افزایش مقدار   فروش در 6 ماه نخست امسال

Untitled-1

افق کوروش در سال 88 تاسیس شد. فعالیت‌های این شرکت در زمینه تاسیس و راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک و حضور در بازارهای مجازی خلاصه می‌شود. شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش علاوه بر مدیریت فروشگاه‌ها مدیریت زنجیره تامین خود را نیز برعهده دارد و پس از تحویل کالاها از تولیدکنندگان و انباشت آنها درانبارهای تحت سرپرستی خود پس از تحلیل مستمر فروش و موجودی کالا در فروشگاه‌ها، کالاهای مورد‌نیاز آنها تامین می‌شود. اصلاح فرآیند چرخه توزیع کالا که سبب کاهش قیمت تمام‌شده سبد مصرف‌کنندگان نهایی می‌شود یکی از بزرگ‌ترین مسوولیت‌های شرکت افق کوروش بوده و با اصلاح ساختار توزیع و بهینه‌کردن تولید سبب ایجاد مشاغل پایدار می‌شود. محصولات شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در چند بخش در سطح کلان با عنوان گروه کالا دسته‌بندی می‌شود که مشتمل بر 4هزار قلم کالای ملی و محلی در 9طبقه کلی نوشیدنی، شوینده، خوراکی، سبزیجات، لوازم منزل سبک، پروتئینی، پوشاک، غرفه‌ای، ملزومات و تجهیزات تقسیم‌بندی می‌شود.

افتتاح 4هزار فروشگاه در سطح کشور، توسعه فروش و درآمد از طریق واگذاری حق امتیاز، توسعه برند اختصاصی، ورود به کسب و کارهای زنجیره‌ای – تخصصی، تمرکز بر افزایش سهم بازار و توسعه بهینه شعب، تمرکز بر خرید محصولات تند گردش و پرفروش برای بهره‌گیری از صرفه ناشی از مقیاس، تمرکز بر ایجاد برند بین‌المللی با ورود به بازارهای منطقه و ایجاد اتحاد استراتژیک، از جمله اهدافی است که هیات مدیره این شرکت در دستور کار خود قرار داده‌اند.

ریسک ورود شرکت‌های خارجی به صنعت، ریسک تامین‌کنندگان و ریسک سیاسی و ریسک افزایش اجاره ملک از جمله ریسک‌های موجود در برابر فعالیت‌های این شرکت است که این شرکت با تشکیل یک کارگروه کنترل ریسک، همواره در برطرف کردن آنها کوشیده است. ریسک‌های اعتباری نیز یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود بر سر راه سودسازی این شرکت است. ریسک اعتباری به معنای توانایی طرف معامله در اجرای تعهدات است که شرکت با اتخاذ استراتژی معامله با افراد معتبر و اخذ وثایق معتبر سعی بر مرتفع ساختن این ریسک‌ها می‌کند.

 نگاهی به صورت‌های مالی افق کوروش

با توجه به نوع فعالیت‌های این شرکت، در تحلیل صورت‌های مالی آن، مواردی چون  وجه نقد، موجودی کالا، دوره وصول مطالبات و گردش موجودی انبار بیشترین اهمیت را دارد. درجدول زیر برخی از نسبت‌های مالی این شرکت آمده است. طبق جدول  حاشیه سود عملیاتی این شرکت حدود 5درصد است که با توجه به فعالیت‌های شرکت مناسب است، اما این نسبت در ابتدای امسال کاهش یافته که می‌تواند ناشی از افزایش  هزینه‌های عملیاتی شرکت (بیش از افزایش درآمدها)  باشد. گردش دارایی‌های شرکت نیز کاهش یافته است که می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی و ریسک شرکت شود. البته باید توجه داشت که در این مدت مقیاس فعالیت‌های افق کوروش افزایش یافته و بخشی از کاهش گردش دارایی‌ها از این بابت است. نسبت نقد شرکت با وجود بهبود از سال 98 در نیمه اول سال جاری کاهش داشته که در کنار کاهش نسبی در نسبت بدهی به دارایی شرکت، ریسک فعالیت‌های شرکت را تا حدودی افزایش می‌دهد. در مجموع این نسبت‌ها نشا‌ن می‌دهد که فعالیت‌های شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

در زمینه فروش نیز این شرکت در 6ماه نخست سال جاری 764میلیون قلم انواع محصولات را به ارزش 105هزارمیلیارد ریال به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد 10درصد و از نظر مبلغ 70درصد افزایش داشته است. (افزایش 70 درصدی مبلغ فروش این شرکت با توجه به افزایش نسبی قیمت محصولات نشان می‌دهد حاشیه سود این شرکت کاهش یافته است.) همچنین از نظر عملکرد ماهانه، این شرکت در شهریورماه حدود 130میلیون قلم کالا به فروش رسانده است که نسبت به ماه گذشته یک درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 5درصد افزایش داشته است. با توجه به نسبت سود به فروش، پیش‌‌بینی می‌شود این شرکت حدود 25/ 5هزارمیلیارد ریال سود‌سازی کرده باشد. این مقدار سود‌سازی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، اما با توجه به افزایش فروش این شرکت و گسترش مقیاس فعالیت‌ها، کاهش سود‌سازی قابل توجیه است.

 روند معاملات سهام شرکت

درطول یک‌سال گذشته سهامداران حقوقی درمجموع 41میلیون برگ سهم را از سهامداران حقیقی خریداری  و تقاضا را رهبری کرده‌اند. در همین بازه قیمت هر سهم از حدود 5400تومان به حدود 7100تومان رسیده است. هم اکنون ارزش بازاری سهام این شرکت 162هزارمیلیارد ریال  و ارزش بنگاه به 179هزارمیلیارد ریال می‌رسد. در نمودار تغییرات نسبت «قیمت به فروش» این شرکت آورده شده است. با توجه به نوع فعالیت‌های این شرکت این نسبت هم‌اکنون در شرایط معقولی قرار دارد و قیمت سهام آن در حدود مقدار فروش آن است. هم اکنون EPS این شرکت 445تومان و p/ e آن 12 است.