جامعه واکسینه، 63 میلیونی شد

در این بین جدا از اما و اگرهای موجود، با اضافه شدن ایران به جمع چین، امارات و بحرین - کشورهایی که واکسینه گروه سنی زیر ۱۸سال را با واکسن سینوفارم شروع کرده‌اند – آمار واکسیناسیون ارتقا خواهد یافت و نتایج کامل‌تری نیز به ثبت خواهد رسید.

در این بین اما کارشناسان حوزه بهداشت نکاتی را مطرح می‌کنند که توجه به آنها از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است؛ نکته اول آنکه به‌رغم تشدید عملیات واکسیناسیون، اما وقوع پیک‌های جدید غیرممکن نیست و این مساله به خصوص با نزدیک شدن به فصل پاییز محتمل است. در این بین افت قابل توجه مرگ و میر در شهرهای مختلف و افت نزدیک به ۶۰‌درصدی تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در مقایسه با پیک پنجم نشان می‌دهد شرایط روند مناسبی را طی کرده است، اما این به معنای آن نیست که خطر رفع شده است. بر این اساس کارشناسان معتقدند همچنان رعایت شدید و سخت‌گیری به خصوص در موضوع مسافرت‌های استانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 واکسیناسیون کافی نیست

کارشناسان همچنین معتقدند اگرچه واکسیناسیون می‌تواند از شیوع پیک‌های جدید جلوگیری کند، اما ثبت گزارش‌هایی از مرگ و میر در میان افرادی که به‌رغم دریافت دو دز واکسن مبتلا شده و حتی فوت شده‌اند، این نگرانی را ایجاد می‌کند که اولا رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا چه زمان دیگر باید ادامه یابد و ثانیا آیا موضوع ارتقای ویروس و ورود ویروس‌های جدید با اشکال جدید می‌تواند برنامه‌های واکسیناسیون در جهان را تحت تاثیر قرار دهد؟ سوال دیگر اینکه آیا باید هر ساله برای جلوگیری از شیوع همه‌گیری کرونا برنامه واکسیناسیون عمومی‌را در دستور کار قرار داد؟ طبیعتا هنوز برای اینکه بتوان به این سوالات پاسخی درست داد زود است و این موضوعات تنها ابهامات کشور ما نیستند و باید گفت امروز دنیا در برابر این پرسش‌ها قرار گرفته است.

گفته می‌شود واکسیناسیون باعث نمی‌شود افراد صددرصد در برابر ویروس کرونا ایمن شوند و این هشدار جدی برای جهان محسوب می‌شود که باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فعلا در دستور کار قرار دهند و به خصوص واکسیناسیون نمی‌تواند جامعه را به ‌طور کامل در برابر سایر جهش‌های ویروسی ایمن کند و ممکن است جهش ویروسی تازه‌ای شکل بگیرد که در برابر تزریق واکسن مقاوم باشد.

 واکسن‌های ایرانی به مدد آمدند

در این بین تامین مقادیر کافی و همچنین تامین نیاز از طریق تولید واکسن برکت در داخل از اخبار خوب محسوب می‌شود. آن‌طور که خبرگزاری‌ها نوشته اند یک شرکت ایرانی توانسته در فاصله ۲۵ خرداد تاکنون ۱۴ میلیون دز واکسن برکت را تولید کند که به‌زودی به وزارت بهداشت تحویل می‌شوند و سرعت واکسیناسیون را در دز دوم تشدید خواهد کرد. از سوی دیگر اخیرا رئیس سازمان غذا و دارو نیز از اضافه شدن واکسن پاستور به سبد واکسیناسیون کرونا خبر داده است. محمدرضا شانه‌ساز همچنین اعلام کرد واکسن پاستور از هفته قبل به سبد واکسیناسیون اضافه شده و در دسترس قرار گرفته است.

به گفته او تاکنون ۶ میلیون دز از این واکسن کرونا به وزارت بهداشت تحویل داده شده و انتظار می‌رود بر اساس توافق میان انستیتو پاستور ایران با طرف کوبایی، تعداد واکسن‌های تولیدی تا ۱۰ میلیون دز نیز افزایش یابد‌. این واکسن کرونا که در کشور کوبا با نام «سوبرانا» و در ایران با نام «پاستوکووک» شناخته می‌شود، تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوباست که مراحل کارآزمایی بالینی خود را در این دو کشور پشت سر گذاشته است.

 واکسیناسیون در جهان

از سوی دیگر با ادامه توزیع واکسن‌های مختلف علیه کووید- ۱۹، برخی نقاط جهان با سرعت بالاتر، میزان بیشتری واکسن کرونا را میان شهروندان خود توزیع کرده‌اند و برخی کشور‌ها نیز از این روند عقب مانده‌اند. از نظر تعداد واکسن‌های تزریق‌شده، چین با اختلاف زیادی در رتبه نخست جهان قرار دارد و هند و آمریکا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

چین و هند تاکنون در مجموع ۳میلیارد و ۲۰۰ میلیون دز واکسن تزریق کرده‌اند و این رقم برای آمریکا ۴۰۰ و برای برزیل ۲۵۵ میلیون دز گزارش شده است. طبق آخرین آمارهای جهانی در خصوص واکسیناسیون کرونا در جهان تا امروز ۶ میلیارد و ۴۳۴ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۹۳۸ دز واکسن کرونا در کشورهای مختلف تزریق شده است. ژاپن با ۱۷۲ میلیون و ۱۲۷ هزار دز (معادل ۴۰‌درصد جمعیت) در جایگاه پنجم قرار دارد و پس از آن اندونزی با ۱۵۱ میلیون و ۴۵۱هزار دز ( معادل ۶۱‌درصد جمعیت)، ترکیه با ۱۱۱ میلیون و ۶۷۴ هزار دز ( معادل ۴۹‌درصد جمعیت)، آلمان با ۱۰۸میلیون و ۸۰۴ هزار دز (معادل ۷۰‌درصد جمعیت)، مکزیک با ۱۰۵میلیون و ۳۲۰ هزار دز (معادل ۶۴‌درصد جمعیت) و فرانسه با ۹۵ میلیون و ۷۷۸ هزار دز (معادل ۶۲‌درصد جمعیت) در جایگاه بعدی بالاترین میزان واکسیناسیون در رده‌بندی جهانی قرار دارند.