کاهش وزن پروژه‌ها با به‌کار‌گیری تیرآهن‌های سینوسی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صنعت لوله و پروفیل ارتباط گسترده آن با صنایع پایین‌‌دست خود است؛ به‌گونه‌ای‌که با ۶۰۰ گروه کالایی از جمله صنعت ساختمان، صنایع نفت و گاز و آب، پتروشیمی، آبفای کشور، صنایع کشاورزی، صنایع روشنایی، خطوط انتقالی سراسری، تجهیزات ایمنی راه‌ها، مبلمان شهری، صنایع خودروسازی سبک و سنگین و صنایع مادر دیگر در ارتباط است و نیاز آنها را به‌صورت کامل برطرف می‌کند که در این راستا نیز شاهد اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش‌افزوده بالایی هستیم.

در کشور واحدهای تولیدی بسیاری در صنعت لوله و پروفیل ایجاد شده‌اند تا بتوانند علاوه بر تامین نیاز داخل، سبب ارزآوری در کشور شوند و به سمت صادرات نیز گام‌های بلندی بردارند؛ برخی واحدها نیز با نوآوری‌های جدید به تولیدات نوینی دست یافته که می‌توانند نیاز صنایع پایین‌دست را از واردات بی‌نیاز سازنند. یکی از شرکت‌هایی که در حوزه لوله و پروفیل دست به ابتکارات نوینی زده‌ است، شرکت پروفیل فولادی اصفهان است که با اختراع و تولید تیرآهن‌های سینوسی، سبب کاهش ۴۰‌درصدی وزن این تیرآهن‌ها شده است.

 تنوعی از محصولات طی چهار دهه گذشته

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: شرکت پروفیل فولادی اصفهان فعالیت خود را از سال ۱۳۵۹ آغاز کرده که طی چهار دهه گذشته محصولات متنوعی تولید و به کشورهای مختلفی صادر کرده است؛ هرچند امروزه با تغییر سیاست‌ها، بازارها بسته یا محدود شده‌اند. هم‌اکنون نیز بازارهای متعددی در زمینه سازه‌های سبک فولادی برای شرکت وجود دارد؛ به‌گونه‌ای‌که این محصولات مورد توجه کشورهای اروپایی نیز بوده؛ به‌گونه‌ای‌که برای ساخت این سازه‌های سبک دو تندیس طلا دریافت کرده‌ است. در حال حاضر نیز در حال ساخت سازه‌های گلخانه‌ای هستیم. همچنین سازه‌های فولادی ساختمانی و لوله‌های پروفیلی برای صنعت تولید می‌کنیم.

قاسم جباری در پاسخ به این پرسش که میزان ظرفیت تولید کارخانه شما به چه میزان است، عنوان کرد:‌ میزان تولید سه واحد مجموعه حدود ۲۰۰ هزار تن است که البته هم‌اکنون مجموعه با تمام ظرفیت مشغول به کار نیست.

 تمام نیروی انسانی خود را حفظ کرده‌ایم

جباری با اشاره به این موضوع که در شرایط رکود حاکم بر بازار، سیاست ما بر مبنای حفظ نیروی انسانی بوده است، گفت: حدود ۱۰۰ نفر در مجموعه مشغول به کار هستند؛ اما با همین تعداد نیروها سه شفیت در خط تولید کار کرده‌اند، اما در حال حاضر همین تعداد یک شیفت کاری مشغول به کار هستند. ما تمام نیروی انسانی خود را حفظ کرده‌ایم.

 تولید تیرآهن‌های سبک‌تر

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان با اشاره به تولیدات خاصی که در واحد پروفیلی اصفهان انجام می‌شود، یادآور شد: واحد پروفیلی اصفهان، یک نوآوری جدید به عنوان تیرآهن سینوسی دارد که این تیرآهن در سال ۱۳۸۲ به ثبت اختراع رسیده و سپس آن را در کشور سوئیس به ثبت رسانده که در دو نوبت مورد تشویق جهانی قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های این تیرآهن، وزن سبک آن است؛ به‌گونه‌ای‌که به میزان ۴۰‌درصد سبک‌تر از سایر تیرآهن‌های مشابه خود ساخته شده است. این ویژگی به این مفهوم است که ۴۰درصد از معادن کمتر بهره‌‌برداری می‌شود، ۴۰‌درصد آلودگی کمتر ایجاد می‌شود و ۴۰‌درصد وزن سازه ساختمان را کاهش می‌دهد. درحال حاضر این تیرآهن در دست تولید است که در ساخت سوله‌ها به‌کار می‌رود؛ البته در آینده در برج‌های مسکونی و پل‌ها نیز کاربرد خواهد داشت. این تیرآهن تاییدیه‌های جهانی مورد نیاز را دریافت کرده است.

 صادرات فولاد خام‌فروشی است

جباری در ادامه با اشاره به رشد صنعت فولاد در کشور توضیح داد: از آنجا که صنعت فولاد در ایران رشد کرده است، نیازمند بازارهای بین‌المللی و جهانی است. البته در کشور ما صنعت فولاد بیشتر به سمت خام‌فروشی پیش رفته است. این در حالی است که ما قادر هستیم که فولادهایی با ارزش‌افزوده بیشتر صادر کنیم. کما اینکه فولاد ایران، فولاد مرغوبی به‌شمار می‌رود، اما بیشتر به صورت خام‌فروشی صادر شده است.

وی با اشاره به این موضوع که پروفیل‌سازی نوعی ایجاد ارزش‌افزوده در صنعت فولاد است، عنوان کرد: در حال حاضر نیز صادرات انجام می‌دهیم؛ اما با توجه به شرایطی که همسایگان برای ما ایجاد کرده‌اند که با تعرفه‌های بالا روبه‌رو هستیم و از سویی مشکلات بانکی داریم و قادر به اعتبار گرفتن نیستیم، از این‌رو تریلر و کامیون‌های ما قادر نیستند که به مقصد بروند و بار خود را تخلیه کنند که این موضوع سبب شده است صادرات به این کشورها نیز با مشکل روبه‌رو شود؛ درحالی‌که بهتر بود با سیاست‌های مناسب از سوی کشور ما، این کشورها تعرفه‌های ترجیحی برای ما در نظر می‌گرفتند، اما هم‌اکنون ما با تعرفه‌های مضاعفی روبه‌رو هستیم که قیمت کالای ایرانی را نسبت به سایر رقبای دیگر گران‌تر می‌کند که ضروری است در این زمینه سیاست‌گذارهای مناسبی از سوی کشور ما در تعامل با این کشورها انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان در پاسخ به این پرسش که چه میزان از محصول شما به صادرات اختصاص دارد، گفت: حدود سه تا چهار سال قبل ۵۰‌درصد محصولات ما صادر می‌شد؛ ولی امروز این میزان کاهش یافته است؛ اما با توجه به تغییر قیمت در بازار جهانی به‌صورت موقت این شرایط تغییر کرده و بهتر شده است؛ اما چشم‌انداز بهتری در برابر آن نیست؛ چراکه هیچ‌گونه سیاستگذاری کلانی برای این موضوع وجود ندارد. البته باید یادآور شد که بازارهای هدف با ایجاد کارخانه‌های مشابه، به‌تدریج در حال از دست رفتن هستند.

 تامین مواد اولیه

جباری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در تامین مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستید، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته مواد اولیه را به قیمت ارزان‌تر در اختیار خارجی‌ها قرار می‌دادند و این موضوع سبب شده بود که بازارهای هدف را از دست بدهیم؛ چراکه به راحتی مواد اولیه در اختیار آنها قرار می‌گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مشکل تامین مواد اولیه نداریم؛ اما مساله عمده ما این است که بازار را در اختیار نداریم و رکود حاکم بر آن سبب شده است که نتوانیم با تمام ظرفیت کار کنیم. البته قیمت فولاد نسبت به سال‌های گذشته پنج برابر شده، اما درآمد سرانه مردم پنج برابر نشده و قدرت خرید مردم از دست رفته و این توازن بازار را برهم زده است. پروفیل در سال ۱۳۹۷ کیلویی سه‌هزار تومان بود، امروز به ۲۷ هزار تومان رسیده است. این بازار نیاز به بازنگری دارد.

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان در ادامه تصریح کرد:‌ صنعت فولاد در ایران، یکی از صنایع مطرح در منطقه است و ما باید بتوانیم جایگاه خود را در این زمینه حفظ کنیم و این موضوع نیازمند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و به‌روز کردن و استفاده از فناوری‌های نو است.

 به‌جای رفع موانع، تولید را تشویق کنیم

جباری با تاکید بر این موضوع که یکی از مسائل ما این است که بیشتر وقت ما صرف رفع موانع و مشکلات شده است تا صرف جهش و نوآوری خاطرنشان کرد: در کل سیستم ما نیازمند بازنگری است، با این شرایط نمی‌توان پیش رفت. به‌جای رفع موانع تولید باید راهکارهایی برای تقویت تولید را در پیش گرفت. باید برای تولیدکننده و صادرکننده مشوق در نظر گرفت. موانع بیرون از کشور هستند، زمانی که کامیون‌های ما به کشورهای همسایه می‌روند، اجازه ورود پیدا نمی‌کنند یا زمانی ما برای مبادله کالاها، باید متوسل به رد و بدل پول به‌صورت چمدانی شویم. کالایی که از ایران صادر می‌شود، باید به جای آن ارز دیگری وارد شود تا بتواند پول داخلی را تقویت کند.

 صنعت پروفیل‌سازی بومی‌سازی شده است

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان با تاکید بر این موضوع که صنعت لوله و پروفیل در کشور بومی‌سازی شده است، بیان کرد: تجهیزات و فناوری لوله و پروفیل داخلی‌سازی شده است. در برخی موارد تولیدکنندگان با بهترین‌ها در دنیا قادر به رقابت هستند؛ اما موضوع آن است که بازاری در اختیار ندارند.

 مردم از ریال‌داری هراس دارند

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان در پاسخ به این پرسش که بازار شما به چه میزان کاهش یافته است، گفت: بازار کاهش نیافته است، در حقیقت با توجه افزایش قیمت‌ها، برخی بدون نیاز اقدام به خرید و به نوعی پول خود را تبدیل به کالا می‌کنند؛ اما زمانی که مصرف نمی‌شود و دپو می‌شود، پس از مدتی بازار دچار رکود می‌شود. امروز یکی از مشکلات اقتصاد ما این است که مردم به این نتیجه رسیده‌اند که همه چیز گران می‌شود؛ ولی پول گران نمی‌شود، بلکه پول روز به روز نیز ارزان‌تر می‌شود. ما نیز باید به دنبال اقتصادی باشیم که پولمان ثبات لازم را پیدا کند؛ چراکه مردم از ریال‌داری هراس دارند و آن را به کالاهای غیرضروی تبدیل می‌کنند که در بلندمدت چرخش پول کاهش پیدا می‌کند و تبعات خودش را روی اقتصاد می‌گذارد.

 افزایش قیمت مواد اولیه

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان در پاسخ به این پرسش که قیمت مواد اولیه شما به چه اندازه افزایش یافته و کالای شما چه اندازه افزایش قیمت پیدا کرده است، عنوان کرد: اگر به‌صورت ضریبی در نظر بگیریم، هر اندازه قیمت مواد اولیه افزایش یابد، سود تبدیل کاهش می‌یابد. هر زمان قیمت‌ها در میان‌مدت ثابت بوده، سود حاشیه نیز افزایش یافته است، اما هر زمان تورم افزایش یافته، قدرت مردم نیز کاهش یافته و سود تبدیل نیز کاهش پیدا کرده است.

 نظارت به‌جای کنترل

جباری در پاسخ به این پرسش که بردن کالاها به بورس کالا سبب شفافیت قیمت‌ها نشده است، گفت: در بورس کالا انتظار این بود که قیمت‌ها را متعادل‌تر نگه دارند؛ اما در عمل این اتفاق روی ندارد. از روزی که فلزات وارد بورس کالا شده‌اند، مشاهده کنید که سالی چند‌درصد به آن اضافه شده است. موضوع آن است که در سیستم بورس کالا نیز کالاها بیشتر به دست کسانی رسیده است که کارخانه ندارند و تولیدکننده نیستند. با توجه به روند افزایش قیمت، بسیاری وارد بورس کالا می شوند، کالا را خرید و دپو می‌کنند و پس از آن با قیمت بالاتر وارد بازار خواهند کرد. وی در پاسخ به این پرسش که به‌جای بورس کالا چه سیستمی را پیشنهاد می‌کنید، گفت: باید اقتصاد تحت نظارت باشد، نه تحت کنترل، چه کسی به فکر انبار کردن کالاست، باید این دیدگاه را اصلاح کرد تا کسی به فکر انبار کردن نباشد. البته مشکل اساسی در کشور ما این است که افرادی که کمتر کار می‌کنند و واسطه هستند یا از شرایط بازار استفاده می‌کنند، درآمد بیشتری دارند؛ اما در مقابل کسانی که تمام سرمایه خود را روی تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند با موانع بسیاری روبه‌رو هستند. نظارت باید بیشتر روی این امر باشد. مدیرعامل پروفیل اصفهان در ادامه تاکید کرد: ظرفیت صنعت لوله و پروفیل، بیش از ۱۵ برابر در کشور است؛ درحالی‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان به این صنعت مجوز تاسیس می‌دهد. پرسش این است که ما تا چه اندازه در داخل به این محصولات نیازمند هستیم و تا چه اندازه محصول فرآوری‌شده پروفیلی را صادر می‌کنیم؟

p27- (2) copy