واکسیناسیون کودکان؛ آری یا خیر؟

در این بین وضعیت واکسیناسیون برای کودکان در بسیاری از کشور‌ها نیز شبیه به هم است. برخی از آنها واکسیناسیون کودکان را شروع کرده‌اند و در برخی دیگر هنوز نتیجه‌گیری‌های لازم برای این امر انجام نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند در فرانسه ۶۸، در ایتالیا ۶۲، اسپانیا ۷۹ و آلمان ۳۶درصد از جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال حداقل یک دز از واکسن را دریافت کرده‌اند. در چین نیز طبیعتا واکسن سینوفارم به افراد زیر ۱۸ سال تزریق شده و البته اطلاعات دقیقی در این زمینه در دسترس نیست.

در این میان با ورود ۶ میلیون دز واکسن سینوفارم به کشور که قرار است به کودکان و نوجوانان ۳ تا ۱۷ ساله تزریق شود، بحث‌ها بر سر ضرورت تزریق واکسن به این طبقه از جامعه بالا گرفته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که با وجود اظهارات بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان، مبنی بر واکسیناسیون گسترده رده‌های پایین سنی اختلاف نظرها در وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا شدت گرفته است.

برخی از اعضای ستاد مقابله با کرونا آن را سهل گرفته و به سرعت قصد بر اجرای واکسیناسیون این رده سنی دارند و برخی دیگر به شدت با این اقدام مخالفت کرده و اظهار می‌کنند که هنوز مستندات کافی برای آغاز واکسیناسیون کودکان با این واکسن وجود ندارد. در این میان نیز سرپرست وزارت آموزش و پرورش با دل خوش داشتن به واکسیناسیون وسیع دانش آموزان خبر از بازگشایی مدارس در ماه آبان می‌دهد. یک منبع آگاه به «سالم خبر» گفت: در حال حاضر مستندات کافی وجود ندارد تا بتوان از واکسن سینوفارم یا هر نوع واکسن داخلی و خارجی دیگر برای کودکان استفاده کرد؛ ضمن آنکه مقاله منتشرشده‌ای که برخی به آن استناد می‌کنند نیز اشکالات متدولوژیک دارد.

مطالعه درباره این واکسن از آگوست ۲۰۲۰ (مرداد سال گذشته) آغاز شده است؛ این در حالی است که آن زمان ما هیچ واکسنی برای بزرگسالان که مورد استفاده قرار بگیرد هم نداشتیم. فایزر اولین واکسنی بود که به چرخه واکسیناسیون وارد شد و اواخر آبان ماه مجوز دریافت کرد؛ براین اساس چگونه ممکن است مطالعه‌ای روی کودکان آن زمان که هنوز بحثی در این زمینه وجود نداشت در مردادماه ۹۹ یعنی ۳ تا ۴ ماه قبل از آن تاریخ انجام شود؟ این سوالات و ابهامات درباره مقاله چاپ شده وجود دارد. در حال حاضر اظهارات متفاوت و بعضا متناقض مسوولان و ابهامات مطرح در واکسیناسیون گسترده دانش‌آموزان و بازگشایی مدارس موجب سردرگمی‌ والدین کودکانی شده است که اگرچه تمایل به بازگشایی مدارس دارند، اما هنوز هیچ مرجع پاسخگویی از وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا پاسخ مستدلی به برخی سوالات و ابهامات مطرح نداده است؛ به عنوان مثال نمی‌دانیم که واکنش کودکان به واریانت‌های جدید ویروس کووید-۱۹ چیست و چه بوده است آیا آمار یا مطالعاتی در دست است و آیا تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس درنظر گرفته شده است یا خیر؟ موضوع دیگر آن است که رویکرد تولید واکسن و کارآزمایی بالینی برای کودکان به سبب آسیب پذیری بیشتر آنان نسبت به بزرگسالان متفاوت‌تر است ضمن آنکه اگر بخواهند کودکان وارد فاز مطالعاتی شوند باید تمهیدات ویژه‌ای برای مراقبت از جنبه‌های اخلاقی و حقوقی آنان درنظر گرفته شود بنابراین این سوال مطرح است که آیا در تولید واکسن چینی سینوفارم به این موارد توجه شده است یا خیر؟ در مقاله منتشر شده در مورد این واکسن این موارد شفاف نیست و هنوز این سوال  وجود داردکه این واکسن‌ها برای کودکان بی‌خطر و بی‌ضرر است یا چیز؟