مبارزه با کالاهای تقلبی؛ گامی ‌موثر در ساماندهی تولید پوشاک

رئیس کمیسیون پوشاک، کیف و کفش اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه یکی از اتفاقات ناخوشایند که به صورت هشدار دهنده‌ای در ایران درحال رشد بوده؛ تولید، توزیـع و مصـرف کالاهـای جعلـی و فیک برندهای معتبر و لوکس است، خاطرنشان کرد: امروزه تمام صنایع به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور نیازمند حمایت هستند. صنعت پوشاک، کیف و کفش نیز از این قاعده مستثنا نیست.

این در حالی است که ضرورت پشتیبانی هر چه بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای مسوول نیز از فعالان این حوزه احساس می‌شود. ارائه تسهیلات کم‌سود، اعمال تخفیف‌های مالی هر چه بیشتر، برخورد قاطعانه با قاچاق پوشاک، کیف و کفش و واردات بی‌رویه این محصولات از کشورهای چین، ترکیه و تایلند و اطلاع‌رسانی و آگاه شدن هر چه بیشتر مردم در ارتباط با خرید محصولات ایرانی از نمونه اقدامات و تدابیر سازنده‌ای است که با تحقق آن می‌توان این صنعت را به نحو مطلوبی احیا و بازار خالی از مشتری را زنده کرد.  

محمدی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای توانمند و صاحب‌نام در تولید کیف و کفش، دولت تمام‌قد از فعالان این عرصه حمایت کرده و این موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها اصلا تصادفی نبوده و معجزه‌ای نیز اتفاق نیفتاده است، بلکه حاصل برنامه‌ریزی هوشمندانه، حمایت هدفمند و تلاش و همت مضاعف است، تصریح کرد: در ایران شرایط به گونه‌ای دیگر است. عدم اتصال به سیستم مالی جهانی و نپذیرفتن نظام شفافیت مالی ( FATF) موجب شده که شرکت‌های بزرگ و برند‌های مطرح جهان از ایجاد نمایندگی رسمی ‌در ایران اجتناب کنند. وی اظهار کرد: همین اتفاق خود باعث  اتفاقات بدتری شده است به طوری که زمینه برای سودجویان و قاچاقچی‌ها فراهم شده که با وارد کردن محصولات فیک یا تولید کالاهای زیرپله‌ای به نام برند اصل، شفافیت تولید و مشتری مداری را زیر سوال ببرند.

مدیرعامل شرکت سالیان کیش، معتقد است: مبارزه با عرضه کالاهای تقلبی می‌تواند گامی‌ موثر در ساماندهی عرضه و توزیع پوشاک، کیف و کفش تلقی شده و به تبع آن شرایط برای رقابت سالم بین برندهای داخلی وخارجی معتبر فراهم شود، متاسفانه در حال حاضر بازار کشور مملو از کالاهای تقلبی بوده و هیچ‌گونه نظارتی در این زمینه از سوی مراجع مربوطه اعمال نمی‌شود، به طوری که برای عرضه این قبیل کالاها هیچ گونه ممنوعیتی وجود ندارد.

 این فعال اقتصادی مضرات فروش کالاهای تقلبی را متذکر شد و گفت: نهادینه شدن تقلب در مراحل تولید، توزیع و مصرف به طوری که فروشنده با توسل به دروغ کالای خود را به مشتری فروخته و مشتری به خیال خرید کالای اصل  یا با علم به تقلبی بودن اقدام به خرید می‌کند، فروش کالا با قیمت‌های واهی و اجحاف به مصرف کننده، از دست رفتن فرصت‌های ناشی از برندسازی برای تولیدکنندگان، توجیه تولید داخل بودن اجناس وارداتی قاچاق، همه این موارد از معضلات وجود کالاهای قاچاق در کشور به شمار می‌رود.

محمدی، پیشنهادهایی برای اصلاح وضعیت موجود ارائه کرد و افزود: قانون‌گذاری جهت الزام اتحادیه‌های صنفی در صدور پروانه کسب پوشاک، کیف وکفش فقط برای صاحبان برندهای ثبت شده یا نمایندگان قانونی آنها، مقرر کردن مهلت ۶ ماهه برای فروشندگان اجناس تقلبی جهت فروش اجناس موجود، پس از انقضای مدت، جمع‌آوری و امحای اجناس تقلبی از سطح بازار، ابطال پروانه کسب فروشندگان اجناس تقلبی، ممنوعیت فروش مارک و اتیکت برندهای خارجی در بازار نیز از جمله راهکارهایی است که می‌توان اجرا کرد و به توسعه و رشد تولید امیدوار بود. وی با تاکید گفت: مقابله با قاچاق کیف و کفش به عنوان یکی از صنایع بسیار با اهمیت برای توسعه صادرات غیرنفتی، سیاستی کاملا پسندیده است و می‌تواند در آینده زمینه افزایش ارزش افزوده بیشتر در کشورمان ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت «سالیان کیش»، یادآوری کرد: شناسایی کالای قاچاق درگروه پوشاک، کیف و کفش در سطح عرضه کار بسیار سختی است، بنابراین نظارت برعرضه کالا با برندهای تقلبی خارجی می‌تواند به نوعی مانع فروش کالای قاچاق نیز شود. امیدواریم با حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر و تامین نیازها و رفع مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان این بازار شاهد رونق شود و به روزهای طلایی خود بازگردد. وی با اشاره به اینکه شرکت «سالیان کیش» عمده محصولات خود را از طریق شرکـت‌های تولیدی معتبر داخلی تامـین کرده و در صورت عدم امکان تولید در داخل کشور، توسط شرکت‌های خارجی تولید و به کشور وارد می‌کند، تصریح کرد: اگر امروزه فردی ادعای طراحی پوشاک از مرحله صفر را مطرح کند، ادعای نادرستی است، چرا که در جهان دگردیسی دنیای مد رخ داده است و شما با انواع سلیقه‌ها، مدهای گوناگون را مشاهده می‌کنید و نسل جوان، پوشاکی بر تن می‌کنند که شاید برای نسل گذشته شگفت‌آور به نظر برسد؛ لذا «سالیان» نیز از منبع مشخصی جهت طراحی الگو نمی‌گیرد و بر اساس نیاز مصرف‌کنندگان و سلیقه مشتری محصولات خود را طراحی می‌کند.

 بخشی از طراحی‌ها، ایده‌پردازی گروه طراحی «سالیان» است و بخشی کوچک نیز کپی‌برداری است اما، ایده‌های خارجی را استانداردسازی و به نوعی سالیانیزه می‌کند. یعنی طرحی مطابق با جداول اندازه‌ها و استانداردهای مشخص «سالیان» به بازار عرضه می‌شود. بسیاری از مواقع، نمونه اورجینال خریداری می‌شود اما، کالایی که در این مجموعه طراحی می‌شود، به مراتب بهتر از نمونه اصلی آن است، چراکه متناسب با نیاز و سلیقه مصرف‌کننده ایرانی طراحی شده است.

محمدی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا نیز تاثیراتی بر روند فعالیت‌های مجموعه «سالیان» داشته است، خاطرنشان کرد: در سال۱۳۹۹ که با افزایش نرخ ارز عملا قاچاق پوشاک متوقف شده بود، فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان پوشاک به وجود آمد تا بتوانند از فضای موجود استفاده و موجبات رونق تولید را فراهم کنند. اما شیوع کرونا این فرصت را از بین برد و بدترین سال‌ها را برای صنعت پوشاک رقم زد.

وی همچنین در زمینه خدمات به مشتریان و وفادارسازی آنها نیز گفت: در حال حاضر اطلاعات حدود ۱۵۰هزار مشترک و خریدار در بانک اطلاعاتی مشتریان «سالیان» وجود دارد و خریداران بنا بر میزان خرید، مشترک ویژه سالیان می‌شوند و در طول سال محصولات مختلف را با تخفیفات خاصی خریداری می‌کنند. هر سال دو حراج فصلی و دو فروش فوق‌العاده فصلی برگزار می‌شود، که به مشترکان اطلاع‌رسانی می‌شود و همچنین با حضور فعال و موثر در اینستاگرام نیز بر مشتری مداری و جذب مشتری تاکید داریم.