به گفته مدیرعامل صرافی ارزهای دیجیتال بیتستان، بلاک‌چین به‌طور مشخص تغییرات عمده‌ای در حوزه بازارها و خدمات مالی، بیمه، سرمایه‌گذاری و سلامت ایجاد کرده است.

حامد میرزایی در ادامه افزود: در بسیاری از صنایع با وجود پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های بلاک‌چینی مرتبط، هنوز استفاده از این تکنولوژی صنایع نمی‌شود که دلیل آن می‌تواند مقرون به صرفه یا پراهمیت نبودن موضوع عدم تمرکز باشد؛ اما به‌طور کلی در تمام سرویس‌ها و خدماتی که نیاز به نهادی متمرکز، ثبت و ذخیره‌سازی دیتا وجود دارد، بلاک‌چین بسیار کاربردی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص عملکرد بلاک‌چین به سراغ حامد میرزایی، مدیرعامل صرافی ارزهای دیجیتال بیتستان رفتیم.

 تکنولوژی بلاک‌چین شامل چه مباحثی می‌شود و در عصر جدید چه کاربردهایی دارد؟

بلاک‌چین تجمیع هوشمندانه فناوری‌های نوین و کاربردی همچون رمزنگاری، مکانیزم اجماع و دفترکل توزیع شده (DLT) با هدف ایجاد شفافیت، غیرمتمرکزسازی و حذف نهاد واسط و همزمان غیرممکن ساختن آسیب‌پذیری یا تقلب است. با وجود استفاده از کلمات ثقیل و پروزن برای توصیف بلاک‌چین، موراد استفاده مشخصی برای این فناوری وجود دارد که درک کاربرد این تکنولوژی را بسیار آسان می‌کند: در واقع هر زمان برای انجام فرآیندی چاره‌ای جز اعتماد کردن به شخص یا نهاد واسط نداریم. فناوری بلاک‌چین می‌تواند همزمان با ایجاد شفافیت فرآیندی بی‌نیاز از اعتماد ایجاد کند. علاوه بر این در تمام ‌سیستم‌هایی که توسط یک نقطه مرکزی کنترل و هدایت مجموعه میسر می‌شود، همیشه احتمال آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به شبکه‌های غیرمتمرکز بلاک‌چینی وجود دارد.

حوزه مالی (Bitcoin)، انتخابات و رای‌گیری، سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات تنها مقدار کوچکی ازکاربرد این تکنولوژی محبوب است.

 بلاک‌چین باعث بهبود شرایط در کدام حوزه‌های زندگی مردم شده است؟ وجود این تکنولوژی چه اهمیتی دارد؟

بلاک‌چین به‌طور مشخص تغییرات عمده‌ای در حوزه بازارها و خدمات مالی، بیمه، سرمایه‌گذاری و سلامت ایجاد کرده است. در بسیاری از صنایع با وجود پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های بلاک‌چینی مرتبط، هنوز استفاده‌ای از این تکنولوژی در این صنایع نمی‌شود که دلیل آن می‌تواند مقرون به صرفه یا پراهمیت نبودن موضوع عدم تمرکز باشد؛ اما به‌طور کلی در تمام سرویس‌ها و خدماتی که نیاز به نهادی متمرکز، ثبت و ذخیره‌سازی دیتا وجود دارد بلاک‌چین بسیار کاربردی است. وجود سیستم متمرکز به‌دلیل زاینده بودن قدرت و ثروت منجر به فساد می‌شود و در این شرایط لزوم شفافیت در فرآیندهای مرتبط اهمیت ویژه می‌یابد. استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین برای تضمین عدم تمرکز و شفافیت می‌تواند راهگشا باشد.

 با توجه به وضعیت تحریم‌ها در ایران استفاده از چه پلت‌فرمی‌ را به مردم توصیه می‌کنید؟

ضرورت دارد همواره کاربران قدرت انتخاب و جایگزینی داشته باشند. انگیزه و تلاش کسب‌وکارها در رقابت برای ارائه خدماتی باکیفیت‌تر و با هزینه مناسب‌تر است. همچنین ترس حذف شدن از این عرصه رقابتی، باعث بهبود در وضعیت خدمات‌رسانی شرکت‌ها می‌شود؛ اما در حوزه رمزارز، سرویس‌های متنوع بین‌المللی از سمت پلت‌فرم‌ها و بروکرهای خارجی ارائه نمی‌شود. از جنبه دیگر با توجه به تحریم‌های وسیع مالی برای کاربران ایرانی، اکثر این پلت‌فرم‌های خارجی در صورت شناسایی این کاربران علاوه بر اعمال محدودیت دائمی ‌حساب، گاه سرمایه این کاربران را نیز بلاک می‌کنند. از این رو توصیه‌ام عدم فعالیت در این پلت‌فرم‌های تبادل و جایگزینی نمونه‌های بومی‌ و ایرانی آن برای استفاده فعالان این حوزه است.

 برای توسعه و پیشرفت کسب‌وکار‌ها در این حوزه چه موانعی وجود دارد؟

نه فقط در ایران بلکه در اکثر کشورها قانون‌گذاری در این حوزه فرآیندی بسیار چالشی و از موانع توسعه این حوزه محسوب می‌شود. رمز ارزها و تکنولوژی‌های مرتبط به آن در دسته فناوری‌های موسوم‌به « برافکن» قرار می‌گیرند که فناوری‌های قدیمی‌تر را تغییر داده و صنایع و بازارهای جدید بنیان می‌نهند. طبیعت و قانون‌گذاری برای این دسته از بازارها به مراتب دشواری بیشتری خواهد داشت؛ اما عدم قانون‌گذاری نمی‌تواند مانع رشد این اکوسیستم شود، بلکه برخوردهای سلیقه‌ای، عدم درک چگونگی مکانیزم و برخوردهای تسلط‌جویانه و سلبی است که موجب افول یا توقف پتانسیل‌های محرک این حوزه می‌شود.

 در پایان توضیحاتی درخصوص اهداف فعالیت بیتستان بفرمایید؟

بیتستان از سال ۱۳۹۸ در مرکز نوآوری کسب‌وکار دانشگاه تهران شروع به فعالیت کرد. عملکرد این شرکت در زمینه فناوری‌های مالی ارزهای دیجیتال، شامل پرداخت، تبادل و ذخیره‌سازی رمزارزها است. هدف از بنیان نهادن بیتستان ایجاد یک بنیاد مالی متمرکز در ارائه خدمات و راهکارهای نوین مالی در حوزه تخصصی رمز ارزها است که این خدمات شامل ساخت پلت‌فرم تبادل، کیف پول ذخیره‌سازی و همچنین درگاه پرداخت رمزارزی است و عموما برای کسب‌وکارها (به‌خصوص کسب‌وکارهایی که خدمات غیر ارسالی و بدون حمل‌ونقل ارائه می‌دهند) کاربرد وسیعی دارد. درواقع چشم‌انداز بیتستان یک بنیاد مالی همه جانبه است که دامنه کاربران بزرگی را برای حوزه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) پوشش می‌دهد.

نسخه فعلی بیتستان شامل سامانه تبادل مستقیم ۶۵ رمزارز و کیف پول ریالی است و تا پایان سال جاری کیف پول ذخیره‌سازی رمزارزها و بازار معاملاتی همتا به همتا قابل استفاده کاربران خواهد بود.