Untitled-1

با توجه به اطلاعات منتشرشده از مقدار تولید و فروش در 6ماه نخست سال‌جاری، این شرکت درمجموع 1/ 2میلیون متر مربع به ارزش یک‌هزار و 800 میلیارد ریال تولید داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تولید تغییری نداشته، ولی از نظر ارزش فروش 180درصد رشد داشته است. از نظر فروش صادراتی نیز این شرکت با 431میلیارد ریال فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل (264میلیارد ریال) حدود 60درصد افزایش داشته است. همچنین در 6ماه نخست سال 99 حدود 71هزارمتر مربع از محصولات این شرکت برگشت خورد که این عدد با کاهش 25درصدی به 53هزار متر در 6ماه نخست امسال رسید و تخفیفات از فروش این شرکت از 31میلیارد ریال به 325میلیاردریال رسید که بسیار قابل توجه است.با این حساب جمع فروش این شرکت تا به اینجا به یک هزار و 900میلیارد ریال رسید که نسبت به 873میلیارد ریال فروش در 6ماه اول سال قبل حدود 117درصد افزایش داشته است. این موضوع نشان می‌دهد شرکت در نیمه نخست سال درحدود 34درصد از فروش هدف‌گذاری‌شده برای سال 1400 را محقق کرده است.از نظر ماهانه نیز تولیدات شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 35درصد کاهش یافته و تخفیفات نسبت به کل فروش این شرکت با افزایش 88درصدی روبه‌رو بوده است. با توجه به حاشیه سود عملیاتی این شرکت (درحدود 37درصد) سود عملیاتی این شرکت به 700میلیارد ریال رسیده و با این حساب این شرکت در6ماه نخست امسال 35درصد از هدف مشخص‌شده در مورد سودسازی خود را محقق کرده است.

  بررسی صورت‌های مالی کاشی و سرامیک حافظ

درجدول زیر برخی از نسبت‌های مالی این شرکت آمده است. طبق اطلاعات جدول‌، این شرکت توانسته از سال 96 عملکرد خود را ارتقا دهد و با اصلاحات انجام‌شده در خط تولید و سرمایه‌گذاری مناسب در تولید، از زیان خارج شود و به سوددهی برسد. درهمین دوره حاشیه سود عملیاتی این شرکت همواره درحال بهبود بوده و از سال 98 به سوددهی رسیده است. این روند در سال 99 و با افزایش قیمت محصولات رشد مناسبی داشته و به 31درصد رسیده است. پیش‌بینی‌ها برای سال 1400نشان می‌دهد با وجود کاهش شدت رشد بازدهی شرکت، روند رشد همچنان ادامه یابد. گردش موجودی کالای این شرکت نیز طی مدت 4سال گذشته حدودا 5 برابر شده که درپی آن از ریسک سرمایه‌گذاری‌های این شرکت کاسته شده است. نسبت بدهی این شرکت در سال 9 حدود 4درصد بود که پیش‌بینی می‌شود در سال 1400به 23درصد برسد. با وجود افزایش فروش و گردش موجودی کالا این شرکت نسبت آنی این شرکت درحال کاهش است که نشان می‌دهد از قدرت بازپرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت کاسته شده و این شرکت در عملکرد مالی خود با ریسک روبه‌رو است.

 بررسی روند معاملات سهام کحافظ

با بررسی روند معاملات صورت‌گرفته در یک سال گذشته مشخص می‌شود که حقوقی‌های فعال در این سهم در مجموع 52میلیون برگ سهم را به خریداران حقیقی واگذار کرده‌اند. با توجه به کاهش قیمت سهام این شرکت در همین بازه می‌توان نتیجه گرفت این موضوع ناشی از فشار عرضه بوده و اصطلاحا پول از این سهم خارج شده است. هم‌اکنون EPS این سهم حدود 182 است که با توجه به مقدار فروش محقق‌شده باید دید این شرکت تاچه میزان در تحقق آن درزمان باقی‌مانده موفق خواهد بود. با توجه به ارزش بازاری 20هزار میلیاردی و قیمت سهام 400تومانی (حدودی)، P/ E این شرکت در حدود 21 خواهد بود که در مقایسه با P/ E شرکت‌های هم‌گروه بالاتر است. بالابودن این نسبت می‌تواند ناشی از خوش‌بینی سهامداران به آینده فعالیت‌ها و سودسازی شرکت باشد. این موضوع درصورت تحقق برنامه‌های هدف‌گذاری شده برای سال‌جاری چندان دور از انتظار نخواهد بود. نسبت قیمت به فروش این شرکت نیز درحدود عدد 6 است که به معنای 6برابر بودن قیمت سهام نسبت به فروش این شرکت است.