بی‌نیازی صنعت لوازم خانگی از واردات ورق‌های رنگی

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه با اشاره به عوامل اصلی رشد تولید فزاینده در صنعت لوازم خانگی گفت: تامین به‌موقع مواد اولیه موجب شد تا صنعت لوازم خانگی بتواند طی سال‌های اخیر وضعیت بسیار مناسبی را به لحاظ تولید تجربه کند و با رشدهای فزاینده‌ تولید مواجه شود .

بهزاد بهادرانی، درباره این موضوع که فولاد مبارکه به چه میزان توانست منابع موردنیاز واحدهای تولیدکننده صنایع لوازم خانگی را تامین کند، افزود: از جمله ورق‌های استراتژیکی که در خط تولید نورد سرد این شرکت وجود دارد و تولید داخلی تا به حال در مورد آنها صورت نمی‌گرفته است، ورق‌های رنگی ویژه لوازم خانگی است که بر این اساس، تلاش شده تا بتوان در این رابطه اقدامات اساسی انجام داد.

وی تصریح کرد: از دو سال قبل شرکت فولاد مبارکه تصمیم گرفته با توجه به پتانسیل‌هایی که در خط تولید ورق‌های رنگی فعلی خود داشت، شروع به انجام اصلاحات روی خط تولید فعلی کند؛ به همین دلیل کار از دو سال قبل شروع شده و با قدرت ادامه یافته است. این موضوع مستلزم تغییرات و بهینه‌سازی در خطوط تولید از یک‌سو و تامین مواد و متریال خاص برای تولید این محصول خاص از طرف تولیدکنندگان داخلی از سوی دیگر بوده است.

 مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد:  دانش فنی توسط پرسنل نورد سرد  و همچنین برای تامین مواد اولیه و متریال این محصول در تامین‌کنندگان داخلی ایجاد شد تا هم‌اکنون بتوان به صورت ماهانه ۶۵۰ تن تولید از این محصول داشت  که معادل سالانه آن، ۸‌هزار تن می‌شود و در واقع، ۳۰ تا ۴۰درصد نیاز بازار را تامین می‌کند.

وی تاکید کرد: به هر حال شرکت فولادمبارکه اصفهان، اولین و تنها تولیدکننده محصول استراتژیک مذکور در ایران است.

بهادرانی افزود: دو طرح توسعه برای نورد سرد با توجه به سیاست‌های دولت جدید برای حمایت از تامین‌کنندگان محصولات لوازم خانگی در نظر گرفته شده است تا این محصول را در تنوع و از نظر کمیت آن، توسعه بخشیم.

 به گفته وی، به هر حال صنعت لوازم خانگی روند رو به رشدی را پیش‌رو دارد و به طور قطع تداوم آن، نیازمند تامین به‌موقع مواد اولیه از سوی شرکت‌های تولیدی از جمله فولاد مبارکه است.

 بی‌نیاز به ورق‌های رنگی با احداث خط رنگی شماره ۲  

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در مورد برنامه‌های این شرکت برای تامین به موقع مواد اولیه صنعت لوازم‌خانگی، تصریح کرد: یک خط اصلاح ورق در نظر گرفته شده است که اصلاحات مرتبط با آن برای تولید ورق ویژه لوازم خانگی طراحی شده و پروژه‌های توسعه‌ای مرتبط با آن دنبال می‌شود که تا پایان امسال نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که با راه‌اندازی خط تولیدی فوق در فولادمبارکه، تولید این محصول استراتژیک و راهبردی را به دو برابر شرایط فعلی برسانیم که به مفهوم تولید سالانه ۱۶هزار تن خواهد بود. این یک کار بسیار بزرگ است؛ چراکه تولید هر کیلوگرم از این ورق‌ها در صنعت لوازم خانگی کشور، بسیار مهم و حائز اهمیت به شمار می‌رود.

بهادرانی با اشاره به احداث خط رنگی شماره ۲ ویژه لوازم خانگی گفت: این طرح در برنامه توسعه فولادمبارکه در نورد سرد دیده شده است که با اجرای آن کشور قادر خواهد بود شرکت‌های تولید لوازم خانگی را در ایران از واردات محصولات خارجی و ورق‌های رنگی خارجی، بی‌نیاز کند.

 وی در مورد بازه زمانی در نظر گرفته شده برای اجرای طرح مذکور در فولاد مبارکه، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته فاز اول اجرای این طرح توسعه، در پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و فاز دوم آن نیز تا پایان برنامه چهار‌ساله توسعه فولاد مبارکه یعنی ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولادمبارکه با تاکید بر اهمیت  تولید و تامین ورق‌های مورد نیاز  برای صنعت لوازم خانگی در راستای صرفه‌جویی  و جلوگیری از خروج ارز از کشور، تصریح کرد: براساس برآوردهای صورت‌گرفته، سالانه ۱۰ میلیون دلار ارز صرفه‌جویی شده و از خروج ارز جلوگیری خواهد شد؛ چراکه محصولات گرانی هستند.

وی در مورد برنامه فولادمبارکه برای صادرات مازاد تولید ورق یاد شده، افزود:  چشم‌انداز صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و خاور دور برای آینده دیده شده است زیرا طرح پیش‌بینی‌شده، یک طرح ۱۰۰ هزارتنی برای تولید ورق‌های رنگی لوازم خانگی است و بخشی از تولید برای صادرات به خوبی انجام‌شده است.

 بهادرانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون فقط  ۳۰ تا ۴۰ درصد ورق موردنیاز صنایع لوازم خانگی  را تامین می‌کنیم، تصریح کرد: برای تامین ۱۰۰درصد نیاز داخلی باید خط جدیدی را احداث کنیم.

به گفته وی، خط رنگی احداث‌شده از سوی فولاد مبارکه، ویژه تامین ورق‌های رنگی ساختمانی است و اکنون که نیاز ۳۰ تا ۴۰درصدی را پاسخگو شده‌ایم، تلاش کرده‌ایم با بهینه‌سازی که روی خط انجام می‌شود، بتوانیم این مقدار ظرفیت را از آن خط تولید فعلی، تولید کنیم. ولی بیش از آن مستلزم آن است که خط تولید و پلنت جدیدی ایجاد کنیم. طرح توسعه‌ای که اجرا کرده‌ایم، به طور قطع ۱۰۰درصد نیاز داخلی و بازار را پوشش خواهد داد.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه درمورد سهم این شرکت در تحقق گام‌های خودکفایی در صنعت لوازم خانگی، گفت: به عنوان یک ایرانی، احساس غرور می‌کنیم از بابت شنیدن خبرهای رشد تولید در صنعت لوازم خانگی و برای رسیدن به این اهداف مثبتی که اتفاقا خودمان هم در آن سهیم بوده‌ایم، تلاش کرده و خود را شریک در این قضیه می‌دانیم، ازاین رو حمایت از آن را وظیفه ملی خود می‌دانیم؛ به ویژه اینکه هم‌اکنون سیاست دولت و حاکمیت، بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

وی با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه، در حوزه صنایع لوازم خانگی نقش‌آفرینی کرده، افزود:  بر این اساس کیفیت محصولات تولیدی ورق‌های رنگی رو به رشد است و برای ما حساس است و در مورد آن احساس تکلیف می‌کنیم.

 واردات مجدد  تهدیدی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی

 بهادرانی با بیان اینکه واردات مجدد لوازم خانگی می‌تواند تهدیدی برای تولیدکنندگان داخلی در این صنعت و همچنین سرمایه‌گذاری‌های فولادمبارکه باشد، تصریح کرد: همه تهدیدها وجود دارند؛ ولی من فکر می‌کنم با توجه به رویکردی که شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی داخلی دارند و با توجه به سیاست‌های حمایتی که دولت جدید روی شرکت‌های تامین‌کننده داخلی دارد، کار متوقف نشود؛ به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که واردات آزاد نشود و حمایت کامل از تولیدکنندگان صورت گیرد. به گفته وی، هم اکنون با توجه به مجموعه برآوردهایی که از فضای حمایت از تولید داخلی شده، تصور من بر این است که ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه تامین به موقع ورق‌های فولادی مورد نیاز لوازم خانگی، بسیار کمتر از قبل شده؛ چراکه سیاست‌هایی که ما بر اساس چشم‌انداز سیاست‌های دولت در حوزه صنعت لوازم خانگی مشاهده می‌کنیم؛ حمایت از تولید داخلی را صورت خواهد داد و احساس می‌کنیم که بتوانیم ریسک‌های پیش رو را کاهش دهیم.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در مورد برنامه‌های توسعه ای شرکت  برای تولید محصولات و نسخه‌های جدید ورق‌های موردنیاز صنایع لوازم خانگی خاطرنشان کرد: برنامه‌های توسعه‌ای در این زمینه را در دو گام تعریف کرده‌ایم که بر این اساس، در کوتاه‌مدت درصددیم تا ظرفیت تولید را بالاتر ببریم از این رو تا پایان سال امیدوار هستیم که این اتفاق بیفتد. وی ادامه داد: گام بعدی نیز احداث یک خط جدید رنگی و ویژه لوازم خانگی است تا علاوه بر افزایش کمیت، بحث تنوع محصولات را هم در نظر گرفته باشیم؛ به گونه‌ای که به نیاز بازار هم پاسخ داده شود.

بهادرانی افزود: به هر حال، ورق‌هایی که برای لوازم خانگی استفاده می‌شود، دارای تنوع بسیار زیادی هستند و تجهیزات و ادوات خاص خود را نیاز دارند و این پیش‌بینی را در خط جدید صورت داده‌ایم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز بازار برای آینده ورق‌های رنگی براساس سیاست دولت جدید باشیم.

 وی با بیان اینکه کیفیت ورق‌های موردنیاز در صنایع لوازم خانگی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: امید است در فاز بعدی، علاوه بر ماندگاری در بازارهای هدف صادراتی، بتوان در صنعت لوازم خانگی نیز، محصولات با قدرت رقابت‌پذیری با نمونه‌های مشابه خارجی تولید کرد.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در مورد کیفیت ورق‌های تولیدی این شرکت در مقایسه با مشابه خارجی خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانستیم از نظر کیفی، نزدیک‌ترین محصولات را با کیفیت شرکت‌های اروپایی و کره‌ای تولید کنیم؛ این در حالی است که ورق‌های لوازم خانگی، عمدتا از کره‌جنوبی وارد کشور می‌شوند و به همین دلیل، فولاد مبارکه هم محصولات تولیدی خود را با تولیدات آنها مقایسه می‌کند.

وی افزود: هم اکنون ادعا داریم که از نظر کیفی، نزدیک به تولیدات مشابه خارجی شده‌ایم، اما همچنان جای کار وجود دارد و یکسری از مواردی هست که باید برطرف شوند؛ درصددیم تا منطبق با محصولات تولیدی خارج از کشور شود، اما هم‌اکنون این محصولات تولیدی، نزدیک به کیفیت اروپایی‌هاست.

بهادرانی با بیان اینکه اگر بخواهیم وارد بازارهای صادراتی شویم،  باید بالاتر از استانداردهای بین‌المللی و کیفیت رقبا تولید کنیم، تاکید کرد: از این رو درصدد احداث خط جدید هستیم.

به گفته وی، فولادمبارکه هم‌اکنون قادر به تولید سه نوع ورق رنگی ساختمانی، دکوراتیو و ورق‌های مخصوص لوازم خانگی است که از کیفیت بالایی برخوردار هستند. نکته حائز اهمیت آن است که تولید ورق‌های گالوانیزه رنگی برای تولید لوازم خانگی، بسیار دشوار بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است.

 افزایش تولید ورق‌های رنگی با حمایت‌های بیشتر

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه در ایران تنها تولیدکننده ورق مذکور بوده و یکه‌تاز این عرصه است و در این مسیر باید بتواند با شرکت‌های کره‌ای و اروپایی که بیش از ۲۵ سال تجربه در تولید این نوع ورق‌های فولادی دارند، رقابت کند البته توانسته در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

وی گفت: نکته حائز اهمیت آن است که فولاد مبارکه ماهانه ۶۵۰ تن ورق گالوانیزه ویژه لوازم خانگی تولید می‌کند که ورق اولیه برای تولید بیش از ۲۲هزار دستگاه یخچال را تشکیل می‌دهد. بهادرانی افزود: میزان تولید فوق در فولاد مبارکه در حالی است که ظرفیت تولید ۶۰۰ تن ورق مخصوص این صنعت در ماه با راه‌اندازی خط تکمیلی آن در آینده به ۱۰۶۰ تن افزایش خواهد یافت که می‌تواند به تولید ۵۸هزار دستگاه یخچال یا ۱۷۵هزار دستگاه ماشین لباسشویی تبدیل شود؛ این میزان تولید علاوه بر اینکه می‌تواند کشور را از واردات لوازم خانگی بی‌نیاز کند می‌تواند زمینه‌ساز صادرات و ارزآوری برای کشور در این شرایط تحریمی ‌نیز شود. وی با اشاره به اینکه تولیدکننده‌های داخلی لوازم خانگی ممکن است از مواد اولیه‌ای استفاده کنند که مشخصات فنی مناسب را نداشته باشد، تصریح کرد: برای مثال رنگی که روی سطح ورق استفاده می‌شود یک ترکیب شیمیایی است که می‌تواند حاوی مواد خطرناکی برای افراد باشد و چنانچه ورق‌های رنگی در فولادمبارکه تولید نمی‌شد احتمال رخ دادن دو سناریو وجود داشت، اول اینکه همه  کیفی مجبور به تامین مواد اولیه از خارج بودند که در این صورت میزان ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شد و منابع مالی کشور به هدر می‌رفت. مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: با پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه از صنعت لوازم خانگی این صنعت توانسته است در چند سال اخیر و با وجود تحریم‌ها رونق بگیرد به گونه‌ای که رشد ۳۰درصدی تولید یخچال، رشد ۵۳درصدی تولید ماشین لباسشویی و رشد ۱۲درصدی تولید کولرهای آبی در ۱۰ماه نخست سال گذشته، گوشه‌ای از رونق تولید در صنعت ۷ میلیارد ‌دلاری لوازم خانگی در ایران است. به گفته وی، استفاده از مواد اولیه مرغوب و با قیمت مناسب شرکت فولادمبارکه  موجب شده که تولیدکنندگان بتوانند علاوه بر افزایش کیفیت محصولات نهایی، کاهش قیمت و  افزایش قدرت خرید مشتریان را به همراه داشته باشند.

p27- (2) copy

25 copy