لزوم برندسازی در صنعت پوشاک

ابوالقاسم ‌شیرازی، توجه به فرهنگ ایرانی- اسلامی،‌‌ توجه به‌ صادرات و توسعه اقتصادی کارآفرینان پوشاک،‌ نمایش توانمندی‌ها و تخصص طراحان و تولیدکنندگان پوشاک، ‌حمایت از استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های جدید،‌ توسعه ارتباطات دانشگاه با صنوف و صنعت پوشاک، ‌آینده‌ پژوهی و ساختارهای توسعه برندهای ملی پوشاک و برندسازی در این حوزه را از اهداف راهبردی این نمایشگاه اعلام کرد.

وی تصریح کرد: تولید‌کنندگان در حوزه پوشاک از هیچ‌گونه حمایتی برخوردار نیستند و از این رو از مظلوم ترین تولید‌کنندگان در کشور به شمار می‌روند، این در حالی است که تولید پوشاک در کشور از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و در این صنعت نسبت به سایر صنایع می‌توان با هزینه کمتر اشتغال بیشتری ایجاد کرد.  ابوالقاسم شیرازی با بیان اینکه پوشاک ایران به کشورهای اروپایی از جمله آلمان و کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، افغانستان و ارمنستان صادر می‌شود، اظهارکرد: با توجه به تولید پوشاک ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب تولیدات ما با تولیدات خارجی قابل رقابت است و تولیدات اکثر تولیدکنندگان پوشاک صادرات محور است، لذا اگر رایزنان تجاری در کشورهای مختلف فعال شوند صادرات در این بخش نیز قابل گسترش است.

وی با اشاره به تعطیلات مکرر واحدهای صنفی طی دو سال اخیر به علت کرونا، تصریح کرد: این در حالی است که طی دو سال اخیر تولیدکنندگان پوشاک هیچ‌گاه تعطیل نکردند و در زمانی که نیاز به ماسک در ابتدای ورود کرونا به کشور بسیار ضروری بود این تولید‌کنندگان به تامین نیاز جامعه پرداختند. شیرازی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته پدیده نامطلوب دستفروشان و بساط‌گستری به علت تعطیلی مکرر  واحدهای صنفی گسترش یافته است، ضمن تقدیر از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق، گفت: ۵درصد از تولیدات پوشاک در کشور توسط بنگاه‌های بزرگ صنعتی و ۹۵درصد نیز توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط تامین می‌شود.

 سنگ‌اندازی مدیران سایت نمایشگاه بین‌المللی تهران

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به برگزاری نمایشگاه پوشاک در شهر آفتاب گفت: به‌رغم اینکه یکی از نیازهای جدی تولیدکنندگان این حوزه برگزاری نمایشگاه بوده است، اما تاکنون به دلیل برخی کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها توسط سایت بین‌المللی چمران، موفق به برگزاری چنین نمایشگاهی در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نشده‌ایم، اما با رایزنی‌های انجام شده و حمایت مسوولان امر بالاخره موفق شدیم تا شرایط برگزاری این نمایشگاه را در شهر آفتاب فراهم کنیم. شیرازی با بیان اینکه مسوولان سایت نمایشگاه بین‌المللی تهران در برگزاری چنین نمایشگاه مهمی‌ کوتاهی کردند، ادامه داد: مدیران این سایت علاوه بر اینکه فضایی برای برگزاری این نمایشگاه اختصاص ندادند، در برگزاری این نمایشگاه سنگ‌اندازی نیز کردند. وی گفت: برگزاری این رویداد در دورانی که ما بیش از هر زمان نیازمند تولید و خودکفایی هستیم بسیار ارزشمند و تاثیرگذار بوده و ایجاد انگیزه، اشتغال‌زایی و ارزش افزوده را در این هنر صنعت به همراه خواهد داشت. به گفته وی، نمایشگاه مدکس به دنبال عدم ایجاد هرگونه انحصار و رانت برای شخص  یا اشخاص در مسیر برگزاری، تولید و تجارت است و حضور تمامی‌مسوولان صنعت پوشاک ‌در این نمایشگاه‌ که ما را یاری کرده‌اند،‌ ‌ نشان از این است که یک نمایشگاه پوشاک از صفر‌ تا صد در حال انجام است‌، یعنی در بخش طراحی و استارت‌آپ‌ها و اکسسوری و ماشین‌آلات و نساجی و پوشاک.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ادامه داد: در پوشاک بیشترین توجه معطوف به برند‌سازی برای تولیدکننده‌ها و بنگاه‌های متوسط که توانایی برند شدن را دارند‌، ‌خواهد بود و در بخش‌های مردانه، زنانه، کودک و به خصوص در بخش زنان که بسیار مهجور است،‌ تولید کننده‌های بسیار خوبی داریم که همگی قابلیت برند شدن را دارند و این امر به همت اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک میسر خواهد شد.

 استقبال مصرف‌کنندگان از  تولیدات  پوشاک داخلی

مدیرعامل سایت نمایشگاهی شهر آفتاب نیز در خصوص برگزاری این نمایشگاه، گفت:‌ برگزاری نشست خبری نمایشگاه مدکس نشان از جان تازه‌ای است که در صنعت نمایشگاهی به وجود آمده است. امیدواریم پس از این شاهد کاهش موج‌های خطرناک شیوع ویروس کرونا در کشور باشیم تا زمینه فعالیت‌های اقتصادی مجددا فراهم شود، در یک سال و نیم گذشته زیان‌های مادی و معنوی بسیاری به فعالان اقتصادی و صنعتی کشور وارد شده است.

رئوف قادری افزود: زنجیره تولید پوشاک در کشور بخش اعظمی‌از تولید و صادرات کشور را در بر گرفته است. بنابراین باید مورد توجه خاص قرار بگیرد. حوزه پوشاک تنها یک حوزه اقتصادی نیست، بلکه در کشور ما می‌توان حوزه‌های فرهنگی را نیز برای آن تعریف کرد. به گفته وی، امروزه در حوزه پوشاک وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دولت و بخش خصوصی نهاده شده و  ما باید در حوزه اقتصادی و صادراتی این حوزه تمام تلاش خود را انجام دهیم. در این راستا باید به ظرفیت کشورهای همسایه توجه ویژه‌ای داشته باشیم. این کشورها به دلیل قرابت فرهنگی با کشور ما مشتریان خوبی برای تولیدکنندگان پوشاک ما خواهند بود. بنابراین پوشاک ما باید صادرات محور تولید شود که این امر نیز حمایت دولت را می‌طلبد.

قادری خاطرنشان کرد: مردم کشور امروزه تمایل بیشتری به مصرف تولیدات داخل از خود نشان می‌دهند که این موضوع نشان از اقدامات خوب در طراحی مد دارد. امیدوارم روزی برسد که تولیدکنندگان پوشاک کشور به صادرات گسترده دست پیدا کنند چرا که در آن زمان می‌توان مدعی شد که وضعیت تولید پوشاک در کشور مطلوب است.