسیم.