p26- (2)

دریافت گزارش اقتصادی شهریور ۱۴۰۰

همچنین با توجه به جدول آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در شهریور ۱۴۰۰ در گزارش شاپرک و مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می‌توان تغییرات را مشاهده کرد. تراکنش‌های شهریور ۱۴۰۰ به ‌نسبت مدت مشابه سال ۱۳۹۹ از نظر تعدادی 38/ 17درصد و از نظر ریالی 75/ 32درصد رشد داشته است. تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به مردادماه رشد منفی 19/ 2درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد علت این تغییر، کاهش  منفی87/ 1درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به مرداد رشد منفی99/ 4درصدی را تجربه و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش منفی 13/ 1درصدی همراه بوده است. با توجه به گزارش شاپرک کارت‌خوان فروشگاهی با 98/ 75درصد بیشترین سهم از بازار را در اختیار دارد و ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی به‌ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در شهریور ۱۴۰۰، ۲۷۴ تراکنش است که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته افزایش 99/ 26واحدی را تجربه کرده است. بیشترین افزایش متوسط تعداد تراکنش مربوط به ابزار پذیرش اینترنتی است. در شهریورماه متوسط تعداد تراکنش‌های اینترنتی با افزایش 33/ 15درصدی از ۱۲۱  تراکنش در مرداد ۱۴۰۰ به ۱۵۴ تراکنش رسیده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش موبایلی ۸۱ تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با افزایش 67/ 3 واحدی همراه بوده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارت‌خوان فروشگاهی نیز با 04/ 29 واحد افزایش نسبت به مرداد ۱۴۰۰ به ۳۲۳ عدد در ماه رسیده است. متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش اینترنتی در مرداد ۱۴۰۰با افزایش 181.19میلیون ریالی نسبت به ماه گذشته به 574.61 میلیون ریال رسیده است. متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش موبایلی نیز با افزایش 49/ 0میلیون ریالی نسبت به ماه گذشته به 34/ 8میلیون ریال به ازای هر ابزار در شهریورماه رسیده است.

 عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی

در شهریور ۱۴۰۰ شرکت به‌پرداخت ملت در تعداد تراکنش‌ها از شرکت پرداخت الکترونیک سامان پیشی گرفته و با سهم تعدادی 42/ 20درصد رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. این اختلاف، رقم اندکی معادل 06/ 0درصد است. اما شرکت به‌پرداخت ملت با سهم 36/ 19درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان بیشترین سهم مبلغی را در اختیار دارد. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان دومین شرکت بازار با این شرکت، حدود 24/ 1درصد است. در نمودار سهم بازار شرکت‌های PSP موارد زیادی را می‌توان دریافت، اما یکی از مهم‌ترین موارد جابه‌جا شدن رقبا در جذب سهم بازار است. در حال حاضر سه شرکت پرداخت الکترونیک سامان، به پرداخت ملت و تجارت الکترونیک پارسیان در کورس رقابت هستند و این در حالی است که آسان پرداخت که مهم‌ترین بازیگر این بازار بود، از رقابت جا مانده است.

 سهم بازار بانک‌های پذیرنده

طبق گزارش شاپرک و نمودار بانک‌ها، می‌توان پی برد برخلاف رشد قابل توجه سپ در چند سال اخیر، بانک سامان سهم قابل توجهی در تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت ندارد. این شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در گزارش شهریور 1400 شاپرک، سهم مبلغی هر یک از بانک‌های پذیرنده از کل جمع مبلغ تراکنش‌های صنعت پرداخت در مردادماه ۱۴۰۰ آورده شده است. با یک مقایسه می‌توان پی برد بانک ملت با سهم 22/ 20درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 19/ 35درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.